V těchto zemích zaměstnává více než 22 000 lidí a v roce 2024 dosáhl obratu skoro 10 mld. EUR. Skupinu EUROSPIN založili v roce 1993 čtyři podnikatelé jako odpověď na rostoucí poptávku po nižších cenách potravin.
Diskontní ceny prodeje potravin lákají stále více obyvatel, a proto je v Srbsku velmi úspěšný řetězec Lidl. Kromě Lidlu působí na srbském trhu také řetězec Maxi ze skupiny Delhaize (v Česku tato skupina provozuje řetězec Albert). Z významnějších zahraničních řetězců jsou přítomny ještě Mercator, Roda, IDEA (všechny tyto značky patří chorvatské společnosti Fortenova – dříve Agrokor) nebo řecký SuperVero.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
Na trhu působí také černohorská společnost Aroma a v poslední době se zde objevilo i ruské MERO nebo makedonský Stokomak. Kromě domácích řetězců (Univerexport, Gomex, AMAN a DIS) však drží stále velký podíl nezávislé lokální prodejny a farmářské trhy. Odhaduje se, že tento podíl činí aktuálně kolem 50 %. Na srbském trhu tak v současnosti probíhá ostrý souboj o zákazníka.
Lze očekávat, že jednotlivé řetězce se budou chtít odlišit částí nabídky a budou hledat nové dodavatele. To by mohla být příležitost i pro české potravinářské firmy, které by mohly k rozšíření dodávek na srbský trh využít také nadnárodních skupin, do kterých již dodávají své výrobky v České republice. V případě Srbska jsou to řetězce Ahold (v Srbsku Maxi), Lidl a také velkoobchodu Mekro (Metro).