Projekty využívající obnovitelné zdroje na výrobu vodíku sice přibývají, ale stále se jedná o pilotní nebo výzkumné projekty. Technologie je dosud poměrně drahá. V masovém měřítku se zelený vodík bude moci využívat nejdříve za deset až patnáct let.
Výrobu vodíku pomocí elektrolýzy z obnovitelných zdrojů podporuje Evropská komise i německá vláda, jež doufá, že by takto vyrobený vodík a další syntetická paliva mohly nahradit fosilní zdroje.
Například německý provozovatel elektrické sítě Amprion se společností Open Grid Europe plánují vybudovat závod o výkonu 100 megawattů v Dolním Sasku, který bude přeměňovat elektřinu z obnovitelných zdrojů na vodík. Pilotní projekt má fungovat od roku 2023.
Se stejným záměrem přichází i trojice firem Tennet, Gasunie a Thyssengas. Továrna má využívat elektřinu z offshore větrných parků. V provozu by měla být od roku 2022. Tato technologie by se měla podle firmy Tennet, jež provozuje přenosovou síť, po roce 2030 výrazně rozšířit.
Výroba vodíku z obnovitelných zdrojů elektřiny má pomoci snížit zátěž pro přenosovou síť v době, kde obnovitelné zdroje energie vyrábějí hodně elektřiny, věří vedení společnosti Tennet.
I přes tyto snahy se výroba zeleného vodíku ale i dalších syntetických paliv ve velkém měřítku v zemích EU neuskutečnila, požadované technologie jsou stále v rané fázi vývoje, tvrdí studie poradenské firmy Frontier Economics. Přitom ale náklady na technologie pro elektrolýzu se v posledních letech snížily o 80 procent.
Vodík by se měl v budoucnu ve větší míře podílet na globálním energetickém mixu, aby se podařilo razantně snížit emise CO2. K tomu je ale potřeba podle studie Frontier Economics podpora od vlád jednotlivých států. Používání bezemisní energie by nemělo být pro koncového uživatele zatíženo různými poplatky a daněmi.
Nejdále je v přechodu na vodíkovou budoucnost Japonsko, jež podporuje dovoz vodíku například z obnovitelných zdrojů v Norsku nebo Austrálii. Automobilka Toyota pracuje na palivových článcích, které používají vodík jako palivo, od 90. let. Rovněž Čína vyhlásila, že bude podporovat využívání palivových článků v dopravě.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák