V Turecku v roce 2020 rostly prodeje automobilů

Celosvětové prodeje v automobilovém sektoru klesly v loňském roce 2020 kvůli pandemii covidu-19 o 15 %. S meziročním růstem prodejů se ale může chlubit například Turecko.

Na konci roku 2020 došlo v zemi k nárůstu prodaných vozů o 61,8 % ve srovnání s předchozím rokem, kdy se prodalo 772 788 aut. Turecko se zařadilo na 6. místo v evropském žebříčku prodaných automobilů.

Pandemie covidu-19 stála za 15% propadem počtu prodaných vozů v celosvětovém měřítku, který se nevyhnul téměř žádné z evropských zemí. Nejhlubší pokles prodejů v automobilovém průmyslu v Evropě zaznamenalo ve srovnání s rokem 2019 Chorvatsko (-40 %), následované Portugalskem (-34 %), zatímco Česká republika i Německo shodně registrovaly propad o 18,6 %.

Počtem 16 výrobních linek automobilů je Turecko srovnatelné s ČR, která jich má v současnosti v provozu 13. V objemu prodaných vozů v Turecku však místní ekonomika Českou republiku několikanásobně překonává. Místní produkce tak ani zdaleka nestačí poptávku pokrývat. V roce 2020 se v ČR prodalo 202 971 aut, zatímco v Turecku se celkový počet prodaných automobilů  vyšplhal na 772 788.

Počet nově registrovaných vozů dle Tureckého statistického institutu TÜIK dosáhl počtu 1 038 905, tj. přibližně o 4,27 % více než za stejné období předcházejícího roku. Celoevropsky se tak Turecko na 6. místo v počtu prodaných osobních vozů a na 4. místo v prodeji užitkových vozidel, kterých přibylo dokonce 77,2 %.

Na prodej osobních automobilů v Turecku má významný vliv téměř dvojnásobná výše daně z prodeje automobilů oproti průměru v EU. Ta zapříčinila stagnaci tuzemských prodejů v předcházejících letech. V letech 2018 a 2019 tak klesly domácí prodeje automobilů, což na druhou stranu způsobilo deficit v reálné poptávce.  

V loňském roce pak rozdíly zdanění vedly ke značnému rozdílu (266 117 vozů) mezi nově registrovanými a prodanými vozidly, která jsou často kupována přímo v zahraničí. Přestože daně na import vozů byly v roce 2020 dokonce o 20 % navýšeny, potřeba vyrovnat deficit z let předcházejících zapříčinila růst prodeje o více než polovinu. Zájem byl především o automobily segmentu C a B, na které jsou uvalené daně nejnižší.

Potenciál tureckého trhu dokládají také čísla prodeje vozů Škoda, ale i dalších značek distribuovaných z ČR. V loňském roce prodeje firmy Škoda Yuce Auto dosáhly 24 175 vozů, což je oproti roku 2019 nárůst o 15 369 kusů. Škoda Kodiaq si v roce 2020 udržela svoji pozici nejprodávanějšího B SUV, stejně jako Superb obhájil druhou nejlepší pozici v segmentu B limuzín. I přes svůj původně omezený prodejní potenciál se Škoda Scala po loňském úspěšném uvedení na turecký trh stala druhým nejprodávanějším vozem řady A HB. Turecký prodej dalších automobilových značek, z nichž část produkce je vyráběna v ČR, např. Hyundai, předběhl v loňském roce škodovku a zastavil se na 28 531 prodaných kusech.

Rok 2020 byl pro turecký automobilový trh velmi úspěšný. Zvrátil výrazný pokles roku 2019 a přes potíže spojené s covidem-19 pomohl udržet turecký průmysl na přijatelné úrovni. Rychle se vyvíjející turecká ekonomika spolu s rostoucí demografickou křivkou, tak z této země činí stabilní odbytiště evropských automobilek, které na tureckém trhu převládají. Pokud se potvrdí současné ekonomické prognózy růstu místní ekonomiky, bude to mít nepochybně pozitivní dopad pro místní trh s automobily a náhradními díly, čehož by měly české firmy využít.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Istanbulu (Turecko). Autoři: Jakub Dluhosch, asistent; Jan Ondřejka, ekonomický diplomat.




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
• Teritorium: Asie | Turecko | Zahraničí