Steeblo chce zatočit s plastovými brčky, která se stala symbolem devastace přírody

Startup vyrábí originální skleněná brčka, která lze opakovaně používat. Mají nízkou ekologickou stropu a navíc podporují tradiční české sklářství. Nově začala mladá firma nabízet také dřevěné příbory.  

Skleněná brčka vyráběná startupem Steeblo. | Foto: Steeblo

Jen málokterý výrobek se stal takovým symbolem zbytečného ničení přírody, jako plastová brčka. Patří k nejčastějším výrobkům z umělé hmoty, které znečišťují oceány a ohrožují životy mořských zvířat.

Právě na jejich náhradu za ekologičtější variantu se zaměřuje startup Steeblo. Ten v březnu roku 2019 založili Marek Mlnařík a Kateřina Lenochová. Oběma je devětadvacet let a jsou nejenom obchodní, ale i životní partneři.  

„Ani jeden jsme neměli moc zkušeností s vlastním podnikáním, ani s oborem, ve kterém působíme. Nicméně nás zajímala ekologie a dopady lidské činnosti na životní prostředí. Stále jsme si stěžovali na plasty všude kolem nás, ale nic jsme s tím nedělali. Až nám došla trpělivost a začali jsme se skleněnými brčky. Chtěli jsme založit náš projekt na tom, že jím hlavně budeme nějakým způsobem pomáhat. Hlavní myšlenka projektu je ‚začni u sebe‘, kterou chceme tímto propagovat. A moc se nám líbila myšlenka znovupoužitelných brček,“ vysvětluje Kateřina Lenochová, co předcházelo vzniku startupu. 

Symbol zla

Proč si začínající firma vybrala právě tento výrobek? „Podle našeho názoru jsou plastová brčka symbolem zla, které lidé páchají na životním prostředí. Stále se jich každý den spotřebuje nepřeberné množství a my chceme pomoc jejich množství zredukovat,“ podotýká Kateřina Lenochová. Projekt spustili v době, když ještě v Čechách neexistovalo mnoho firem, které by skleněná brčka nabízely. „Mám dojem, že byly pouze dvě. Moc jsme nepřemýšleli o tom, jestli budeme mít konkurenci. Byli jsme nadšeni nápadem, který jsme chtěli realizovat,“ pokračuje Kateřina Lenochová.

Kateřina Lenochová, Steeblo. | Foto: Steeblo

Podle jejích slov jsou skleněná brčka nejlepší alternativou k brčkům plastovým. „Existuje mnoho druhů brček – kovová, bambusová, slámová, papírová nebo kompostovatelná. V Čechách jsou však nejlepší ta skleněná. Vyrábějí se v České republice, tedy zanechávají nízkou ekologickou stopu a navíc podporují české sklářství. Jsou průhledná, tedy jsou v nich vidět všechny nečistoty a nedrží se v nich plíseň. Vydrží velmi vysoké i nízké teploty. Nevodí teplotu. Nezanechávají v nápoji žádnou chuť a jsou velmi odolná, protože jsou vyrobena z odolného borosilikátového skla,“ popisuje Kateřina Lenochová výhody tohoto materiálu.

Skleněná brčka Steeblo vznikají hned v několika designech, různých délkách i průměrech, vhodných pro pití vody, kávy, smoothies i koktejlů. Jsou mezi nimi i brčka zahnutá, s vroubky i bez, oblíbená zejména mezi dětmi. Navíc zákazníci koupí skleněného brčka přispějí na ochranu mořských želv. Firma věnuje 7 procent z každého zakoupeného produktu na svém e-shopu organizaci Chráníme mořské želvy. Právě tito živočichové totiž bývají mezi nejčastějšími obětmi plastových brček splavených do moře.

Soutěž přinesla sebevědomí

Typickým zákazníkem ekologických brček jsou ženy, které se zajímají o trendy v ekologii, a muži, kteří brčka většinou kupují jako dárek. I když se na trhu objevují i další firmy s podobným nápadem, ve Steeblu je příliš nesledují. „Zaměřujeme se spíš na naše vlastní podnikání. Nepoměřujeme se s ostatními firmami, které poskytují skleněná brčka. Jen víme, že máme nejširší sortiment cestovních setů, tedy designových pouzder: dřevěné, korkové a látkové.

Startup začal nabízet také příbory ze dřeva ořešáku. | Foto: Steeblo

Jako u dalších startupů, byl i pro Steeblo nejtěžší rozjezd. „Pustit se do vlastního podnikání, udělat ten první rok. Také zajistit kvalitní a spolehlivé dodavatele,“ popisuje spoluzakladatelka startupu. Mladé firmě pomohla účast v soutěži T-Mobile Rozjezdy, kde se dostala do finále. „Hlavně v tom, že jsme získali sebevědomí. Zjistili jsme, že se náš projekt líbí a že by mohl mít úspěch. Do té doby jsme si nebyli jisti, zdali o něj budou mít lidé zájem. Samozřejmě nám také pomohla i finanční výhra, která nám pomohla posunout projekt o něco dále,“ zmiňuje Kateřina Lenochová.

Brčka nejsou jedinou ekologickou alternativou, s níž startup přišel na trh. Začal nabízet také příbory ze dřeva ořešáku. „To je pevné, dobře se s ním pracuje a vydrží. Opět se jedná o způsob výroby, který je ekologický. Příbory se dají používat stále dokola a jen tak se neopotřebují. Navíc ořešák krásně umí malovat, takže každý kus je originální. Líbí se nám jeho přirozeně tmavá barva. Díky tomu se příbory nemusí ničím napouštět, pouze se naolejují a můžou se používat,“ konstatuje Kateřina Lenochová.

Ekologické produkty mají podle ní v České republice velký potenciál. Lidé se stále více přiklánějí k ekologickému a šetrnějšímu způsobu života. „Jsme svědky toho, že i velké korporace vymýšlejí různé způsoby, jak méně zatěžovat životní prostředí. Tento obor se velmi rychle rozvíjí a vymýšlejí se různé vychytávky, které nahrazují plasty. I my se budeme snažit rozšiřovat náš sortiment a přicházet na trh s novými a neotřelými nápady,“ uzavírá Kateřina Lenochová.

Dalibor Dostál

Startup Steeblo v kostce

Startup Steeblo vznikl na jaře roku 2019. Nabízí ekologická brčka, vyrobená z českého borosilikátového skla, jako náhradu za ta plastová. Jeho zakladatelé chtějí dosáhnout toho, aby lidé nosili své brčko stále s sebou, stejně jako si dnes nosí plátěné tašky na nákupy nebo kelímky na kávu.

Pravidelné novinky e-mailem