Šrotovné opět na scéně. Automobilky volají po nových dotacích

V minulosti hojně kritizované vládní dotace na podporu prodejů nových aut se mohou opět vrátit. Opatření využité v minulé krizi v roce 2009 oprašují největší německé automobilky v čele s Volkswagen, pod který spadá i česká Škoda Auto.

Pozastavený automobilový průmysl v Evropě i ve světě se brzy vrátí k normálu, už nyní je však jisté, že zas tak běžný provoz to nebude. Desítky tisíc zaměstnanců sice budou moci znovu nastoupit do práce, výroba bude ovšem i podle českého Sdružení automobilového průmyslu dále zčásti omezena vlivem nižší celosvětové poptávky. Manažeři největších firem tak už řeší, komu vlastně nová auta nyní prodat. A ti němečtí už vyjednávají s vládou o možných dotacích na nákup nového vozu.

BMW, Daimler i Volkswagen volají podle informací německého listu Handelsblatt po „šrotovném“ ve výši několika tisíc eur. Systém této vládní dotace je jednoduchý: výměnou za to, že lidé nechají sešrotovat své staré a méně ekologické auto, jim stát přispěje několika tisíci eury (v přepočtu tedy několika desítkami tisíc korun) na nákup nového vozu. Účelem této dotace, hojně využívané v krizi v roce 2009, je zmírnit důsledky klesajícího zájmu o nové automobily.

Německá vláda není podle dostupných zpráv zcela proti, jednání ovšem stále probíhají. Zdroje z autoprůmyslu uvádějí, že se diskutuje i o dalších nástrojích, jako například snížení DPH či zvýhodněná pravidla pro odpisování nákupu nového vozu z daní. Tamní vláda podle nich velmi dobře vnímá, že kupní síla obyvatelstva se vlivem koronakrize sníží. Mnoho lidí přišlo o práci či řeší jiné finanční potíže a plány na nákup nového vozu tak odkládá.

„Automobilový průmysl, stejně jako mnoho dalších průmyslových odvětví, prochází kvůli pandemii koronaviru opravdu těžkými časy,“ řekl deníku Handelsblatt německý ministr hospodářství Peter Altmaier (CDU). Deník bez uvedení zdroje uvedl, že vláda další jednání podmínila opětovným rozběhnutím přerušených dodavatelských řetězců v odvětví. Podrobnosti o možných státních úlevách se mají projednávat přímo s kancléřkou Angelou Merkelovou na začátku května.

Extrémní propad

V Evropě v březnu poklesl prodej nových aut o 52 %, což je nejvíce v celé historii. Ve většině závodů se také zastavila výroba. Dopady těchto opatření v úterý vyčíslilo české Sdružení automobilového průmyslu (SAP), podle kterého výroba osobních aut v Česku klesla v 1. čtvrtletí o 11 procent na 322 908 vozů. V březnu klesla o 47 452 aut, tedy o víc než 36 procent. Za měsíc tak jen automobilky vyrábějící v Česku (Škoda Auto, Hyundai a TPCA/Toyota) přišly podle SAP o 50 miliard korun a přidružený dodavatelský řetězec o dalších 17 miliard.

Ještě horší čísla SAP očekává v dubnu, kdy byla až na drobné výjimky výroba pozastavena zcela. Předseda sdružení Bohdan Wojnar proto přidává výzvu ke hledání podpory výroby a prodeje. „Neleze očekávat návrat k normálnímu chodu, ani by byla přijate rychlá a robustní opatření. Proto bychom v jednáních měli pkrořit od opatření podporujících zastavený průmysl k opatřením, která podpoří obnovení výroby a prodeje,“ uvedl. Za zásadní považuje Sdružení pokračování programu Antivirus, spuštění záruk za komerční úvěry pro velké podniky či úpravu DPH.

Šrotovné bylo při minulé ekonomické krizi zavedeno ve zhruba 15 zemích Evropy a v USA. Na jeho pozitivním přínosu se však ekonomové neshodnou. V Česku jej například prosazoval lobbista VW Martin Jahn, zabývala se jím i Národní ekonomická rada vlády. Její člen Pavel Kohout po jednání poznamenal, že „proti bylo devět z deseti ekonomů, přičemž ten desátý byl lobbista VW“. Česko nakonec šrotovné nezavedlo, i když sněmovna přehlasovala prezidentské veto. Poslední slovo si ponechala vláda, která vlivem přirozeného znovuoživení poptávky od dotace upustila.

Převzato z webu Euro.cz. Autor: Michal Hron

• Teritorium: Česká republika | Evropa | Německo
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme