V této souvislosti spustila organizace Circularity Solutions Ltd. ve městě Brecon (Wales) test využívání digitální technologie a chování spotřebitelů při vracení nápojových obalů, do kterého se zapojilo 1 200 domácností.
V rámci zkušebního provozu mohou lidé získat 10 pencí za každý speciálně označený nápojový obal, který před vhozením do kontejneru na tříděný odpad nebo automatu pro vracení obalů v supermarketu nejprve naskenují pomocí speciální digitální aplikace.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Podle časopisu The Grocer test ukázal, že 75 % účastníků vracelo lahve a kartony od nápojů do kontejnerů v místě svého bydliště, zatímco 25 % využívalo automaty zřízené v prodejnách. Test byl prodloužen do začátku listopadu 2023, ale organizace Circularity Solutions Ltd. tvrdí, že důkazy již nyní jasně naznačují, že pokud by se pro vracení nápojových obalů využila (mobilní) digitální aplikace, a ne pouze automaty pro vracení obalů v prodejnách, mohlo by to prodejcům ušetřit „stovky milionů“.
Test také naznačuje, že automaty v obchodech jsou zastaralé. Test systému probíhá po výzvách Britského maloobchodního konsorcia britské vládě, aby plány na zavedení záloh u nápojů odložila. Supermarkety argumentují tím, že provoz systému by mohl stát téměř 2 miliardy liber ročně.
Použití mobilní digitální aplikace samozřejmě vyvolává pochybnosti z hlediska kontroly, zda spotřebitelé po naskenování obalu následně skutečně obal vhodí do kontejneru. Také je otázka, zda by systém byl funkční i ve velkých britských městech.