Třetina britských spotřebitelů se snaží ušetřit za nákupy zboží denní potřeby

Britští spotřebitelé se snaží šetřit. Výdaje na základní potřeby jako potraviny, energie a pohonné hmoty, se ve srovnání s lednem 2022 zvýšily v průměru o 145 liber měsíčně (průměrný měsíční plat je v Británii zhruba 2100 GBP).

Nejnovější průzkum společnosti KPMG, který se zabýval tím, jak rostoucí životní náklady ovlivnily výdaje domácností v letošním roce, zjistil, že nejvyšší zdražení pocítili lidé ve věku 35–44 let. Ti nyní platí v průměru o 194 liber měsíčně více než v lednu 2022.

Ilustrační fotografie

Spotřebitelé se rostoucí ceny snaží zvládnout různými způsoby. Třetina oslovených spotřebitelů uvedla, že se snaží kupovat levnější alternativy zboží, více výrobků privátních značek nebo, že více výrobků nakupují v akci či se slevou. Zároveň čtvrtina oslovených spotřebitelů uvedla, že nakupuje u diskontních prodejců a také že kupuje méně zboží.

Téměř dvě třetiny spotřebitelů (60 %) uvedly, že nakupují menší nebo stejné množství postradatelného zboží jako v roce 2021. Nejčastějším hlediskem při nákupu tohoto zboží byl v průběhu roku 2022 poměr cena/výkon, následovala kvalita a teprve poté udržitelnost.

Stavebnictví zažívá v Británii po pandemii boom. V čem jsou šance pro české firmy?

Ze spotřebitelů, kteří na začátku roku 2022 disponovali úsporami, jich nyní zbývá jen 43 %, přičemž třetina z nich využívá své úspory k pokrytí nezbytných nákladů. Každý desátý oslovený spotřebitel navíc už vynaložil všechny své úspory na kompenzaci zvyšujících se nákladů u základních potřeb.

Linda Ellettová, vedoucí oddělení spotřebitelských trhů společnosti KPMG ve Velké Británii, uvedla, že je zřejmé, že spotřebitelé reagují na rostoucí náklady změnou toho, kolik nakupují, co nakupují a kde to nakupují. Podle ní reagují na současnou situaci také maloobchodníci, kteří budou muset i nadále vycházet z údajů o chování spotřebitelů, aby mohli předvídat změny v poptávce a přizpůsobit se jim. Linda Ellettová také upozornila, že údaje z průzkumu byly shromážděny ještě před očekávaným říjnovým zvýšením cen energií.

Autoři: Paul Wilkins a Tibor Angyal, místní zástupci ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Londýn. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku. Zdroj

• Teritorium: Evropa | Velká Británie | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme