Svobodová: Diverzita by měla být pro firmy hodnotou, ne povinností

„Manažera už dnes nevnímáme jako někoho, kdo pouze řídí byznys, ale jako osobnost se širším vlivem na svůj obor i region,“ říká vítězka kategorie CTO v soutěži Manažer roku Radmila Svobodová.

Letos na podzim získala Radmila Svobodová ocenění v projektu Manažer roku 2024. Sonnentor, kde působí jako výrobní ředitelka, vyrábí čaje, koření a další produkty v biokvalitě a podniká v souladu s principy udržitelnosti a ekologického zemědělství. Před příchodem do této firmy působila do roku 2018 jako nákupčí ve společnosti Emerson.

Výrobní ředitelka Sonnentor Radmila Svobodová | Sonnentor

„Projekt Manažer roku ukazuje, že dobrého lídra nedefinují pouze výsledky firmy, ale také to, co vrací lidem kolem sebe,“ dodává.

Znak manažerského mistrovství

Svět českého byznysu je v poslední dekádě zkoušen opakujícími se krizemi. Tuzemští podnikatelé v nich ovšem prokazují mimořádnou odolnost. Platí to i pro většinu účastníků soutěže Manažer roku. Výsledky jejího 32. ročníku byly vyhlášeny letos v říjnu na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Podle Heleny Grofové z České manažerské asociace, jež prestižní soutěžní klání pořádá, dokáže špičkový manažer proměnit krizi v příležitost. „Obstát nejen, když se daří, ale hlavně tehdy, když přicházejí náročné zkoušky, je znakem skutečného manažerského mistrovství,“ glosuje Helena Grofová.

Náročné zkoušky mistrovsky zvládá i výrobní ředitelka a prokuristka jihomoravského výrobce čajů Sonnentor.

Prach z bylin i noční vzduch. Novou budovu postavil výrobce čajů v ekologickém duchu

Mějte odvahu změnit kurz

V krizových obdobích obstojí podle Radmily Svobodové manažer, kterému nechybí vnitřní klid a dokáže spojit strategické uvažování se skutečným zájmem o lidi.

„Neopírá se jen o čísla, ale rozumí svému byznysu a umí rychle poznat, co má smysl zabrzdit a kam má naopak poslat víc energie. Manažer, který umí jasně pojmenovat směr, srozumitelně ho převést na tým a má odvahu upravit kurz, když se ukáže, že je potřeba změna,“ popisuje výrobní ředitelka Sonnentor.

Curriculum vitae firmy se začíná psát v rakouském Waldviertlu před téměř 40 lety. Její zakladatel Johannes Gutmann, přesvědčený zastánce ekologického zemědělství, se brzy spojil s Čechem Tomášem Mitáčkem, se kterým v  roce 1992 založili český Sonnentor.

Od roku 2009 stojí v čele bylinkové firmy současný jednatel a spolumajitel Josef Dvořáček, který s sebou přinesl celou řadu inovací a nápadů, a pod jehož vedením se firma otevřela veřejnosti.

Obec Čejkovice na Hodonínsku je tedy od začátku 90. let minulého století spojená s vůní léčivých bylin. Právě v této vesničce dnes vyrábí Sonnentor své biočaje. Koření a další produkty v bio kvalitě se vyrábějí v Rakousku.

Výrobní ředitelka firmy prozrazuje, jaké základní ingredience musíte umět namíchat, abyste uspěli v byznysu, ale zároveň dokázali podnikat udržitelně a vychovali si spokojené a motivované zaměstnance.

Mít štěstí na lidi kolem sebe

Radmila Svobodová nastoupila do firmy Sonnentor v roce 2018. Už dříve vedla nákupní tým ve strojírenském podniku, vyrábějícím kompresory a tepelná čerpadla, takže se pohybovala „v prostředí, kde je potřeba rychle reagovat, rozhodovat se a držet procesy pevně pohromadě.“

Grofová: Dobrý manažer umí proměnit krizi v příležitost

„Byl to dobrý základ, až v Sonnentoru jsem ale dostala příležitost řídit větší tým a propojovat výrobu, logistiku a nákup tak, aby vše fungovalo jako jeden celek,“ prozrazuje.

Největší radost jí dělá, když vidí, jak se změny, na kterých se svým týmem pracuje, promítají do každodenního chodu výroby i do práce lidí.

„Baví mě, když se z nápadu stane konkrétní zlepšení, které ulehčí práci na lince nebo zpřehlední proces. Zároveň mám velké štěstí na lidi kolem sebe, ať už v užším vedení, kde se potkala skvělá parta, se kterou táhneme firmu stejným směrem, nebo v mém vlastním týmu o zhruba devadesáti lidech, se kterými každý den krok za krokem posouváme výrobu dál,“ dodává manažerka.

Klíčem k úspěšnému leadershipu je kombinace chladné hlavy pro důležitá rozhodnutí, živého srdce pro lidi a dlouhodobé konzistence mezi tím, co říkám, čemu věřím a co každý den dělám.

Chceš-li jít rychle, jdi sám. Chceš-li dojít daleko, jdi s někým, praví africké přísloví. S kým jdete a prošlapáváte cestu k úspěchu, respektive jaký máte kolem sebe tým, je podle Radmily Svobodové naprosto zásadní.

„Proto je pro mě ocenění v kategorii CTO Manažera roku především potvrzením toho, že cesta, kterou jsme si v týmu zvolili, dává smysl. Neberu to jako individuální úspěch, protože ve výrobě a logistice nic nevybudujete sami. Každá změna stojí na lidech, kteří jí věří a každý den ji svou prací posouvají dál,“ upozorňuje výrobní ředitelka.

Prestižní ocenění vnímá také jako poděkování celému týmu za odvahu pouštět se do inovací.

Radmila Svobodová: Naše firma podporuje ekologické zemědělské postupy a biodiverzitu | Sonnentor

Své lidi oceňuje Radmila Svobodová i za otevřenost ve složitých diskuzích, a také za to, že jsou schopni hledat a nacházet řešení i tam, kde je to zdánlivě nemožné. Důležitá je prý také schopnost držet v těžkých dobách při sobě. „Je to společný výsledek a zároveň závazek pokračovat dál ve stejném duchu,“ dodává.

Skutečně dobrý manažer by se měl podle Svobodové věnovat vzdělávání, podpoře komunity a mladých talentů ve svém okolí nebo otevírat důležitá témata ve veřejné debatě.

„U nás se tak proměňuje pohled na roli manažera. Už ho nevnímáme jako někoho, kdo jen řídí byznys, ale jako osobnost se širším vlivem na svůj obor i region. Pro manažery je to příležitost inspirovat se lidmi, kteří spojují výkon s hodnotami a společenským přesahem, a pro veřejnost připomínka, že za firmami stojí konkrétní osobnosti, které mohou pozitivně ovlivňovat budoucnost,“ popisuje. 

Diverzita, udržitelnost a inovace

Mezi manažery českých podniků se dnes stále častěji prosazují témata jako diverzita či udržitelnost. Vedení firem si uvědomuje, že může jít o zásadní konkurenční výhodu.

„Udržitelnost a inovace jsou ostatně dvě z pěti základních hodnot Sonnentoru a přirozeně se odrážejí v tom, jak firmu vedeme. Ovlivňují, jak přemýšlíme o výrobě, jaké technologie vybíráme, jak pracujeme se surovinami a energií a jestli každý jeden krok dává smysl i za několik let z pohledu byznysu i přírody,“ vypráví ředitelka.

Diverzitu považuje Radmila Svobodová za přirozenou součást firemní kultury, v Sonnentoru se potkávají různé generace a zkušenosti. „Díky tomu máme při rozhodování více úhlů pohledu. Patří sem například i to, že jako žena zastávám technickou pozici ve vedení,“ usmívá se.

Udržitelnost je pro nás zásadní hodnotový směr, který nám pomáhá chránit planetu a zachovat její zdraví pro budoucí generace.

Sonnentor podporuje ekologické zemědělské postupy a biodiverzitu a spolupracuje s lokálními pěstiteli a farmáři. Neustále pracuje na redukci odpadu, snižování uhlíkové stopy i spotřeby energie. Výrobní procesy v Sonnentoru jsou navrženy tak, aby byly inovativní, ale také co nejšetrnější k životnímu prostředí.

„Zodpovědně přistupujeme také k investicím – každou vydělanou korunu vracíme zpět do firmy, abychom posouvali udržitelné podnikání dál a mohli vzdělávat a rozvíjet naše spolupracovníky,“ doplňuje výrobní ředitelka.

Radmila Svobodová vnímá společenskou odpovědnost jako přirozenou součást toho, jak podnik ona a její kolegové řídí. Férovost, odpovědnost a úcta k lidem i přírodě prý nejsou jen líbivá slova, ale základní předpoklad dlouhodobého, smysluplného a udržitelného podnikání.

CSR se odráží v tom, odkud bereme suroviny, jak dlouhodobě pracujeme s dodavateli, jaké budovy stavíme, jak zacházíme s energií i jak se staráme o lidi ve firmě a o region, ve kterém působíme.

„Zákazníci dobře vnímají, jestli firma hodnoty jen popisuje v marketingu, nebo podle nich opravdu rozhoduje v praxi, a u nás si to mohou ověřit i osobně. Díky zážitkové exkurzní trase mají možnost nahlédnout pod pokličku výroby, projít si areál a na vlastní oči vidět, jakým způsobem udržitelnost a odpovědnost uvádíme do života.“

Kde budeme za deset let?

Výrobní ředitelka vidí Sonnentor za deset let jako ještě soběstačnější a technologicky vyspělejší firmu. Radmila Svobodová chce být u toho, ale jen pokud bude cítit, že podniku dále přináší hodnotu a že ji práce profesně i lidsky posouvá.

V Česku má Sonnentor aktuálně pět vlastních kamenných prodejen a v roce 2026 plánuje otevřít další v pražských Dejvicích. Kromě biočajů a biokoření nabízí také sirupy, „které na trhu nemají konkurenci“.

„Řada z nich totiž neobsahuje přidaný cukr, je slazena pouze jablečným nebo hruškovým koncentrátem. Můžete si u nás koupit i prémiovou kávu od biopěstitelů z Nikaragui,“ říká Radmila Svobodová.

I pro děti máme širokou nabídku, ať už jde o kakao nebo různé mlsání v podobě krekrů, keksů nebo ovocného či jogurtového želé.

Zákazníci se vrací také pro ceněný manukový med z Nového Zélandu nebo éterické oleje. Bioprodukty seženete na e-shopu firmy, ale i na dalších spřízněných online platformách v desítkách menších prodejen se zdravou výživou.

Síla ženského leadershipu na manažerských pozicích

Ve vedení tuzemských podniků je stále relativně málo žen. Letošní ročník Manažera roku ale podle Heleny Grofové ukázal, že mají v českém managementu silné a respektované místo.

„Myslím, že důvodem, proč je stále v českém managementu méně žen, nejsou schopnosti, ale spíš hluboko zakořeněné stereotypy a nastavení prostředí. Dlouho se bralo jako samozřejmé, že řídicí a technické role patří hlavně mužům, a to ovlivňuje jak očekávání firem, tak sebedůvěru žen,“ krčí rameny Radmila Svobodová.

Cestou ke změně může být to, že firmy budou brát diverzitu jako hodnotu, nikoli jako povinnost, a budou otevřeně podporovat talent bez ohledu na pohlaví a vytvářet podmínky, ve kterých jde skloubit práci, rodinu i osobní rozvoj.

Na straně žen je důležité, aby si samy dovolily přihlásit se o místo u stolu, říct si o příležitost a vzít roli, na kterou jsou připravené.

„A stejně důležité je, aby firmy aktivně podporovaly i mámy na rodičovské dovolené. Když mají jasný signál, že jsou ve firmě dál vítané, že jejich zkušenosti mají hodnotu, mnohem snadněji se rozhodnou vrátit do rolí, ve kterých mohou růst,“ doplňuje manažerka.

Skloubit práci, rodinu a osobní život je ostatně pro Radmilu Svobodovou zcela zásadní.

Bez energie, zdraví a vnitřní rovnováhy prý nejde dlouhodobě dobře vést lidi ani zvládat náročné změny ve firmě. Velkou část volného času věnuje své rodině, kde nejrychleji dobíjí baterky.

„Hodně mě baví pohyb a sport, trénuji dorostenecký basketbal a miluju i svoje toulky Pálavou a chvíle, kdy můžu lézt po horách a úplně vypnout. Silné místo má u mě biohacking, otužování, sauna, práce se spánkem a energií, ale také zdravá strava a naše bylinkové biočaje, které jsou přirozenou součástí mého dne,“ uzavírá oceněná manažerka.

Jakub Procházka
• Oblasti podnikání: Management | Potravinářský průmysl

Doporučujeme