Turecko: Krize nesmí české exportéry odradit

Turecko je dnes pátým největším obchodním partnerem České republiky mimo EU. „Přes současné ekonomické potíže zůstává mimořádně perspektivním trhem pro české firmy. Ty by jej neměly opouštět,“ říká v pořadu Exportní zrcadlo BusinessInfo.cz ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Istanbulu Vladislav Polách.

Autoritativní politika prezidenta Erdogana odrazuje zahraniční investory, turecká lira oslabuje a celá tamní ekonomika prochází turbulentním obdobím. To se částečně projevilo i na vzájemné obchodní bilanci s Českou republikou.

Zatímco před rokem 2012 rostl český export do Turecka zhruba o třicet procent ročně a ještě před třemi lety byl růst dvouciferný, v roce 2017 a loni už došlo k poklesu.

Přesto nemusí současný vývoj vzájemné obchodní vztahy s Českou republikou zásadně poškodit. Podle ředitele zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Istanbulu Vladislava Polácha to má více důvodů.

„Významným benefitem osmdesátimilionového Turecka je nejen velikost trhu, ale především to, že je jeho obyvatelstvo mladé. Průměrnému Turkovi je něco málo přes třicet let a populace se rychle rozrůstá, zhruba o 800 tisíc lidí ročně. Výrazně se tedy zvyšuje počet spotřebitelů,“ shrnuje Vladislav Polách.

Videozáznam rozhovoru s Vladislavem Poláchem: Turecko – trh s velkými příležitostmi

Zlatá brána do střední Asie

Turecko má navíc od 90. let s EU celní unii, což v praxi znamená, že zde mají čeští exportéři výhodnější celní tarify. „Země je navíc mezi českými exportéry právem vnímána jako brána pro vstup do třetích zemí, zejména střední Asie, Blízkého východu a do Afriky,“ doplňuje Polách.

To je dáno historicky – velikostí a významem Osmanské říše – a podstatná je i kulturní blízkost Turecka a států střední Asie.

„Ve zmíněných třetích zemích tradičně fungují turecké firmy jako významní distributoři. Mají zde své dlouholetá zastoupení a vy je potřebujete přesvědčit, aby nedistribuovali vaše zboží jen v Turecku, ale skrze svou síť nabídli vaše produkty v Turkmenistánu, Kazachstánu či dalších zemích,“ říká Vladislav Polách.

Vzhledem k  hospodářské situaci a politickým turbulencím je dnes vstup na turecký trh komplikovanější. To připouští i zástupce CzechTrade, zároveň ale české vývozce uklidňuje.

Některé obory pokles liry nezasáhl

„Je to složitější, ale ne všechny obory se zaměřují jen na turecký trh a krize se jich výrazněji nedotýká. Například automobilový průmysl, který je tahounem místního exportu (osm z deseti aut se vyváží), má příjmy v eurech respektive v dolarech a situace je tam lepší než v jiných odvětvích. Podobné je to například s loďařským průmyslem,“ prozrazuje v rozhovoru pro BusinessInfo.cz Vladislav Polách.




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby
• Teritorium: Asie | Turecko | Zahraničí