Tržby maloobchodu v listopadu meziročně klesly o 8,7 procenta, zákazníci přestávají akceptovat rostoucí ceny

Meziměsíčně tržby maloobchodu klesly o 0,3 procenta. Podle analytiků bude propad pokračovat i v letošním roce. Údaje zveřejnil Český statistický úřad. Tržby meziročně klesly v průměru o 8,7 procenta, ale změny byly různé podle typu zboží.

„Oproti předchozímu měsíci se pokles zmírnil u prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží, u prodeje potravin se pokles tržeb naopak prohloubil,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu.

Víc než velké supermarkety trpí propadem tržeb zatím menší specializované prodejny.

„Meziroční růst zaznamenaly jen tržby specializovaných prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky, ostatní hlavní sortimentní typy specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím vykázaly pokles tržeb. Pokles vykázaly i prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kterým v předchozích 19 měsících tržby meziročně rostly,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí Českého statistického úřadu.

Podle analytika společnosti Cyrrus Víta Hradila maloobchodní prodeje nadále snižuje propadající se ochota a schopnost zákazníků zaplatit svižně narůstající ceny. Tento trend podle něj bude s největší pravděpodobností pokračovat i v nadcházejících měsících.

„Za celý rok 2022 tak maloobchodní tržby míří v reálném vyjádření k meziročnímu poklesu přibližně o čtyři procenta. Finanční situace spotřebitelů zůstane pod tlakem i na začátku roku 2023, kdy většinu domácností čeká náraz na cenové stropy energií a růst jejich nákladů zřejmě nebude plně kompenzován zvýšením mezd. Zároveň počítáme i s mírným nárůstem nezaměstnanosti. Jedinou „dobrou“ zprávou v tomto ohledu tak může být klesající tendence k dalšímu zvyšování spotřebitelských cen, což sice může část prodejců dostat do potíží s udržitelností vlastního podnikání, ovšem přispěje ke zvolňování tuzemské inflace. Za rok 2023 počítáme pro reálné maloobchodní tržby přibližně se stagnací,“ vysvětluje Vít Hradil.

Na trhu práce zavládla opatrnost, firmy tlumí nábory nových pracovníků

„Lidé reagují na drahotu tím, že méně nakupují. U sociálně slabších skupin obyvatelstva je omezování spotřeby vynucené napjatými rodinnými rozpočty. Bohužel hrozí, že některé rodiny finanční tlak nevydrží a budou se zadlužovat či v krajním případě skončí v exekucích,“ konstatuje hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček. „Pokles tržeb obchodníků značí, že česká ekonomika dál zpomaluje svůj růst a v roce 2023 může přejít do krátké a mělké recese. K oživení ekonomiky by pomohlo snížení úrokových sazeb, což by však v době vysoké inflace přineslo více problémů než užitku. Lidé se proto musí připravit na to, že okamžité zlepšení situace nepřijde a následující měsíce budou obtížné,“ míní Křeček.

Největší propad zasáhl trhy a stánkaře

Ekonom UniCredit Bank Jiří Pour konstatuje, že maloobchodní tržby vykázaly o trochu hlubší reálný pokles oproti konsensuálnímu očekávání analytiků. „Tržby meziročně klesly téměř ve všech skupinách obchodníků s výjimkou menšího růstu u prodejen s kosmetickým a toaletním zbožím. Největší meziroční snížení tržeb zaznamenali prodejci na stáncích a trzích, specializované prodejny potravin a prodejny s výrobky pro domácnost. Do meziročního záporu se propadly i tržby v lékárnách, a to po 19ti měsíčním vytrvalém růstu. Tam byl zřejmě na vině z velké části nedostatek některých léků,“ vysvětluje Pour.

„Data z maloobchodu nás mohou dále utvrdit v přesvědčení, že recese vydrží v české ekonomice minimálně po celý první kvartál letošního roku a pomůže tak částečně krotit inflační tlaky,“ dodává.

Prodejcům pomohly Vánoce

I přes propad trhu ale hlásí například prodejce elektroniky Datart ze závěru loňského roku dobré výsledky. „V předvánočním a vánočním období se celkový objem prodejů společnosti přehoupl přes tři miliardy korun a překonal tak čísla z předchozího roku. Zákazníci v tomto období nakoupili 2,2 milionu kusů zboží. V segmentu mobilních telefonů jsme zaznamenali meziroční nárůst o 23 procent, u notebooků o čtyři procenta a zvýšený zájem byl také o výrobky péče o tělo a vlasy, elektrické zubní kartáčky, topidla a ohřívače vzduchu. Největší nárůst jsme zaznamenali v segmentu příslušenství, kde zájem o příslušenství pro mobily vzrostl o 38 procent, u sluchátek pak o 15 procent,“ komentuje tržby Datartu Olga Dolínková, tisková mluvčí společnosti.

Nakolik se Češi uskromnili o Vánocích, o tom podá hlavní zprávu až prosincová statistika maloobchodu.

„Po covidovém období se zákazníci postupně vrací do prodejen. Oceňují možnost odborného poradenství a příležitost prohlédnout a otestovat zboží. Návštěvnost našich prodejen se tak meziročně zvýšila o 30 procent. Zákazníci se více zaměřují na prodejní akce a slevy. S nákupem jsou proto ochotni počkat a nakoupit za výhodnější ceny. V prodejní akci pak pořizují i dražší zboží, jako jsou velké domácí spotřebiče či televizory. Trendem je vysoký zájem o energeticky úsporné spotřebiče, které mohou dlouhodobě šetřit energetické náklady domácností,“ vysvětluje Olga Dolínková.

Muž nakupuje televizi, Ilustrační fotografie
Prodeji elektroniky z dovozu v současnosti trochu pomáhá silná koruna, která importované zboží zlevňuje.

Ucelenou zprávu, nakolik maloochodu jako celku pomohly Vánoce, ukáží až čísla za prosinec. „Nedávné předvánoční období opticky naplnilo mnohé obchody a gastronomické podniky, ovšem stále zůstává otázkou, kolik v nich lidé skutečně utráceli. Zveřejněná čísla za loňské třetí čtvrtletí napovídají, že se i za poslední loňský kvartál můžeme dočkat historického propadu spotřeby,“ míní analytik Lukáš Kovanda.

„Platy, mzdy i důchody sice loni v létě meziročně nominálně rostly, ale inflace byla natolik vydatná, že příjem se lidem v Česku reálně výrazně snižoval. Ještě výrazněji, o 10,7 procenta, tedy vůbec nejvíce v celé historii dané časové řady od roku 2005, klesl v meziročním vyjádření měsíční příjem ze zaměstnání v přepočtu na osobu. Lidé, kteří mají svůj veškerý příjem ze zaměstnání, a nikoli třeba z důchodů či jiných dávek nebo třeba z pronájmu nemovitostí nebo držení akcií, si tak tudíž reálně pohoršili ještě více než populace jako celek,“ vysvětluje Kovanda.

Zlepšení může přijít v květnu, ale jen co se týče čísel

Podle Tomáše Volfa ze společnosti Citfin se ani v nejbližších měsících situace nezlepší. „Češi budou nejspíš utrácet méně vlivem rostoucí nezaměstnanosti, stále vysokých cen a především horšící se ekonomické situace obecně. Hlavní roli v omezování se ve spotřebě bude hrát obava o budoucí příjmy, protože nezaměstnanost se může vyhoupnout až k pěti procentrům,“ uvádí Tomáš Volf.

„Statistika meziročního srovnání se zlepší v květnu, kdy začne hrát ve prospěch maloobchodních tržeb nízká srovnávací základna s rokem 2022. Výsledkem však bude pouze ono srovnání s předchozím rokem, takže vykazovaná čísla mohou vyznívat lépe, ale situace Čechů se nijak zvlášť nezmění. Ti stále budou muset velmi přehodnocovat, za co budou utrácet. První na řadě v odsunu na lepší časy je pochopitelně zboží financované úvěrem a obecně zboží luxusní či drahé,“ uzavírá Volf.

(red)

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod

Doporučujeme