Cílem setkání je představit místním distributorům a profesionálům z oblasti pohostinství nabídku jak tradičních tak craftových českých pivovarů, zprostředkovat navázání a prohloubení obchodních vztahů a podpořit tak růst exportu českého piva do Francie.
Akce se uskutečnila díky programu marketingových aktivit na podporu ekonomické diplomacie s finančním příspěvkem Ministerstva zemědělství České republiky a firmy Les bières tchèques, která je největším dovozcem českých piv do Francie. Na organizaci akce se podílely i pařížské kanceláře agentur CzechTrade a CzechTourism.
Svátku českého piva spojeného s degustacemi se zúčastnilo 9 českých pivovarů: Budějovický Budvar, Primátor, Tradiční pivovar v Rakovníku, Clock, Sibeeria, Wild Creatures, Permon a nově Rohozec a Cobolis.
Během akce se prezentovaly také firmy, jejichž činnost je s pivovarnickým sektorem pevně spojena. Své chladící a výčepní zařízení předvedla firma Lindr, firma EUTIT představila nabídku kamenných čedičových dlaždic, vhodných do průmyslových prostor jako například pivovary a restaurace pro svou odolnost a trvanlivost. Firma ARIX prezentovala svou nabídku chmele a výrobků z něj. Firma Retigo předvedla své parní konvektomaty a refork příbory z materiálů na bázi dřeva.
Revoluce proti plastům. Startup Refork vyvinul rozložitelné příbory
Velvyslanec České republiky ve Francii, Michal Fleischmann, ve svém projevu připomněl vice než tisíciletou tradici vaření piva v Čechách a význam pivovarnictví jako součásti české historie a českého kulturního dědictví. Zdůraznil, že Česká republika se i přes svou velikost řadí mezi světové špičky ve výrobě piva a pivo a pivovarnictví dnes patří v naší zemi k významným oborům potravinářského průmyslu a českého potravinářského strojírenství.
Kromě finálního produktu, samotného piva, Česká republika s úspěchem exportuje také jedinečné suroviny potřebné k jeho výrobě a zařízení a technologie vysoké kvality pro jeho výrobu v zahraničí.
Akce byla zahájena setkáním s novináři, po níž následovala část věnovaná odborné veřejnosti. Přítomní hosté měli možnost vyslechnout si odborný výklad E. Pierre o historii a specifikách českého pivovarnictví, setkat se se sládky z jednotlivých pivovarů, degustovat české pivo a dokonce si vyzkoušet českou metodu čepování.
Elisabeth Pierre ocenila jedinečnost českého pivovarnického know-how a vynikající kvalitu a chuť tradičních českých ležáků, ale i otevřenosti vůči netradičním stylům, neostylům či novým technikám vaření piva. Konstatovala také, že v současné době Francouzi začínají přicházet na chuť ležákům a pro české producenty tradičních českých piv tak nastal správný čas. V posledních letech ve Francii obliba a spotřeba piva konstantně roste, nicméně je několikanásobně menší (Francie 2021: 34 l/os/rok) než spotřeba v České republice (2021: 129 l/os/rok). Potenciál pro český export piv ať tradičních, tak řemeslných je tedy ve Francii veliký.
Akce nepochybně zvyšuje vnímání České republiky jako zajímavého obchodního partnera v oblasti pivovarnictví, šíří povědomí o českém pivu nejen u oborových profesionálů, ale prostřednictvím medií i u širší veřejnosti. Je ideální příležitostí k rozšíření nabídky dovážených piv, mezi kterými ve Francii dosud převládají belgické, holandské a německé značky.
Svátek českého piva tak pomohl přiblížit historii i tradici českého pivovarnictví a ukázat na jeho jedinečnost i zajímavé možnosti propojení s gastronomií v tom smyslu, že pivo – stejně jako víno – má všechny předpoklady stát se i ve Francii součástí zážitkové gastronomie.