Tokijské Game Show se vrátilo v plné síle

Jedním z důležitých odvětví kreativního průmyslu, kde Japonsko dlouhodobě zůstává v popředí světového vývoje, je oblast počítačových her a obecně herního průmyslu.

Ten patřil již před koronavirovou krizí k jednomu z nejrychleji rostoucích sektorů ekonomiky a během pandemických nouzových stavů zaznamenaly hry další strmý nárůst popularity.

Ilustrační fotografie

Japonsko je země zaslíbená hrám a Česká republika jako inovativní a kreativní země má v tomto ohledu co nabídnout. Příkladem toho jsou český stánek na právě skončeném herním veletrhu Tokyo Game Show i interaktivní výstava Czech Game Show in Tokyo.

Třetí největší herní trh na světě

Japonský trh herního průmyslu o velikosti téměř 29 miliard dolarů je po USA a Číně třetím největším trhem na světě s 16% podílem z globálního trhu. Nejrychleji pak z tohoto segmentu pak roste oblast mobilních her, která v roce 2021 dosáhla tržeb více než 22,5 miliardy dolarů a představuje tak 78 % japonského herního trhu (oproti 13 % u počítačových her a 9 % u konzolových her). S ohledem na postupné zdokonalování výkonných mobilních telefonů a zejména s nástupem vysokorychlostních 5G telekomunikačních sítí se očekává její další expanze.

ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Záliba Japonců ve světě her se opírá hlavně o bohatou tradici japonských komiksů manga. Zjednodušený styl kresby položil základ pro mnoho globálně úspěšných počítačových her jako například Super Mario, Legend of Zelda nebo Pokémon. Místní firmy jako Nintendo, SEGA nebo Sony/Playstation patří k ikonám herního průmyslu. Japonsko navíc patří k zemím, které dlouhodobě udávají trend ve vývoji a budoucím zaměření tohoto odvětví. Roste zde i zájem o esport a v poslední době se zdá zvláště úspěšná kombinace ve spojení s virtuální či pozměněnou realitou.

Není proto překvapivé, že v Japonsku jsou desítky milionů aktivních hráčů videoher a na herních festivalech nebo veletrzích typu Tokyo Game Show se během několika dnů obvykle schází desetitisíce návštěvníků.

Česká stopa na Tokyo Game Show

Zářijový veletrh Tokyo Game Show 2023 byl poprvé od koronavirové pandemie v plnohodnotné podobě a bylo poznat, že v posledních letech neztratil na popularitě. Během čtyř dní jej navštívilo téměř čtvrt milionu návštěvníků, mezi které nepatřili jenom fanoušci her, ale zástupci herního průmyslu a novináři z celého světa.

Česká republika má v sektoru herního průmyslu dlouhodobě velmi silnou pozici, mnohá česká herní studia zaznamenala světový úspěch s řadou herních titulů a některá z nich již úspěšně vstoupila i na japonský trh. Např. v posledních letech zde byla mimořádně úspěšná hra Kingdom Come: Deliverance, která se dočkala i kompletní lokalizace do japonštiny. K příležitostem, jež se českým firmám rýsují na japonském trhu, pak kromě videoher také patří velmi rozšířený segment edukativních her, simulátorů pro praktický výcvik i pro zábavu nebo her zaměřených na amatérskou uměleckou tvorbu, které jsou v Japonsku také velmi populární a rozšířené. Roste také popularita a využití VR/AR/MR.

Ilustrační fotografie

V odpovědi na tyto možnosti poskytl český stánek na Tokyo Game Show 2023, který přišel zahájit velvyslanec v Japonsku pan Martin Klučar, prostor společnostem Divr Labs, Cyber Sail Consulting, Attu Games, Ashborne Games nebo tvůrcům Bulánků SleepTeam prezentovat se potenciálním japonským partnerům i japonské veřejnosti. Přítomna byla také Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy a Česká asociace esportu s jejich projektem G-Sport a rovněž také Asociace českých herních vývojářů.

Český stánek zařazený do sekce Indie Games poutal pozornost např. s připravovanou hrou Last Train Home o československých legionářích, kteří mj. zanechali stopu i v Japonsku. Že hry nejsou jen o kreativitě, ale také o moderních technologiích zase dokládala představovaná herní aréna využívající virtuální realitu od firmy Divr Labs.

Poslední den navštívil stánek generální komisař pro českou účast na EXPO 2025 pan Ondřej Soška. Zvláště se zajímal o esport, který má šanci se prezentovat v rámci českého pavilonu na EXPO 2025 v Osace.

Czech Game Show in Tokyo

Na Tokyo Game Show současně navázalo zahájení interaktivní výstavy českých her se zaměřením na menší, nezávislá česká herní studia v Českém centru Tokiu. Japonští návštěvníci na ní mají možnost seznámit se s českým herním průmyslem a vyzkoušet si sami řadu her, kdy nechybí prezentace očekávané Phonopolis od Amanita Design, ekologicky laděný Beecarbonize, vyšívaná adventura Scarler Deer Inn, již zmiňovaný Last Train Home a zastoupená je také rodící se česká queer gaming scéna. K vidění jsou navíc ilustrace, koncept art a další rekvizity spojené s tvorbou počítačových her.

Tyto akce vznikly v rámci projektu ekonomické diplomacie MZV, tzv. PROPED, ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Českým centrem Tokio. Velvyslanectví ČR v Tokiu je i nadále připraveno podporovat český herní průmysl v Japonsku

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tokiu (Japonsko). Autor: Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme