Společnost ZEBR: Proti krizi pomáhá produkt s vysokou přidanou hodnotou

„Chceme být regionální firmou se světovým produktem a se světovou působností,“ říkají jednatel Richard Zelinka a ředitel Radek Jánský z jihomoravské společnosti ZEBR, která si z letošního sněmu Svazu průmyslu odnesla ocenění pro úspěšnou malou a střední firmu.

Na jižní Moravě je nejvíce slunečního svitu v republice. Je v tom nějaká souvislost s vaším výrobním programem, v němž se soustředíte na stroje pro výrobu stínicí techniky?

Richard Zelinka: Myslím, že před rokem 1989 byla jediná výroba interiérových žaluzií v Opavě. Po revoluci se s nimi ale začalo i tady a v našem regionu vyrostlo pár velkých firem, které je začaly vyrábět. Můj otec jim tehdy začal opravovat stroje na výrobu žaluzií a pomáhal jim s automatizací. Tím vzniklo spojení firmy ZEBR s oborem stínicí techniky. Díky tomu jsme pak už byli vždy u toho, když bylo něco nového, třeba když začal prudce růst trh s venkovními žaluziemi.

Richard Zelinka a Radek Jánský | SP ČR

Po několika desítkách let o sobě už mluvíte jako o jedničce ve svém oboru. V jaké kategorii?

RZ: Jde především o technologii a celkový přínos pro zákazníka. Díky vysokému stupni automatizace a neustálým inovacím určujeme trendy na trhu. Lídry jsme také v pokrytí trhu, zejména pokud počítáme velké výrobce stínicí techniky. Asi z 80 procent exportujeme. Největšími zákazníky jsou pro nás tradiční výrobci stínicí techniky ze švýcarska, Německa, Rakouska, ale v poslední době se neuvěřitelně rozvíjí firmy v Česku a Polsku. Většinu naší produkce máme pokrytou těmito pěti státy.

Takže nejvíce evropských výrobců stínicí techniky vyrábí na strojích ZEBR?

Radek Jánský: Ano, většina v Evropě vyráběných venkovních žaluzií vzniká na našich strojích.

Radek Zelinka

Po ukončení středoškolského vzdělání nastoupil do firmy ZEBR jako operátor ve výrobě, poté konstruktér a postupně si prošel cestou obchodního zástupce až k pozici obchodního ředitele. V současnosti pokračuje na pozici jednatele společnosti.

Jak na vás dopadá krize drahých surovin, energií, dodavatelských řetězců a válka na Ukrajině?

RJ: U nás se myslím ukazuje, že když má firma svůj vlastní produkt s vysokou přidanou hodnotou a velkým tržním potenciálem, tak má nespočet nástrojů, jak může manévrovat a dopady krize minimalizovat. Máme plány jak růst, ale samozřejmě pociťujeme, že je dražší elektřina, dražší vstupy, to, že se musíme mnohem víc snažit, abychom k nám dostali nejlepší lidi z okolí jako zaměstnance. Díky vlastnímu unikátnímu produktu však máme náskok a výhodu oproti jiným firmám.

Kromě produktu k tomu ale možná přispívá i váš promyšlený energetický management.

RJ: K vytápění a ohřevu vody využíváme odpadní teplo ze všech našich strojů. Díky tomu jsme minimalizovali energetickou náročnost provozu. Kvůli zvýšení efektivity jsme se rozhodli firmu výraznou měrou také digitalizovat. Zavádíme prvky robotizace, a tak se stávající zaměstnanci mohou věnovat sofistikovanějším činnostem. Do příštího roku plánujeme umístit na část střechy naší haly solární panely. V létě tady na jižní Moravě máme přebytek slunce, vyrobenou elektřinou můžeme pohánět například klimatizaci hal, a snížit tak náklady na příjemné pracovní prostředí.

Ilustrační fotografie

Kromě provozu inovujete také vaše výrobky. Na jaké aspekty strojů se nejvíce zaměřujete?

RZ: Naše zákazníky trápí hlavně nedostatek personálu, takže se snažíme co nejvíce automatizovat. Naše stroje se taky snažíme dělat co nejmenší, takže oproti konkurenci zabírají mnohem méně místa. Samozřejmě máme několik řad, v závislosti na potřebách zákazníka. Někteří vyrábějí 500 žaluzií za rok, jiní 1300 žaluzií denně.

Hovoříte hlavně o venkovních žaluziích. Sledujete nárůst tohoto segmentu třeba v souvislosti se změnami klimatu, kdy roste potřeba stínění?

RJ: Ano, každá krize vytvoří vždy i nějakou příležitost, takže i ta dnešní krize, kdy se zdražuje energie, nutí lidi sledovat, kolik utrácí za klimatizaci a za chlazení, a že by to nemuselo být tolik, kdyby měli před oknem účinné stínění, které teplo odkloní. V tomto je venkovní stínění bezkonkurenční a jiná alternativa prakticky neexistuje.

Radek Jánský

Vystudoval Strojní fakultu na VUT v Brně. Ve firmě ZEBR začal pracovat na pozici obchodního zástupce. Nyní působí na pozici ředitele a snaží se firmu dále posouvat a vytvářet dobré podmínky pro práci zaměstnanců.

Většina venkovních žaluzií se vyrábí ve střední Evropě a ne na jihu, kde by se to dalo logicky očekávat. Čím to je?

RZ: V jižní Evropě tradičně víc používají klimatizace než stínění, ale i to se teď začíná měnit. Jsou za tím opět vyšší ceny energií a nyní také vládní nařízení na povinné stínění pro nové domy. Jinak ale skutečně většina žaluzií vzniká ve státech střední a západní Evropy, kde má velice dobré postavení i Česko. Málo se to ví, ale obor stínicí techniky je zde veliký.

I přesto se ve vaší firmě vrháte i na jiné obory, jakými jsou například jemná mechanika a optika. Proč?

RJ: Jako firma se snažíme hledat další zajímavé obory, kde bychom mohli uplatnit naše zkušenosti s přesnou výrobou, řízením a automatizací. Příběh firmy ZEBR v oboru optiky by už dnes možná vydal na samostatný článek, ale obecně nás vždy lákalo propojení špičkového know-how našich vědeckých pracovišť s kreativitou malé české firmy.

Jak se takové propojování daří v praxi?

RZ: Samozřejmě vždy záleží na konkrétním projektu a mezilidské chemii. Konkrétně náš projekt vznikl ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci, kdy jsme se z pozice neznámé firmy dokázali vypracovat na dodavatele klíčových motorizovaných celků pro vyvíjený Ramanův spektrometr. Daří se nám také ve fázi komercializace, což u podobně složitých projektů není pravidlem.

To vypadá jako ukázková spolupráce univerzity a firmy. Našli jste na ni už ideální recept?

RJ: Vždy je to o lidech a snaze tu spolupráci dotáhnout k finálnímu produktu. Vědecké a komerční zájmy se občas trochu míjejí. Za tu dobu jsme ale zjistili, že vědecké podhoubí s potenciálními aplikacemi je tady obrovské a jde jen o to, naučit se přijmout určitou míru rizika a sdílet zkušenosti z úspěšných projektů.

Převzato ze speciální přílohy časopisu Svazu průmyslu a dopravy České republiky Spektrum (4Q/2022). Autor: Ondřej Ševčík

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Elektronika a elektrotechnika

Doporučujeme