Tržby japonských supermarketů se zvýšily nejvíce za posledních 32 let

Tržby supermarketů v Japonsku vzrostly ve fiskálním roce 2023 oproti předcházejícímu roku o 3,7 %, což představuje největší nárůst od roku 1991.

Výnosy z prodeje v 10 920 sledovaných supermarketech provozovaných 54 společnostmi činily 13,73 billonu JPY (cca 89 miliard USD). Za tímto nárůstem stojí nejen zvýšení cen potravin, ale rovněž posílení poptávky u domácích zákazníků.

Podle Japonské asociace obchodních řetězců, která výzkum prováděla, v uplynulém roce spotřebitelé běžně pořizovali v rámci jednoho nákupu více položek, než tomu bylo v roce 2022.

Pro letošek lze dle asociace dokonce konstatovat, že zákazníci supermarketů přestali na svých nákupech výrazněji šetřit. Kupříkladu jen za březen 2024 vzrostly tržby ve stejných prodejnách o 9,3 % (ve srovnání s březnem 2023) a zvyšovaly se tak již 13. měsíc v řadě. Ve svém úhrnu představovaly prodeje 1,2 bilionu JPY (cca 7,9 miliard USD). Velkou část nárůstu tvořilo zvýšení průměrného počtu zakoupených položek na osobu.

ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Ačkoliv obdobné pohyby mohou být dočasné, není bez zajímavosti nahlížet na tyto výsledky v kontextu současného zvyšování mezd japonských zaměstnanců. Na každoročním jednání vedení velkých japonských společností s odbory k výdělkům zaměstnanců pro následující finanční rok byl pro letošek odsouhlasen růst mezd o cca 5 %, přičemž většina společností napříč sektory oznámila zvyšování mezd výrazně přesahující tuto hranici.

Pokud se jedná o výnosy z prodeje potravin, jež tvoří 70 % veškerých tržeb supermarketů, ty ve sledovaném měsíci vzrostly o 11,7 %. Prodej potravin zároveň představuje segment, u něhož je nejvýraznějším faktorem zvýšení tržeb růst cen vstupů, tj. zemědělských produktů a surovin. Pro srovnání, prodej výrobků pro domácnost, včetně toaletních potřeb a domácích spotřebičů, vzrostl v březnu 2024 o 7,4 %, zatímco prodej oděvů klesl o 3,3 %.

Dle posledních statistik jsou supermarkety stále nejvíce preferovaným místem japonských zákazníků pro nákup běžného spotřebního zboží: až 80 % spotřebitelů uvádí, že v supermarketech pravidelně nakupuje. V oblíbenosti pak následují menší prodejny/večerky (42,2 %), online platformy (26,8 %), obchodní centra (26,6 %) a obchodní domy (7,7 %). Přímo od výrobců pak nakupuje jen 2 % spotřebitelů.

Autorka: Veronika Vanišová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod

Doporučujeme