Tesla na kolejích s českou stopou míří na trh. Vlaky se umí dobíjet průběžně

Siemens získal první objednávku na vlaky Mireo Plus B. Jejich výhodou je to, že se dobíjejí na elektrifikovaných tratích a pak mohou jet i tam, kde trakční vedení není a nespalují naftu. Na vývoji se podíleli také experti z Česka z vývojového centra Siemens Mobility v Praze a Plzni.

Vlak Mireo Plus B
Vlak Mireo Plus B | Siemens

Německý strojírenský koncern Siemens oznámil, že získal první objednávku na vlaky Mireo Plus B. Jedná se o zakázku na 20 jednotek pro Bádensko-Württembersko. Termín dodání je prosinec 2023.

Na projektu se výrazně podílejí i čeští elektrotechnici. „Předností těchto vozidel je schopnost statického (za stání) či dynamického (za jízdy) nabíjení trakčních akumulátorů z liniového trakčního vedení. To umožňuje využít již vybudovaná pevná trakční zařízení na elektrifikovaných tratích k napájení a bezemisnímu provozu vozidel na okolních tratích bez trakčního vedení,“ vysvětlil výhodu těchto regionálních vlaků Jiří Pohl, jenž zastává funkci Senior Engineer společnosti Siemens Mobility.

Soupravy pak mohou sloužit v bezemisním provozu i na tratích, jež jsou pouze částečně elektrifikovány. Na baterie ujedou 80 kilometrů. „Benefitem pro cestující je i možnost přímého spojení bez přestupu z centra regionu do jeho okrajových oblastí, a to atraktivními moderními vozidly s patřičnými trakčními i jízdními vlastnostmi,“ dodal.

Motoráky mohou jít do výslužby

Cílem je, aby ze železnice zmizely staré naftové lokálky. I vzdálenější regiony mohou být spojeny s větším spádovým městem moderními klimatizovanými vozy i na tratích bez elektřiny. Kromě nabíjení akumulátorů z trakčního vedení se lithium-iontové baterie dobíjejí prostřednictvím rekuperace brzdné energie vlaku.

Vlaky se budou vyrábět v německém Krefeldu. Provozovatel nových vlaků Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) si vzal na financování úvěr ve výši 77 milionů eur od banky KfW IPEX Bank. Ta chce dlouhodobě podporovat projekty, které přispívají ke snižování produkce skleníkových plynů.

Bádensko-württemberský ministr dopravy Winfried Hermann si pochvaluje, že prvně budou nasazena železniční vozidla napájená z akumulátorů. „Díky této inovativní technologii je elektrifikace vlakové dopravy možná i bez nepřetržitého trakčního vedení.“

Převzato z týdeníku Euro, Autor: František Novák

Pravidelné novinky e-mailem