Studentská formule z Brna zazářila v soutěži Formula Student

TU Brno Racing je 9. nejlepším týmem soutěže Formula Student na světě a bronzovým týmem Evropy. Vyplývá to z oficiálních výsledků sezóny 2018/2019, ve které startovalo celkem 614 týmů z celého světa. Dostat se do první světové desítky se studentům VUT podařilo už podruhé od roku 2010, kdy tým vznikl. Brněnští konstruktéři, kteří mají zázemí na Fakultě strojního inženýrství, patří ke špičce v kategorii spalovacích motorů.

Formule Dragon 9. Foto: VUT Brno

Devátí na světě, třetí v Evropě a bezkonkurenčně nejlepší v České republice – brněnský tým TU Brno Racing za sebou má velmi úspěšnou sezónu. S modelem Dragon 9 studenti VUT startovali hned na čtyřech závodech, včetně neoficiálního mistrovství světa v Německu, kde obsadili 9. příčku.

„Začátek sezóny 2018/2019 nebyl vůbec jednoduchý, velká část týmu z předchozí sezóny dokončila studium a v týmu nezbylo mnoho zkušených členů. Naštěstí se díky silné náborové kampani přihlásilo mnoho schopných nováčků. V průběhu sezóny jsme také bohužel přišli o podporu generálního partnera, přes to se nám ovšem podařilo Dragona 9 včas postavit,“ popsal vedoucí sekce Business Vojtěch Řezáč, který má v týmu na starosti právě komunikaci s partnery.

Za klíčové pro úspěch v loňské sezóně studenti považují mimo jiné to, že měli díky časovému náskoku dost prostoru pro fázi testování. „Postupně jsme zlepšovali spolehlivost nového monopostu. Díky tomu jsme na závodech nemuseli řešit technické závady, ale mohli jsme se soustředit především na podávání nejlepších výkonů. Těch jsme dosahovali nejen na závodní trati, ale také při obhajobě inženýrského návrhu vozu a našich znalostí,“ vysvětlil současný teamleader Matěj Ecler.

S tím, že se tým podruhé ve své ani ne desetileté historii probojuje mezi deset nejlepších studentských formulí světa, přitom vůbec nepočítali. „Ještě před zveřejněním oficiálních výsledků jsme si naše umístění ve světovém žebříčku zkoušeli predikovat. Počítali jsme s umístěním v TOP 20, ale skutečný výsledek nás samozřejmě potěšil mnohem víc, především ve srovnání s evropskou konkurencí,“ zhodnotil Ecler. TU Brno Racing tak potvrdil svoji roli nejlepšího českého týmu v kategorii spalovacích motorů.

Vývojem a stavbou devátého modelu formule Dragon strávili studenti VUT více než 32 tisíc hodin. „Základ Dragonu 9 tvoří karbonový monokok, který se používá i v soutěžích Formule 1, s trubkovým rámem v zadní části vozu. Oproti předchozím modelům má Dragon 9 nový koncept podvozku a vylepšenou aerodynamiku. Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině vůz zvládne za 3,2 sekundy,“ dodal  Ecler. Vůz váží necelých 190 kilogramů a pohání ho přeplňovaný jednoválcový motor o objemu 510 kubických centimetrů.

Dosud nejlepším výsledkem brněnských strojařů byla sezóna 2016/2017, kdy s modelem Dragon 7 obsadili celkové páté místo na světě a vůbec poprvé se probojovali mezi TOP 10. V této sezóně v soutěži soupeřilo o vítězství přibližně 500 univerzitních týmů.

Příští meta: formule s elektrickým pohonem

Členové týmu si užili krátký odpočinek jen v závěru léta a ještě před začátkem semestru už se znovu vrátili k práci. V tuto chvíli už se plně soustředí na vývoj desátého modelu formule se spalovacím motorem a také pracují na návrhu a vývoji vůbec první elektrické formule eD1. TU Brno Racing zůstává jako jeden tým, který v příští sezóně odhalí hned dva vozy s odlišnými typy pohonu.

Formula Student je soutěží pro mladé inženýry z celého světa. Úkolem týmů je během jednoho roku navrhnout, vyrobit a otestovat monopost formule na závodech série Formula Student. V soutěži se hodnotí inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost, bezpečnost vozu. Doplňkově se hodnotí také design vozu.

• Teritorium: Jihomoravský kraj

Doporučujeme