Německý strojírenský koncern Siemens oznámil, že získal první objednávku na vlaky Mireo Plus B. Jedná se o zakázku na 20 jednotek pro Bádensko-Württembersko. Termín dodání je prosinec 2023.
Na projektu se výrazně podílejí i čeští elektrotechnici. „Předností těchto vozidel je schopnost statického (za stání) či dynamického (za jízdy) nabíjení trakčních akumulátorů z liniového trakčního vedení. To umožňuje využít již vybudovaná pevná trakční zařízení na elektrifikovaných tratích k napájení a bezemisnímu provozu vozidel na okolních tratích bez trakčního vedení,“ vysvětlil výhodu těchto regionálních vlaků Jiří Pohl, jenž zastává funkci Senior Engineer společnosti Siemens Mobility.
Soupravy pak mohou sloužit v bezemisním provozu i na tratích, jež jsou pouze částečně elektrifikovány. Na baterie ujedou 80 kilometrů. „Benefitem pro cestující je i možnost přímého spojení bez přestupu z centra regionu do jeho okrajových oblastí, a to atraktivními moderními vozidly s patřičnými trakčními i jízdními vlastnostmi,“ dodal.
Motoráky mohou jít do výslužby
Cílem je, aby ze železnice zmizely staré naftové lokálky. I vzdálenější regiony mohou být spojeny s větším spádovým městem moderními klimatizovanými vozy i na tratích bez elektřiny. Kromě nabíjení akumulátorů z trakčního vedení se lithium-iontové baterie dobíjejí prostřednictvím rekuperace brzdné energie vlaku.
Vlaky se budou vyrábět v německém Krefeldu. Provozovatel nových vlaků Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) si vzal na financování úvěr ve výši 77 milionů eur od banky KfW IPEX Bank. Ta chce dlouhodobě podporovat projekty, které přispívají ke snižování produkce skleníkových plynů.
Bádensko-württemberský ministr dopravy Winfried Hermann si pochvaluje, že prvně budou nasazena železniční vozidla napájená z akumulátorů. „Díky této inovativní technologii je elektrifikace vlakové dopravy možná i bez nepřetržitého trakčního vedení.“
Převzato z týdeníku Euro, Autor: František Novák