Trh s kosmetikou v Číně roste, lidé znají i české produkty

Pandemie covidu-19 a s ní spojená nižší spotřeba domácností postihly v Číně téměř všechny sektory. Jedním z nich je i sektor kosmetiky a péče o pokožku.

Tento sektor do roku 2022 rostl meziročně průměrně o 15 %. V roce 2022 poprvé zaznamenal pokles, když celkové prodeje dosáhly 394 miliard jüanů oproti 403 miliardám v roce předchozím. Data z prvních tří měsíců roku 2023 však ukazují na obnovenou důvěru čínských spotřebitelů po ukončení přísných protipandemických opatření.

Ilustrační fotografie

Celkové prodeje kosmetiky v daném období činily 104 miliard RMB a zaznamenaly tak meziroční nárůst o 5,9 %. Rostoucí zájem čínských spotřebitelů ukazují rovněž počty shlédnutí make-up tutorialů a vlogů s tématem péče o pokožku. Jejich celkový průměrný měsíční počet zhlédnutí činil v minulém roce 100 miliard.

V tomto ohledu má Česká republika v Číně dobré jméno zejména v organické kosmetice. Ta byla tradičně oblíbeným suvenýrem čínských turistů mířících do Česka. S jejich návratem se dá očekávat oživení poptávky po české kosmetice. Platí zároveň, že čínští spotřebitelé preferují kosmetiku evropskou či japonskou a korejskou oproti kosmetice domácí.

ExportMag.cz: V Jordánsku Češi uspěli se sklem, voňavkami i fotovoltaikou

České značky jsou ale na čínském trhu téměř nezastoupeny, což je dáno i poměrně složitým získáním potřebných certifikací. Zjednodušení přístupu na trh může představovat český národní pavilon na jedné z největších čínských e-commerce platforem JD.com.

Jelikož se jedná o model přeshraničního e-commerce, kdy zboží putuje k zákazníkovi přímo z Česka, případně přes celní sklad v Číně, odpadá pro firmu řada komplikací spojených právě s certifikací výrobku. Více informací může podat ekonomický úsek Velvyslanectví ČR v Pekingu (commerce_beijing@mzv.cz), případně regionální ředitel agentury CzechTrade v Číně.

Ilustrační fotografie

Online prodej převažuje

Online prodej kosmetiky v Číně převažuje nad tím v kamenných prodejnách. Nabízet své produkty na e-commerce platformách je tak pro firmy, které chtějí na trhu uspět, nutnost. Jedná se zároveň o trh s obřím potenciálem růstu.

Zatímco na největších trzích, jimiž jsou Japonsko, USA či Jižní Korea, dosahuje roční spotřeba kosmetických produktů na osobu výše 310 USD, respektive 285 a 256 USD, u Číny je to podstatně méně, přibližně 40 USD. Největší podíl na čínské spotřebě představuje péče o pokožku. Rychle rostoucím segmentem je pak mužská kosmetika s odhadovanými ročními prodeji ve výši 70 miliard RMB v nejbližších letech.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Pekingu (Čína). Autor: Adam Kupka, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme