„Po téměř roce ježdění, včetně mnoha šestihodinových vyjížděk, musím potvrdit, že je sedlo Joyseat mimořádně pohodlné. Překvapilo mne, jak je – ač vytištěné na 3D tiskárně – měkké a pružné,“ hodnotí výrobky české firmy Posedla na ikonickém webu pro cyklistické nadšence Bikepacking.com recenzent Miles Arbour.
„Prvním pravidlem marketingu je mít skvělý výrobek. Druhým pravidlem je nikdy nezapomínat na první pravidlo,“ říkával známý americký podnikatel Victor Kiam. Martin Řípa a Jiří Dužár, kteří společnost Posedla na severu Čech před pěti lety založili, takový výrobek mají a na první pravidlo nezapomněli.
Sedla vytištěná 3D tiskárnou nejsou žádnou novinkou, značky jako Specialized a Fizik je nabízejí zákazníkům již mnoho let. Ryze česká firma z Varnsdorfu je dnes ale jediná na světě, která tiskne sedla zákazníkům přesně na míru. Každý kus je tak v podstatě originálem.
Někteří čeští recenzenti jsou k výrobkům firmy kritičtější, odrazuje je zejména vyšší cena. Milovník jízdy na gravel kolech Pavel Musil by ale Joyseat po půlroční zkušenosti doporučil komukoliv, kdo „už léta jako já marně hledá správný posed“ a pro koho není cena zásadním kritériem. „Navíc musím ocenit skvělý pro-zákaznický přístup výrobce,“ dodává.
Milovníci bílé stopy si splnili sen. S unikátními karbonovými holemi dobývají svět
Jak a proč se zrodila Posedla?
Název podniku evokuje nejen klasický cyklistický komponent, ale především posedlost (v dobrém slova smyslu) obou zakladatelů. Na webových stránkách firmy najdete výstižné motto: Když člověka něco trápí, měl by to změnit. Jedině tak bude spokojený.
„A my toho chtěli změnit hodně – práci, život i ta konfekční sedla, co nám odírala sedací partie při každém delším švihu. Proto jsme se rozhodli být první na světě, kdo bude vyrábět cyklistická sedla na míru. Chtěli jsme vyřešit všechno jedním vrzem,“ vypráví Jiří Dužár.
Oba mají za sebou tisíce kilometrů na kole i několik zranění a dobře vědí, že komfort v sedle je klíčem k radosti z jízdy. „Právě proto nás napadlo vytvořit první skutečně custom sedlo, kdy je každý kus navržený na konkrétního jezdce,“ říká.
Konkrétní idea se zrodila v hlavě jeho kolegy Martina Řípy. Podnikavé duo – oba se znají od 6. třídy základní školy – trápila především skutečnost, že sedla nerespektují anatomii jezdce.
Každý cyklista je jiný a má jiný posed: rozdíly jsou v šířce sedacích kostí, ale také flexibilitě, cyklistické disciplíně či objemu tréninku. „Proto nás napadlo propojit otisk sedacích kostí a další data s 3D tiskem a algoritmem, který pro každého vytvoří unikátní geometrii a tuhost,“ dodává zakladatel.
Nehodlali jsme být dalšími z řady, kteří mají skvělý nápad, ale skončí dřív, než začali. Stálo nás to spoustu hodin v sedle plných vzrušených debat, hektolitry kafe a stovky iterací. Zvládli jsme to.
Za důležité milníky označuje Jiří Dužár vytvoření prvního funkčního prototypu a vlastního algoritmu. Letos představili novou řadu výrobků Joyseat 3.0 se třemi modely Plus, Pro a Ultra, které „otevřely custom technologii širšímu spektru jezdců.“
Pro cyklisty se nemění princip – každé sedlo je originálem, vytvořeným na základě tělesných parametrů. Zákazníci ale dostali možnost získat sedlo na míru za nižší cenu.
Rozjezd s průkopníkem 3D tisku
Projekt se na startu rozvíjel v rámci akcelerátoru Prusalab, za kterým stojí známý inovátor Josef Průša, průkopník 3D tisku v českých zemích, vyvíjející špičkové 3D tiskárny a sbírající světová ocenění.
Také Posedla zpočátku těžila z inspirativní komunity kolem PrusaLab. Prostředí „makers“ jim prý pomohlo zrychlit „prototypování a validaci nápadu“.
„Dneska už jedeme plně po vlastní ose, s komunitou i lidmi z Prusa Research se ale rádi potkáváme a vyměňujeme si zkušenosti. Formální spolupráce je spíš ad hoc podle tématu. Josef a Ondřej Průšovi se o nás zajímají především byznysově. Radí nám a tlačí na růst, což je logické, protože jsou to naši investoři,“ popisuje Jiří Dužár s úsměvem.
Zakladatelé Posedla měli od počátku v úmyslu se svými produkty vyrazit za hranice a svět dnes dobývají expresním tempem.
Všechen zisk zatím firma reinvestuje do vývoje, kvality a škálování výroby, což je u průmyslového hardwaru nezbytné.
Pouhých pět let od vzniku mají tisíce zákazníků ve více než 50 zemích světa. Podle Jiřího Dužára se potvrdilo, že pokud sedlo vznikne přesně podle jezdcova těla a stylu jízdy, mizí otlaky a cyklistovi zůstává energie na výkon i radost.
Sada Smiling Butt
Jak se tedy vlastně unikátní sedla Joyseat vyrábějí?
Podle zakladatele firmy má celý proces dvě části. Nejprve webový konfigurátor nasbírá od zákazníka klíčové vstupy – tedy typ kola, roční nájezd a délku jednotlivých jízd. Důležité jsou také styl jízdy, flexibilita, věk, výška, váha a pohlaví cyklisty. Druhou částí je využití takzvané Smiling Butt Kit. Vtipné označení patří jednoduché sadě na otisk sedacích kostí, který si pořídíte v pohodlí domova.
A není vše jen marketingový trik? Jiří Dužár říká, že jejich algoritmus z posbíraných dat vygeneruje přesný 3D model, který je vytištěn z TPU na průmyslové 3D tiskárně. „Výsledkem je sedlo laděné v šířkách 130 až 170 mm po jednom milimetru, s odpovídajícím tvarem i lokálně proměnlivou tuhostí polstrování,“ přesvědčuje.
Jak bylo zmíněno výše, výrobce bere v potaz disciplínu (Road/Gravel/MTB/TT), objem ježdění, flexibilitu, BMI, věk a pohlaví.
„To vše umožňuje výrobci nastavit profil sedla od plochého (flexibilní silniční jezdci) po klenutější (MTB) a změnit hustotu 3D tištěné struktury. A to tak, aby sedlo kopírovalo váš posed místo toho, aby vás „nutilo“ přizpůsobit se univerzálnímu tvaru,“ dodává podnikatel.
Joyseat, kosmetika a dresy
Jádrem portfolia jsou sedla Joyseat 3.0 ve třech variantách, která se prodávají na webových stránkách firmy a také přes autorizované B2B partnery a dealery. Kromě toho ale Posedla nabízejí i cyklistickou kosmetiku pro péči o pokožku sedacích partií. Na stránkách Posedla.cz najdete také limitovanou sérii dresů a cyklistických kalhot.
Bez vývoje a výzkumu se neobejdete
Podle slavného fyzika Alberta Einsteina je „na počátku každého výzkumu úžas nad tajemstvím.“ Při vývoji nových výrobků vstupuje každá firma na neprobádané území. Terra incognita, čekající, až ji šikovní inovátoři objeví. Výjimkou nejsou ani Posedla. I ve Varnsdorfu vědí, že se žádný inovativní podnik v současnosti bez vlastního výzkumu a vývoje neobejde.
„Všechno – od algoritmu přes geometrii až po karbonové layupy – průběžně ladíme na základě testování i zpětné vazby zákazníků,“ popisuje Jiří Dužár a potvrzuje, že je pro ně vlastní výzkum a vývoj naprosto klíčový. Novinek, které se díky tomu chystají uvést příští rok na trh, je celá řada.
„Šílená včelařka“ byla alergická na žihadla. Tak spustila včelí farmu
Firma se soustřeďuje na lokální výrobu v tuzemsku. Česko má podle Jiřího Dužára špičkové materiálové i kompozitní know‑how a skvělé lidi napříč vývojem i výrobou.
„Jako český inovátor stavíme maximum procesu lokálně – zároveň je ale přirozené, že u specializovaných materiálů a strojů spolupracujeme s ověřenými evropskými dodavateli, například průmyslový 3D tisk řešíme v Německu. Důležité je, že kritické know‑how a finální odpovědnost držíme u nás,“ doplňuje podnikatel.
Ambicí společnosti je vyrábět v blízké budoucnosti nejlepší sedla na světě. Není to ale jen projev mladické nerozvážnosti případně výraz hloupé domýšlivosti? Podle Jiřího Dužára je to přesně naopak – k ambicióznímu cíli je vede disciplína a pokora.
„Sbíráme a učíme se z tisíců otisků a reálných zákazníků. Testujeme s elitními týmy a závodníky i s endurance komunitou, protože nejlepší sedlo musí fungovat stejně na švih, maraton i závod. A každou iterací zlepšujeme kvalitu tisku, lepení, karbonových layupů a podobně. Je to sen, je to běh na dlouhou trať, ale my jsme vytrvalí,“ uzavírá zakladatel.
Firma Posedla se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. Druhý ročník iniciativy probíhá od 13. do 19. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravují speciální akce, produkty a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.
Jakub Procházka
Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.




