Spojené státy čekají na novou definici piva

Doposud užívaná definice piva, která je americkými úřady užívána pro legislativní, daňové a označovací účely, patrně dozná změny.

Precizace kategorie piva a sladových nápojů se očekává v důsledku soudního sporu, jehož jádrem je právě otázka, jaký nápoj ještě můžeme označovat jako pivo.

Ilustrační fotografie

Mexická odnož nápojářské společnosti Anheuser-Busch InBev obvinila v roce 2021 americkou firmu Constellation Brands z porušení dohody o používání značky Corona s tím, že ji používá v rozporu s licenčním ujednáním na jiný výrobek než pivo. Constellation používá název Corona pro svůj nápoj hard seltzer, perlivou vodu s alkoholem a příchutí.

Nápoje tohoto typu jsou ve Spojených státech velmi populární. Společnost Constellation uvedla Corona Hard Seltzer na trh v únoru 2020 a v roce 2021 měla 6% podíl na americkém trhu hard seltrezu, což z ní činí čtvrtou největší značku v tomto doposud nejasně definovaném segmentu. Nutno dodat, že Constellation svým produktem přímo konkuruje výrobkům stejné kategorie společnosti Anheuser-Busch InBev.

Revoluce proti plastům. Startup Refork vyvinul rozložitelné příbory

Hard seltzery jsou aktuálně podle amerického Úřadu pro obchod s alkoholem a tabákem (TTB) i Úřadu pro potraviny a léčiva (FDA) klasifikovány jako ochucený nápoj, který spadá do širší kategorie piva. Hlavním fermentačním zdrojem je však obvykle cukr. Předmětný nápoj tohoto soudního sporu neobsahuje (stejně jako valná většina dalších produktů označovaných jako hard seltzer) sladové ani chmelové produkty.

Ať už se jedná o hard seltzer, nealkoholická piva, ready-to-drink koktejly, koktejly na bázi vína nebo čaje, hranice mezi tradičními kategoriemi v alkoholu se stírají. Alkoholické limonádové nápoje typu hard seltzer představovaly v roce 2021 odvětví za více než 4 miliardy dolarů a v roce 2023 by mohly z hlediska prodeje předstihnout mj. např. craftová piva. Americký spotřebitel vnímá tyto výrobky jako nejlepší hodnotu, kterou za své peníze může dostat. Velké pivovarské společnosti se tak postupně mění na nápojové společnosti.

Jedná se o trend, který bude v roce 2023 vhodné sledovat také v kontextu českého exportu. Podle společnosti IWSR, která se zabývá analýzou trhu s nápoji, se předpokládá, že v roce 2025 bude tato doposud nejasně definovaná kategorie nápojů tvořit čtvrtinu všech prodejů alkoholických nápojů v USA. 

Autorka: Tereza Černá, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme