Tradiční dodavatelské řetězce potravin ve Vietnamu přerušil covid

Tradičním způsobem, tj. přes tržnice a prodejem na ulici, se i do velkých měst jako Hanoj nebo Ho Či Minovo Město dosud dostávalo 70 % zemědělských produktů. Nejvíce ovoce, zelenina, maso a rýže.

Zbývajících 30 % tradičnímu dodavatelskému řetězci postupně ukrojily moderní maloobchodní sítě, které ve Vietnamu existují teprve 25 let. Kvůli pandemii, která do Vietnamu přišla až v polovině letošního roku, však nastaly podstatné změny.

Ve velkých městech se zakázal prodej na ulici a vláda dočasně uzavřela všechny tržnice. Dopravu navíc komplikují přísná karanténní opatření na hranicích jednotlivých provincií. Očekává se, že tradiční distribuční systém už nebude po pandemii schopen hrát tak významnou roli jako dosud. Tomuto trendu přispívají postupné zákazy volného prodeje zemědělských produktů v centrech a urbanizovaných oblastech i plány maloobchodních řetězců na rozšiřování svých sítí.

Nejstarším maloobchodním řetězcem ve Vietnamu je Saigon Co.op se 128 supermarkety. Mezi prvními řetězci ve Vietnamu byly i dvě evropské značky: Metro Cash & Carry a Big C, které zde vybudovaly a řadu let provozovaly síť 60 supermarketů a hypermarketů. Před několika lety však svůj byznys ve Vietnamu prodaly thajským firmám.

Dnes je na trhu dominantní nový řetězec VinMart. U zrodu stojí místní potravinářská společnost Masan Group. Brzy do firmy vstupuje ambiciózní vietnamský konglomerát VinGroup, který spolkl oblíbené hypermarkety Maximark, poté síť 23 supermarketů Fivimart a nakonec za 1 symbolický dolar 87 mini obchodů Shop&Go. Po konsolidaci bylo množství obchodů asi 3000, ale řetězec vykazoval vysoké ztráty a do hry se vrací opět firma Masan (odkupem podílu 83,74 %). Maloobchodní řetězec VinMart má v současné době 123 supermarketů a na 2300 malých prodejen a mělo by dojít k rebrandingu na WinMart.

Kromě uvedených řetězců stojí za zmínku ještě japonský AEON, korejský Lotte Mart a obchody Annam Gourmet s kvalitním zahraničním sortimentem.

Mozaiku dodavatelských řetězců doplňují ještě oblíbené mini markety, které se ve Vietnamu objevují ve velkém v posledních 10 letech. Jsou to moderní klimatizované prodejny, otevřené zpravidla 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu. Podle plánů jednotlivých řetězců by se současný počet všech mini marketů měl během následujících pěti let zdesetinásobit na 40 000.

Autor: Luboš Marek, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Hanoji. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.




• Teritorium: Asie | Vietnam | Zahraničí