Startup vyvinul kartonový obal na sazenice, nahrazuje drahá plastová balení

Levnější systém snižuje cenu zásilky rostlin pro zákazníky a dělá tak pro ně on-line nákup atraktivnější. Zároveň má výrazný přínos pro životní prostředí, kde jsou plasty stále větším problémem.  

Kartonové obaly pro zasílání rostlin z e-shopů pomáhají ž | Foto: Garlo

Internetové obchody se prosazují v řadě oborů. Stranou nezůstávají ani on-line zahradnictví, přestože zasílání živých rostlin je výrazně komplikovanější, než doručování elektroniky nebo oděvů.

V konkurenci velkých hráčů se snaží prosadit také startup Garlo. Ten vznikl v roce 2017 poté, co jeho zakladatelé toto odvětví zhruba dva roky testovali. U jeho zrodu stáli studenti České zemědělské univerzity Adam Borovský a Jan Macháček, který má na starost zejména programování systému. Ten si startup od začátku vyvíjí na míru. „Tou dobou to bylo ještě čistě klasické online zahradnictví. Pracuji na tom s kamarádem z ČZU – Janem Macháčkem. Ten má na starost zejména programování systému, který si vyvíjíme od začátku na míru.  I v tom jsme jiní,“ vysvětluje Adam Borovský.

S oborem přitom neměli žádné zkušenosti. Jediným pojítkem bylo vzdělání na zemědělské univerzitě. „Chtěli jsme využít alespoň něco z našeho studia. Mimochodem, s ČZU pořád spolupracujeme díky jejímu podnikatelskému inkubátoru PointOne. Jsme členy této fajn komunity,“ popisuje Adam Borovský. S podnikáním jako takovým už předtím zkušenosti měl, když rozjížděl z nuly malý e-shop s akumulátory, který později prodal.

Nasazení technologií

V on-line prodeji rostlin na něj čekali úplně jiné výzvy. „Tušil jsem správně, že je tento obor technologicky velmi pozadu. Baví mě dělat věci jinak díky technologiím. Našli jsme spoustu cest, kterými můžeme obor zjednodušit. Zatím děláme jen na zlomku nápadů,“ konstatuje Adam Borovský. Nejtěžší bylo zvládnout expedici rostlin. „Věděli jsme, že to nebude legrace, zejména s tím naším mizivým kapitálem. Teď už je to lepší, ale pro změnu v našem? věku musíme řešit třeba bydlení místo investic do podnikání,“ popisuje Adam Borovský komplikace, které řeší řada začínajících podnikatelů.

Zakladatelé starupu Garlo Jan Macháček a Adam Borovský. | Foto: Zuzana Dorflerová / Point One ČZU

Po čase startup změnil svoje zaměření. Namísto přímého prodeje rostlin se začal specializovat na zprostředkování prodeje z ostatních on-line zahradnictví. Stal se tak agregátorem v této oblasti. „Kompletně jsme změnili byznys model. Naším zákazníkem jsou poslední rok online zahradnictví. Tím jsme se pustili na dost unikátní trh, takže žádného přímého konkurenta neidentifikujeme,“ popisuje Adam Borovský.

Na druhou stranu si je vědom toho, že v jiných oborech agregátory zpracovávající nabídku ostatních e-shopů fungují již delší čas a vytvořily na trhu několik velmi úspěšných firem. „Pokud by do našeho užšího segmentu vstoupily, tak by se situace ze dne na den otočila. I proto makáme na dalších zásadních inovacích, kterými si upevníme naši pozici,“ upozorňuje zakladatel Garlo.cz.

Nový model šetří personál

Díky tomu, že již sami nedistribuují rostliny, nepotřebují na rozdíl od prvních let sklad ani brigádníky. Ve startupu tak stále působí dvojice zakladatelů. „Dnes s námi již spolupracují téměř všechna klíčová online zahradnictví. Věřím proto, že letošní sezóna již bude zajímavá,“ plánuje Adam Borovský.

Plánování kartonového systému pro přepravu rostlin. | Foto: Garlo

Zřejmě nejdůležitější inovací, s níž firma přišla na trh, je nový krabicový systém pro expedici rostlin. Tak, jak zájem o nakupování zahradních rostlin přes specializované e-shopy roste, zvyšuje se ravněž množství plastových obalů, které on-line obchody pro zahrádkáře používají. S lékem na tento neduh přišlo právě internetové zahradnictví Garlo.cz.

 „Bereme ho jako přidanou hodnotu pro zákazníky. Online zahradnictví na trhu rapidně přibývá díky velmi vysokým maržím a nízké konkurenci. Zároveň rychle rostou nároky zákazníků českých e-shopů. Předpokládáme, že za pár let už si žádný hráč nebude moct dovolit posílat to, co chodí lidem mnohdy i v těchto dnech z řady zahradnictví. I my jsme se těchto chyb v začátku dopustili a omlouvám se ještě jednou všem, kterým jsme tak nechtěně zkazili radost z nákupu,“ popisuje Adam Borovský nedostatky, které souvisejí s distribucí rostlin.

Levnější zásilky

Kartonový systém, který v Garlo.cz vyvinuli, je až třikrát levnější oproti plastovým holandským obalům na sazenice, takzvaným blistrům. Na rozdíl od nich je ekologický a bezpečný pro rostliny. „Navíc umožňuje skladování i na slunci, protože se nerozteče jako plasty. Což je v praxi opravdu běžné,“ zmiňuje Adam Borovský. Systém je navíc modulární, takže zahradnictví nemusejí skladovat několik druhů různých krabic.

Většina e-shopů zatím produkuje při distribuci rostlin obrovské množství plastů. | Foto: Garlo

Použití kartonového systému umožní výrazně zlevnit zásilky rostlin zakoupených přes internet. To jedna z jeho největších výhod oproti dosud užívanému plastovému systému z Holandska. „Ten zásadně zvedá cenu sazenic s dovozem. I proto si stále drtivá většina zákazníků raději zajede autem do kamenného zahradního centra,“ připomíná Adam Borovský jeden z důvodů, proč u prodeje rostlin on-line prodej stále zaostává.

Budoucnost oboru podle zakladatele Garlo.cz spočívá v další automatizaci. „Technologie nemohou minout ani okrasné školky. Holanďany budeme dohánět ještě dlouho. Přerod této logistické a pěstební části bude trvat, protože je potřeba měnit dosavadní zvyky u vedoucích pracovníků a investovat obrovské částky,“ shrnuje Adam Borovský výzvy, které stojí před českými pěstiteli.

Počítače ovládají i senioři

Naopak změna v chování zákazníků podle něj může nastat velmi rychle. „Stačí zavést i jen jednu klíčovou softwarovou technologii a velká masa lidí si uvědomí, že nemá smysl si špinit auto a ztrácet čas cestou do zahradnictví. Ta nejstarší generace bez počítačů a smartphonů už začíná být jen vzpomínkou,“ podotýká Adam Borovský.

Pomyslné nůžky mezi nabídkou a poptávkou se tak podle něj ještě víc rozevřou. „Dost možná se na trhu objeví úplně nový hráč s obrovským podílem na trhu, protože ti současní nebudou ani nadále stíhat expedovat,“ uzavírá Adam Borovský.

Dalibor Dostál

Startup Garlo.cz v kostce

Internetový obchod Garlo.cz založili v roce 2017 Adam Borovský a Jan Macháček. Z klasického e-shopu se postupně vyvinuly v on-line agregátor, který nakupujícím zprostředkovává nabídku jiných internetových obchodů. Společnost vyvinula ekologické obalu pro zasílání rostlin, které nahrazují škodlivé plasty.

Pravidelné novinky e-mailem