Ministerstvo dopravy chystá další opatření v boji proti stáčení tachometrů. Jak představitelé rezortu uvedli pro deník E15, během příštího roku začne ministerstvo po STK požadovat úpravu informačních systémů stanic, které budou automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly na STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole. Podle Profesní komory STK je ale takové opatření neúčinné.
Ministerstvo dopravy se ale výrokům profesní komory brání. „Je třeba říci, že nový zákon byl v rámci legislativního procesu předložen i profesním sdružením,“ reagovala na prohlášení profesní komory Lenka Rezková, mluvčí ministerstva dopravy.
Přetáčení tachometrů u ojetých aut je časté. Podle odhadů některých odborníků má přetočený tachometr a uměle snížený počet ujetých kilometrů zhruba polovina prodávaných ojetých vozů v Česku. Cílem podvodníků je vůz vylepšit a na prodeji vydělat víc peněz. Stáčení kilometrů není technicky komplikované a v minulosti jej nabízely i některé firmy na internetu.
Od letošního roku je stáčení tachometrů trestným činem. Provozovatelé STK se ale shodují, že je velmi obtížné stáčení bránit a metody podvodníků jsou podle nich stále vyspělejší. Samotní řidiči tento podvod podle nich nepáchají, jedná se o organizované skupiny.
Mnoho řidičů však podle Rejmona velmi podceňuje technický stav svých vozidel. Za nejzávažnější nedostatky, se kterými se pracovníci při kontrole technického stavu vozidel setkávají, jsou nefunkční brzdy. „Často zjišťujeme také až katastrofální stav čepů, jejichž vůle a nefunkčnost někdy opravdu překonává představy. Mnozí řidiči dobře vědí, že jim z vozidla uniká olej, ale neřeší to a klidně takové vozidlo přistaví ke kontrole,“ říká šéf profesní komory Michal Cuc.
Dalším častým nedostatkem je špatný stav světel. U řady automobilů některé za světel nesvítí vůbec, nebo je špatně namontované. „Jde hlavně o potkávací světla, která není jednoduché je vyměnit, mnozí řidiči si to udělají, ale přitom špatně nasadí žárovku. Obdobná situace je u seřizování světel. Řidič naloží náklad v kufru, ale nepoužije seřízení hranice svícení. Víme to i proto, že mnoho řidičů se „chlubí“ při technické prohlídce na STK, že to nikdy nepoužili, nebo vůbec nevědí, že něco takového na autě mají, a že to má fungovat,“ vyhodnocuje laxnost řidičů Rejmon.
Nejčastější závady se kterými se setkávají pracovníci STK
- Nefunkční část osvětlení, zejména levá strana je velký problém, dnes již je vůz díky tomu hodnocen jako nevyhovující pro další provoz
- Vůz má nainstalovaný závěs, který není zapsán v osvědčení o registraci vozidla
- Poškozená registrační značka – např. smytá barva
- Nefunkční zásuvka pro připojení elektroinstalace přívěsu
- Chybí některý z prvků povinné výbavy (výstražný trojúhelník, vesta, náhradní pneu s heverem a klíčem na kola či jiný povolený způsob řešení dojezdu)
- Nefungují ostřikovače, stěrače či výstražná zařízení
- Vůz má instalované tmavé fólie na předních bočních sklech; fólie osazené na zadních oknech nemají pod fóliemi instalovaný atest; k dokladům vozidla není karta s informací, jak jsou skla zatmavena; fólie na sklech, která byla již zatmavena z výroby (taková skla již nesmějí mít žádnou úpravu, ani kdyby celková propustnost byla dodržena)
- Stav pneumatik
- Osazení pneumatik, které na vůz nepatří
Převzato z portálu e15.cz. Autor článku: Michal Nosek.