Pardubický kraj na akci reprezentoval 1. náměstek hejtmana Michal Kortyš. Se svými protějšky z Německa, Polska, ale i Libereckého a Královéhradeckého kraje diskutoval o dopravní situaci v pohraničí, překážkách a příležitostech na společném trhu práce či kooperaci na poli cestovního ruchu.
Díky mezinárodním projektům, často spolufinancovaných z evropských dotací, se v posledních letech podařilo výrazně zlepšit spolupráci mezi českými, německými i polskými partnery. Například díky programům Interreg či aktivitám euroregionu Glacensis se dokončila řada zajímavých projektů a další se připravují.
„S Dolnoslezským vojvodstvím spolupracujeme již dvacet let, díky evropským projektům se podařilo investovat desítky milionů korun do zlepšení turistických kapacit a jejich rozvoji například v oblasti Králického Sněžníku. Spolupracujeme na zkvalitnění a rozšíření dopravní sítě, koordinaci složek integrovaného záchranného systému a snažíme se udělat i maximum pro to, aby lidé z pohraničí mohli snáze cestovat, pracovat na společném trhu a zvyšovat tak konkurenceschopnost firem. Nedávno jsme společně s polskými partnery obdrželi zprávu, že z Interregu budeme moci rozvíjet turistiku v pohraničním opevnění, připravuje se i železniční muzeum v Dolní Lipce. Takže výsledky jsou a další dobré věci na nás ještě čekají,“ uvedl náměstek Kortyš s tím, že primárním úkolem české strany by mělo být dokončení tuzemské dálniční sítě, její propojení se sousedy a také spolupráce na železnici.
Podle ohlasů z fóra je důležitá také přeshraniční spolupráce integrovaného záchranného systému. V případě hasičů a policie jsou z praxe pozitivní ohlasy, ale je nutné rámcově na celostátní úrovni vyřešit působnost zdravotníků v příhraničí.
„Absence mezivládní dohody je opravdu velkým problémem. Co se dopravy týče, na polské straně se dokončuje poslední úsek rychlostní komunikace S3, pracuje se také na budování S8 z Wroclawi na Klodsko. Takže máme na co navazovat a co řešit. Ohlasy z konference jsou nicméně velice pozitivní, daří se totiž obchodu i projektům,“ dodává Miroslav Vlasák, ředitel evropského seskupení pro územní spolupráci Novum.
Důraz na byznys i dopravu
Právě vzájemný obchod a doprava byly podstatnou součástí programu 30. Polsko-německo-českého podnikatelského kooperačního fóra. V loňském roce podle statistiků přesáhl objem vzájemného obchodu mezi Českem a Polskem 34 miliard euro, což je historické maximum.
Ačkoliv vztahy mezi Čechy, Poláky a Němci jsou na dobré úrovni, zejména v oblasti podnikání je stále prostor ke zlepšení.
„Ve výstavbě a modernizaci dopravní infrastruktury za polskými sousedy zaostáváme, přitom to je základ další ekonomické spolupráce. To je bohužel celonárodní jev a pravda, se kterou musíme něco dělat. Ať už se jedná o zjednodušení všech administrativních procesů, zrychlení příprav i například povolení těžby kamene, protože to je další časovaná bomba, o které se ale málo mluví. I u nás připravujeme v pohraničních oblastech opravy silnic, v minulosti jsme již několik projektů dokončili a chceme například žádat o dotaci na modernizaci silnice II/311 mezi Mladkovem a Jablonném nad Orlicí. Aktuálně se také firmy potýkají s nedostatkem kvalifikovaného personálu. Zde jako samosprávy můžeme pracovat na zlepšení dopravní obslužnosti, což se nám v minulosti podařilo a i nyní se o to snažíme. Stejně tak je důležité ve vzdělávání reagovat na poptávku trhu práce a propagovat řemesla a technické obory. I proto se podobná fóra konají, abychom i o méně příjemných věcech mohli diskutovat a snažit se najít řešení,“ zakončuje Michal Kortyš.