Tradice, know-how i suroviny. Filipíny se otevírají i českým pivovarníkům

Filipíny zažívají boom spotřeby piva a hledají nové technologie i chutě nejen pro velké pivovary, ale i pro rostoucí sektor řemeslných piv. Do roku 2027 se očekává, že prodej piva dosáhne až 3,8 miliardy litrů.

Země pro české pivovarníky představuje nadějný trh nejen pro export piva, ale i dodávky technologií a surovin nebo sdílení odborných znalostí.

Ilustrační fotografie ťuknutí pivem
Ilustrační fotografie

Na Filipínách není pivo jen oblíbeným nápojem – je to kulturní fenomén. Průměrná spotřeba na obyvatele činí kolem 20 litrů ročně a trh každoročně roste o 7 %. Dovoz představuje zhruba 4 % celkové spotřeby. Dominují značky z USA, Japonska a Evropy. České pivo je na Filipínách dostupné, jeho podíl však zůstává marginální. Téměř výhradně se jedná o značku Pilsner Urquell.

ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí

Filipínský pivní trh je silně koncentrovaný. Téměř monopolní společnost San Miguel Brewery Inc. ovládá přes 90 % trhu a nabízí značky jako San Miguel Pale Pilsen, Red Horse, Cerveza Negra či San Mig Light. Druhým největším výrobcem je Asia Brewery Inc. se značkami jako Beer na Beer a Colt 45. Vedle těchto gigantů se začínají prosazovat i menší řemeslné pivovary jako Engkanto Brewery nebo Jade’s Temple, které přinášejí nové chutě a inovativní přístupy.

Filipínští spotřebitelé preferují lehké, osvěžující ležáky, často podávané s ledem. Oblíbená jsou i silnější piva jako Red Horse (6,9 % ABV) a roste zájem o ochucená piva – například s příchutí jablka, liči nebo citronu. Mladší generace, zejména mileniálové, vyhledávají řemeslná piva s unikátními chutěmi a příběhem. Zdravější životní styl podporuje poptávku po nízkokalorických variantách, jako je San Mig Zero.

Český chmel je téměř neznámý

Ačkoliv Filipíny nejsou primárním trhem pro české pivovarnické subjekty, představují s téměř 120 milionů obyvatel zajímavé teritorium s potenciálem pro export piva, surovin i technologií. České ležáky mají dobrou reputaci a mohou oslovit zákazníky hledající kvalitu a tradici. Český chmel má potenciál, ale jeho podíl na trhu zatím není dominantní, jelikož není na rozdíl od amerického nebo německého filipínským dovozcům příliš znám. Žatecký chmel, ceněný pro své aroma, by se mohl stát zajímavou alternativou zejména pro výrobce řemeslného piva.

Ilustrační fotografie chmelových šišek
Ilustrační fotografie

Modernizace trhu otevírá prostor i pro dodávky kvalitního vybavení – varné systémy, filtrace, plnicí linky či chlazení. Je však nutné české výrobky filipínským odběratelům představit, jelikož odebírají obdobné technologie z jiných zemí, včetně evropských. Klíčovou roli hraje i nabídka servisu a záruk.

České pivovarnictví je známé svou odborností. Školení pro filipínské sládky (ideálně na místě), technologické konzultace nebo spolupráce s odbornými školami mohou být cenným exportním artiklem. Sdílení zkušeností a budování dlouhodobých vztahů může přinést oboustranný růst.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Manile (Filipíny). Autorka: Markéta Pěčková, ekonomická diplomatka.
• Teritorium: Asie | Filipíny | Zahraničí

Doporučujeme