Trajekty, metro i poplatky za vjezd, Istanbul má plán udržitelné mobility

Magistrát města Istanbulu 2023 představil plán udržitelné městské mobility, který má být řešením narůstajících dopravních problémů a znečišťování ovzduší ve městě.

Plán počítá s větším využitím trajektů, novými trasami metra, rychlodráhou i zpoplatnění vjezdu v některých čtvrtích. Zahajovací konference se zúčastnil starosta Istanbulu Ekrem İmamoğlu, velvyslanec EU v Turecku Nikolaus Meyer-Landrut i zástupci tureckého ministerstva dopravy a infrastruktury.

Ilustrační foto

Jak istanbulský starosta zdůraznil, obdobný projekt již byl realizován v mnoha městech Evropy, je však prvním svého druhu v Turecku. Studie započaly před dvěma lety jako součást strategie „Green Solution“, jejímž cílem je přeměnit Istanbul na uhlíkově neutrální město do roku 2050.

ExportMag.cz: Česká firma uspěla v Turecku s dodávkami pro plynovody

Istanbulský plán udržitelné městské mobility definuje novou vizi jako „inkluzivní a inovativní dopravní systém“, zaměřený na obyvatele, návštěvníky a životní prostředí, který poskytne kombinaci bezpečných, integrovaných a cenově dostupných alternativ mobility. Bude kompatibilní s jedinečnou geografií a historickými hodnotami Istanbulu. Vizionářský projekt má městu zajistit udržitelnou a komfortní dopravu.

Město zavede nízkoemisní zóny

Snahou je snížit provoz ve městě o 10 % do roku 2030. Toho by se mělo dosáhnout zejména zefektivněním využití městských trajektů na Bosporu, vybudování nové nadzemní i podzemní kolejové infrastruktury a zřizováním vyhrazených silničních pruhů pro autobusy. Dále mají být zavedeny nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu nevyhovujících vozidel či zpoplatnění vjezdu v souladu se zásadou „znečišťovatel platí“.

Zpoplatnění vjezdu bude v určitých čtvrtích uplatňováno také na soukromá vozidla. První zkušební fáze má být nejdříve implementována na ploše šesti kilometrů čtverečních v historické části istanbulského poloostrova, ve čtvrti Eminönü. Pilotní aplikace bude uvedena do praxe i na asijské straně, v turistické části Moda v Kadıköy.

Ilustrační fotografie

Rychlodráha s podporou EBRD

Plán zavádí i další opatření, která mají odradit od používání soukromých vozidel v Istanbulu. Magistrát pracuje na několika projektech kolejové dopravy současně, modernizuje vozový park a především se také bude soustředit na rozvoj cyklotras, spojených s potřebnou infrastrukturou a doprovodnými službami.

Pozornost také budí velkorysý projekt podzemní rychlodráhy HIZRAY. Starosta İmamoğlu uvedl, že délka linky HIZRAY, u které se počítá s podporou Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD), bude 74,5 km a předpokládá se, že denně přepraví 1,5 milionu pasažérů z jednoho konce dvacetimilionové megapole na druhý za pouhých 55 minut. České firmy se již na projektech výstavby linek istanbulského metra podílely a magistrátem jsou oceňovány za své technologie a profesionalitu.

Pro české subjekty tedy Istanbulský plán udržitelné městské mobility nabízí další příležitosti ke spolupráci a dodávkám nejenom technologií a vlaků, ale také například právě jízdních kol se vším, co k tomuto druhu dopravy v moderním městě patří.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Istanbulu (Turecko). Autoři: René Daněk, ekonomický diplomat, Jakub Dluhosch, asistent ekonomického úseku.

• Teritorium: Asie | Turecko | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme