Renfe, s flotilou čítající 5000 vlaků a skoro 15 000 zaměstnanci, je hlavním železničním dopravcem Španělska. Tato státem vlastněná společnost má kapacitu k přepravě až 500 milionů pasažérů ročně, a není tak divu, že se jedná o jednu z největších železničních společností světa, jejíž cílem je proměnit vlak v hlavního protagonistu osobní a nákladní přepravy.
Společnost Renfe se snaží maximalizovat výhody udržitelnosti tohoto typu mobility, a je odhodlaná k dosažení technologické a digitální transformace, jež společnost promění v hlavního globálního operátora i mimo železniční trh. A jako každý správný vizionář, i Renfe se snaží posouvat hranice své působnosti.
Projekty za hranicemi
Společnost plánuje dosažení 10% celkového podílu zisku z mimo španělského trhu do roku 2028. V tuto chvíli existují dva hlavní zahraniční projekty v oblasti provozování vysokorychlostní vlakové přepravy, v Saúdské Arábii a v Texasu v USA. Dále byla zřízená dceřiná společnost „Renfe of America“ za účelem hledání nových obchodních příležitostí s nejsilnější ekonomikou světa, a v neposlední řadě se společnosti podařilo získat tzv. „PQQ pas“, dokument nezbytný k účasti na veřejných zakázkách ve Velké Británii.
Mimo dálkové a vysokorychlostní přepravy operuje Renfe také na příměstských železnicích, a právě s touto službou chce v současnosti expandovat do ostatních zemí Evropské unie.
Španělsko chce vyslat vlastní raketu do vesmíru
Vstup na český trh
V srpnu roku 2021 se Renfe v rámci svého projektu internacionalizace dostalo prostřednictvím české soukromé společnosti Leo Express a.s. na český, potažmo středoevropský trh. Španělská společnost odkoupila 50 % kapitálu českého dopravce, čímž se jí otevřely dveře nejen na tratě české, ale i slovenské, polské, a z pohledu společnosti primárně německé, díky spolupráci Leo Express a německé autobusové společnosti FlixBus.
Příležitosti pro obě strany
Vlaková doprava ve střední Evropě disponuje bezpochyby velkým potenciálem pro rozvoj své infrastruktury, a Renfe se touto expanzí dostalo do výhodné pozice, ze které by se tohoto rozvoje mohla přímo účastnit, především v oblasti vysokorychlostní vlakové přepravy.
Pro českou stranu toto zároveň představuje unikátní příležitost dostat se do obchodního, či jinak partnerského styku s velmi perspektivním španělským železničním gigantem, a eventuálně se spoluúčastnit ho celosvětové expanze. Existuje silný názor, že vlaková přeprava se díky své udržitelné a z hlediska ochrany životního prostředí přijatelné povaze dostane do popředí osobního a nákladního transportu, a příchod renomované a ekonomicky silné společnosti tak vytváří ideální příležitost pro navázání obchodních a investičních vztahů.