Startup Yedem mění firemní mobilitu a systém parkování

Chceme pomoci také městům, říká v rozhovoru pro portál CzechStartups.com Matěj Ballo, spoluzakladatel projektu.

V dnešní uspěchané době, kdy se města rozrůstají a dopravní zácpy jsou na denním pořádku, je hledání efektivních způsobů dopravy a parkování klíčovým tématem pro firmy i města. Výzva nespočívá jen ve zlepšení dostupnosti parkovacích míst, ale také v dosažení udržitelnosti v dopravě, jelikož aut na silnicích každým rokem přibývá více než prostoru pro parkování. Zde vstupuje do hry český startup Yedem, který se svým systémem aplikací určeným pro podniky snižuje počet vozů na cestách a díky inovativnímu řešení také spravedlivě rozděluje parkovací místa ve firmách zaměstnancům.

Yedem | CzechStartups.com

Efektivní využívání dopravních prostředků a parkovacích míst je kombinací technologie a udržitelnosti. Ta byla jednou z hlavních motivací Matěje Balla a Vojtěcha Rjubra, kteří spolu Yedem v roce 2019 založili. Na svých cestách po světě se setkávali s řidiči jedoucími sami v autě i s podniky, které usilovně hledaly řešení na parkovací krizi, v čemž spatřili díru na trhu. Přišli tak s unikátním systémem, který již denně využívají zaměstnanci Kiwi, LEGO, Productboardu nebo ČEZu.

V rozhovoru s Matějem Ballo se dozvíte, jaký byl samotný počátek nápadu, jeho implementace do firem, jaké má startup plány do budoucna či jejich práci v rámci projektu Technologická inkubace, v němž se momentálně inkubují.

Yedem je systém aplikací pro korporátní mobilitu, tedy řešení nedostatku parkovacích míst a udržitelnosti v dopravě. Co stálo za prvotní myšlenkou?

Byli jsme s Vojtou oba tehdy na cestách. Já jsem jel studijně do USA a vzpomínám si, že když jsem přiletěl do New Yorku, jel jsem na Manhattan hromadnou dopravou. Autobus stál v koloně a všímal jsem si taxíků, které vozily vždy jednoho člověka, většinou do hotelu. Těch taxíků byla spousta. Říkal jsem si, že v rámci udržitelnosti, ale i plynulejší a rychlejší dopravy, by bylo fajn, kdyby bylo taxíků míň a vezly více lidí. Určitě by byl někdo pro, jenže neexistovala platforma, která by tyto lidi propojila. S touto myšlenkou jsem šel za Vojtou, který žil v Austrálii a viděl přeplněné silnice, kde každý jezdí sám autem, byť jen pár kilometrů na nákup, a pozvedl náš problém o úroveň výš, že to nejsou jen taxíky, ale celkově auta vezoucí jednoho člověka. Přemýšleli jsme nad platformou, která ve městech propojí tyto solitéry, kteří pojedou spolu a ubude aut. Existovala sice aplikace na spolujízdu, ale jen z jednoho města do druhého, nikoliv v rámci jednoho. Viděli jsme problém, který má řešení a my tomu řešení byli na cestě. Nejprve jsme šli do JIC, kde jsme zjistili, že problém s počtem dojíždějících aut neřeší jen města, ale řeší ho i firmy, a že společně s tím řeší problém s nedostatkem parkování. Od našeho původního nápadu jsme se obrátili na cestu B2B.

Demo Day projektu Technologická inkubace se zaměřil na startupy z oblastí mobility, AI, ekotechnologií a kreativních průmyslů

Místo původního nápadu pro hromadou spolujízdu ve městech jste se rozhodli přijít s řešením pro firmy. Jak probíhal první vývoj a spolupráce se zákazníky?

Spatřili jsme velký potenciál ve zlepšení současných řešení, které firmy využívaly. S naším prvním funkčním prototypem jsme se rozhodli oslovit IBM. Ti byli z nápadu nadšení a naše aplikace jim pomohla řešit problém s nedostatkem parkovacích míst před jejich kancelářemi a řešila udržitelnost, to se jim líbilo. Zanedlouho následovalo Kiwi.com. Vše šlo dobře, ale bohužel přišel covid a vše zpomalil. Najednou nikdo nechodil do kanceláří a nikdo neřešil problém s dopravou ani parkovacími místy, kanceláře byly prázdné. Byla to výzva, ale zároveň se po skončení pandemie museli firmy vypořádat s parkovacím chaosem. Vytvořili jsme tedy aplikaci s algoritmem, který spravedlivě přerozděluje parkovací místa. Zaměstnanci tak dopředu ví, jestli mají parkovací místo a zároveň aplikace motivuje lidi ke spolujízdě do práce.

Jak přesně tedy aplikace nyní funguje a jak vypadá v praxi?

V tuto chvíli máme dvě aplikace – Yedem Garage a Yedem Carpool. Produkty spolupracují, takže kdo má spolujízdu, má i parkování. Vše může být integrováno na kamery a závory, takže efektivně pracujeme se všemi místy.

Před firemními budovami nebývá dostatek místa. Spousta lidí musí kvůli jeho získání vstávat s velkým předstihem. Náš systém ho rozděluje spravedlivě. Například mnoho parkovacích míst bývá často prázdných, třeba když někdo odjede na dovolenou. Systém je tak dokáže přidělit jiným zaměstnancům s ohledem na to, že ti, kdo používají k cestě do práce spolujízdu, dostanou místo přednostně. Tímto způsobem motivujeme lidi k jejímu využívání. Když jedou zaměstnanci společně, šetří peníze, životní prostředí i čas, protože mají parkování jisté a nemusí ho hledat. Lidé využívají auta především díky pohodlí. Díky carpoolingu získají nejlepší parkovací místa a další benefity.

Elektrárna Dukovany tak třeba nemusela díky Yedem tak rychle budovat parkovací místa, a dokonce mohla zrušit i některé autobusové linky. Denně máme až stovky spolujízd, které přispívají k úspoře stovek tun emisí CO2 a průjezdnější dopravě, což je naším cílem.

A kde je řidič? V Brně vyvíjejí Roboauto, systém pro autonomní řízení

Jaké jsou plány Yedem do budoucna?

V současnosti automatizujeme parkoviště řady firem. Díky Yedem není potřeba instalovat čidla ani terminály a vše je automatické – od zaměstnanců přes návštěvy až po parkování pro veřejnost. Do areálu vpouštíme jen ta auta, která odpovídají počtu parkovacích míst. Firmy mohou sdílet svoje parkovací místa. V budoucnu bychom rádi nevyužitá parkovací místa nabídli veřejnosti. Počet automobilů ve městech stále roste, v průměru o 5 % ročně, zatímco parkovacích míst přibývá pouze o 1 %. Bude tedy nutné umět efektivně zaplnit všechen prostor k parkování. Vlády ani municipality na tyto změny nestíhají reagovat. Prostor kam dát auta není, jen zatím neexistoval nástroj, který by toto uměl hezky řešit. Nyní jsou na tahu firmy. Vidí, že mají sílu to změnit a také vidí, že na tom mohou vydělat. Yedem by také mohlo pomoci i městům, protože se tak část aut dostane z ulic.

Dalším krokem je pro nás propojení lidí z více společnosti, kteří by mohli jezdit společně a tím zvýšit celkový dopad. V neposlední řadě bychom rádi vstoupili na další zahraniční trhy. V tuto chvíli fungujeme také na Slovensku a v Maďarsku.

Momentálně se inkubujete v programu Technologická inkubace. Co vám program přinesl?

Přímá dotace od Technologické inkubace nám velmi pomohla urychlit vývoj celé aplikace. Brzy budeme vydávat novou s vylepšením prostředím. Taky jsme byli díky programu schopní navázat kontakty prostřednictvím akcí.

Zdroj: CzechStartups.com, Yedem, Technologická inkubace

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Software a ICT služby

Doporučujeme