Tchaj-wan má ambiciózní plány v elektromobilitě, zapojit se mohou i Češi

Plány Tchaj-wanu v elektromobilitě, a ještě více v dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, jsou velmi ambiciózní. Na plošná opatření naplňovaná tchajwanskými ministerstvy jsou vynakládány vysoké finanční prostředky.

Tchaj-wan si je vědom, že bez vědy a výzkumu nebude schopen kýženého pokroku dosáhnout. Navzdory významné úloze, kterou tchajwanští dodavatelé komponentů pro elektrická vozidla (EV) hrají na globálním trhu a v rozvoji technologií společnosti Tesla, má Tchaj-wan před sebou ještě dlouhou cestu, aby dohnal většinu ostatních trhů po celém světě v nasazování elektromobilů na domácím trhu.

Ilustrační fotografie

Tchaj-wan významně podněcuje spotřebitele k nákupu automobilů s nízkými nebo nulovými emisemi s cílem dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Plánuje postupně elektrifikovat do roku 2030 především městské autobusy (zhruba 16 tisíc autobusů s dotací 2,2 miliardy USD) a později i užitková vozidla. Také plánuje dotovat nákup 500 tisíc skútrů a motocyklů. Nerozšířenější značkou elektromobilů je jednoznačně Tesla, následující pak evropské značky jako BMW a Volvo.

ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Nová nařízení také vyžadují, aby veřejná parkoviště vyhradila alespoň 2 % svých míst pro nabíjení elektromobilů, zatímco soukromá parkoviště mají vyčlenit alespoň 1 % z celkového počtu míst. Tchajwanští uživatelé elektromobilů často profitují z vládních pobídek a oceňují slevy na nabíjecích stanicích. Jsou osvobozeni od některých daní a na vyhrazených parkovištích buď neplatí parkovné či na něj mají slevu. Tyto iniciativy jsou v souladu s tchajwanským cílem dosáhnout stoprocentního podílu na trhu osobních automobilů a motocyklů s nulovými emisemi do roku 2040.

Úkoly pro několik ministerstev

Naplnění těchto ambiciózních plánů má na starost hned několik ministerstev, která se snaží podnítit zvýšení využívání elektromobilů, což jde ruku v ruce s vytvořením nových regulačních podmínek ohledně daní, poplatků, průmyslových půjček (ministerstvo financí), s vystavěním nových dobíjecích stanic a tvorbou programu pro recyklaci baterií (ministerstvo dopravy a životního prostředí) a s výzkumem těchto baterií (např. Industrial Technology Research Institute). Nutné je také zaškolení prodejců aut (ministerstvo práce).

Ministerstvo hospodářství podpořilo program se zaměřením na elektrické skútry. Na tuto iniciativu byla vyčleněna investice ve výši 191,5 milionu USD, která je a bude využívána až do roku 2026 na pobídky pro nákup elektrických skútrů, postavení nabíjecích stanic a stanic na výměnu baterií (při čerpacích stanicích i jinde) a na přeměnu obchodů s tradičními skútry.

Ilustrační fotografie

Automotive Research & Testing Center, jež spadá pod toto ministerstvo, vynalezlo vůbec první multifunkční nabíjecí stanici, která umožňuje nabíjet elektromobily vyrobené různými výrobci v různých částech světa.

Příležitosti pro české firmy

Jak se mohou české firmy a instituce zapojit do tohoto ambiciózního plánu? Kromě obchodní spolupráce má potenciál i věda a výzkum. Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji v dubnu zorganizovala misi, složenou z českých firem i univerzit, které dostaly příležitost prezentovat své produkty, služby a výzkum přímo tchajwanským firmám a výzkumným institucím. Na semináři, jehož součástí byl i networking, například Škoda Auto představila podmínky náboru nových dodavatelů automobilových dílů.

Česká delegace jednala o spolupráci v oblasti automobilových technologií a softwaru (Entry-Engineering), v materiálovém výzkumu, robotice a 3D tisku (Technická univerzita v Liberci). Vysoká škola ekonomická v Praze nabídla know-how a expertízu v oblasti dodavatelských řetězců v automobilovém a polovodičovém odvětví.

Výzkumné aktivity

Rozšíření elektromobilů se neobejde bez baterií a nabíjecích stanic. Tchaj-wan nedávno spustil novou gigatovárnu na výrobu baterií. Hlavním realizátorem projektu je firma Gus Technology. Projekt má být financován pouze z tchajwanských zdrojů a v dodavatelském a výrobním řetězci mají být jen tchajwanské firmy. Na jednání s českou delegací zástupci firmy vysvětlili, že cílem není pouze výroba, ale také výzkum a vývoj. Z tohoto důvodu firma spolupracuje také s osmi tchajwanskými univerzitami například na vývoji nových materiálů, na nových možnostech recyklace baterií, ale také v oblasti chemie pro rozvoj aplikačního potenciálu baterií.

Ilustrační fotografie

Vývojová spolupráce probíhá také s Japonskem (např. Kaneka Corporation, pod který spadá Ústav elektroniky) a Jižní Koreou. Zástupce Českého bateriového klastru (ČBK) a Vysokého učení technického v Brně ocenil možnost představit firmy a univerzity – členy ČBK, které se těmito oblastmi rovněž zabývají. Potenciální partneři tak našli mnoho témat k možné spolupráci.

Noví partneři

Jak firmy, tak univerzity našly partnery pro účast ve veřejných výzkumných soutěžích Grantové agentury ČR a Technologické agentury ČR díky návštěvám National Taiwan University, National Taiwan University of Science and Technology a Institute for Information Technology, který se zabývá například bezpečností provozu a logistikou. S univerzitami také jednaly o studentských mobilitách a výměnách výzkumných pracovníků. Firmy nabídly stáž tchajwanským studentům v rámci NTU Overseas Internship Program, který funguje od minulého roku. Letos deset tchajwanských studentů zamíří na stáž i do Česka. Do programu jsou zapojeny i české subjekty: Česko-taiwanská obchodní komora a firmy Huld, TGS a Advanced Technology Group.

Návštěva české delegace v NTU | Foto: NTU

Mise se konala při příležitosti konání veletrhů 2035 E-mobility Taiwan, Taipei AMPA a Autotronics Taipei, které se spojily v jeden veletrh realizovaný v jednom termínu a na jednom výstavišti, aby tak poskytl příležitost seznámit návštěvníky s posledním vývojem v oblastech autonomního řízení, elektrifikačních systémů a elektrických vozidel, automobilových dílů a také přidružených služeb. Veletrh je velmi populární a každoročně přiláká tisíce návštěvníků z celého regionu. Česká delegace ocenila možnost seznámit se s posledními technologickými novinkami v automobilovém odvětví a jednat s protějšky přímo na veletrhu.

Informace poskytnuta Českou ekonomickou a kulturní kanceláří v Tchaj-peji (Tchaj-wan). Autorka: Marie Leflerová, vedoucí vědeckotechnologického úseku.

• Teritorium: Asie | Tchaj-wan | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme