Hlavním cílem bylo analyzovat členské agentury Taftie, určit jejich typologii, objevit jejich potenciál a definovat roli, kterou hrají ve své zemi. Dalším cílem bylo identifikovat slabá místa agentur, jako jsou nedostatečné zkušenosti či znalosti, kompetence, služby a dovednosti, které inovační agentury potřebují vylepšit, aby mohly dobře fungovat.
Pracovní skupina vznikla v dubnu 2021 v reakci na potřebu agentur zvládnout adaptaci na změny inovačního ekosystému, což vyvíjí na agentury značný tlak. Podle koordinátorů jsou role inovačních agentur dané právě jejich polohou v ekosystému. Ten je však proměnlivý a s jeho změnou se tak mohou měnit i pozice organizací samotných. Průběh takových změn může přinášet těžkosti, hlavně když přijde na zachování identity instituce.
Inovační agentury této dynamice čelí ve velké míře, protože možnosti a standardy státních institucí se málokdy shodují s experimentální a flexibilní povahou inovačních procesů. Tím pádem pro ně může být obtížné variabilně přijímat různé role a způsoby fungování, zatímco mají pevně nastavená očekávání o tom, co by agentura ‚měla‘ být a dělat. Podle pracovní skupiny dokonce některé vlády považují za snazší založit novou instituci jakmile dojde k výrazné změně politiky, místo toho, aby umožnily existující instituci patřičně přizpůsobit své fungování a nástroje podpory. Výzkum Task Force Characterisation ale ukázal, že přeměna inovační agentury je možná, a když se povede, přináší hodnotné příležitosti pro růst.
Obecně vzato se výzkum zabýval především tím, jak evropské inovační agentury fungují. Analýza kladla zvláštní důraz na korelaci mezi strategiemi agentur, jejich podpůrnými programy a organizačním uspořádáním. Analýza odhalila šest základních rolí, které inovační agentury ve větší či menší míře přebírají, aby zapadly do svého prostředí:
- Realizátor: Agentura, jejímž hlavním zaměřením je provoz výzkumné a inovační činnosti jménem svého ministerstva.
- Stratég: Agentura, která hraje významnou roli při formulování a rozvoji inovační politiky.
- Rozvíjející se agentura: Experimentalni agentura, která sama inovuje vlastní procesy a vytváří tak v inovačním ekosystému novou pozici.
- Podnikatel: Agentura, která vytváří svůj vlastní příjem z řady různých zdrojů, včetně veřejných prostředků.
- Štíhlá agentura: Agentura, která si udržuje rostoucí rozpočet a nízké provozní náklady.
- Internacionalista: Agentura s agendou zaměřenou na mezinárodní činnost, z níž se snaží vytěžit maximální potenciál.
Agentury mohou přebírat různé prvky těchto rolí v různých etapách podle toho, jak se vyvíjejí jejich vlastní priority. Role Realizátora byla nejrozšířenější mezi členskými agenturami Taftie a je tím pádem považovaná za jakousi „normu“, která ale zároveň nevylučuje souběžné přejímání dalších rolí. TA ČR například sama sebe jako Realizátora vidí, ale zároveň se nachází v roli Rozvíjející se agentury a částečně i v roli Internacionalisty. Ve studii jsou dále identifikovány problémy, kterých si agentury při přehodnocování svých rolí musí být vědomy. Mezi nimi se objevily zejména čtyři výzvy:
- Přizpůsobit se, ale zachovat si jednotný směr.
- Při transformaci se držet silné a celistvé strategie.
- Vybudovat konkurenceschopnost pomocí dovedností a talentu.
- Využívat různých zdrojů financování kvůli politické a finanční nestabilitě.
Výzkum ukázal řadu způsobů, jak lze na výše uvedené výzvy reagovat
Začlenit předvídavost a další inovativní metody: Aby agentury udržely krok se změnami a novými příležitostmi, mohou v reakci na turbulence předvídat, použít tedy předem připravené scénáře a další inovativní metody. To jim zároveň pomůže se vyhnout povrchovým předpokladům a slepým místům, které jim mohou bránit ve strategickém plánování.
Přijmout roli facilitátora: Uspokojit všechny potřeby transformační agendy je časem těžší a těžší. Jeden ze způsobů, jak na situaci reagovat, je jednat jako organizátor sdružující více aktérů a jejich schopnosti.
Posílit prostor pro průběžné učení: Agentury potřebují lépe porozumět, jaké dovednosti a schopnosti budou do budoucna potřebovat, aby byly stále konkurenceschopné. Jednou cestou je podporovat holistické kultury učení, které agenturám pomáhají sbírat data, a používat je k informovanému rozhodování o jejich rozvojové trajektorii.
Hledání příležitostí za horizontem: Opakující se ekonomické a politické změny jsou nevyhnutelné. Lze navíc předpokládat, že se budou objevovat stále častěji. V reakci na to mají agentury příležitost zvážit, jak by se jejich modely financování daly diverzifikovat, a jak by se daly posílit institucionální záruky. Tyto kroky by mohly pomoct k tomu, aby si agentury postupem času vybudovaly vyšší stupeň autonomie.
Kromě popisu toho, jak agentury v současné době fungují, obsahuje závěrečná zpráva také výhled jejich fungování do budoucnosti. Celá zpráva je k dispozici na webu TA ČR.