Udržitelný cestovní ruch: Výzva pro národní parky, které čelí náporu turistů

Návštěvnost národních parků a chráněných krajinných oblastí v Česku stále roste, což potvrzuje jejich oblíbenost mezi domácími i zahraničními turisty. Například do Krkonoš zamířilo v létě 2023 přes 900 tisíc turistů a České Švýcarsko zaznamenalo nejvyšší podíl zahraničních návštěvníků (31 procent).

Vyplývá to z analýzy České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, která vznikla za podpory švýcarsko-českého programu. Zaměřila se na aktuální situaci v národních parcích a vybraných chráněných krajinných oblastech nebo územích, která by v budoucnu mohla získat statut CHKO. Z dat mimo jiné vyplývá, že je důležité zaměřit se na udržitelný rozvoj těchto oblastí.

Pančavské vodopády (Krkonošský národní park)

Analýza odhaluje nové trendy i výzvy

Studie zahrnuje data z let 2019 až 2023 a vychází z analýzy GSM dat, návštěvnosti turistických cílů, informací o ubytování či rozhovorů se zástupci jednotlivých regionů. Kromě vysoké návštěvy Krkonoš a Českého Švýcarska upozorňuje na rychlé nárůsty v CHKO Beskydy a Jeseníky.

„Výsledky nás potěšily i alarmovaly. Na jedné straně vidíme rostoucí zájem o krásy české přírody, na druhé straně se zcela jasně ukázalo, že je nutné zajistit udržitelný rozvoj a ochranu těchto oblastí. Řada míst aktuálně čelí enormní zátěži, například Krkonoše v letní sezóně potřebují podporu pro zvládnutí náporu turistů. V tomto ohledu je velmi podstatná komunikace mezi všemi aktéry v cestovním ruchu nejen napříč danými regiony, ale celým Českem,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Aktivní turismus: Trend dorazil i do Česka, CzechTourism chystá kampaň

Jednou z priorit agentury CzechTourism je motivovat turisty, kteří do Česka jezdí, aby nemířili jen do destinací, které jsou všeobecně známé a tím pádem hojně navštěvované.

„Naším cílem je rovnoměrně rozprostřít turismus po celém tuzemsku. Tak, abychom zajistili spokojenost návštěvníků a současně umožnili mimo jiné plynulost dopravy. V neposlední řadě musíme pamatovat na aktivity, které pomohou chránit naše kulturní i přírodní bohatství či zamezí případným konfliktům s místními obyvateli. Jinak řečeno – motivovat turisty k tomu, aby se chovali ohleduplně. Tedy s respektem jak k místům, která se rozhodli navštívit, tak i k lidem, kteří v nich žijí. A to vše v souladu s myšlenkou udržitelnosti, kdy například podporujeme cestování vlakem nebo poskytovatele služeb, kteří se snaží chovat odpovědně,” dodává Reismüller.

Manuál odpovědného turisty

CzechTourism upozorňuje na křehké ekosystémy a nutnost správného chování v těchto lokalitách, a to jak na portále Kudy z nudy, tak i na webu VisitCzechia, který je určen zahraničním návštěvníkům.

František Reismüller: Víme, jak do Česka přilákat bohaté turisty

„V nejbližší době zveřejníme speciální sekci i na webových stránkách CzechTourism, kde se budou věnovat tématu “Udržitelnosti” z mnoha úhlů pohledu a pravidelně doplňovat informace. V neposlední řadě aktuálně vzniká Manuál odpovědného marketingu a Manuál odpovědného turisty či Sbírka dobrých a špatných příkladů z praxe,” vypočítává Tereza Kadlecová, která má v CzechTourism udržitelný cestovní ruch v gesci.

„Příkladem dobré praxe je zavedení rezervačního systému na vstupné i parkování v Adršpašských skalách. Podle provozovatelů tento krok výrazně snížil přetíženost oblasti, zlepšil zážitek nejen návštěvníků ale i místních, jelikož omezil nelegální parkování v rezidenčních zónách, a přispěl k plynulejší dopravě. I když jde o efektivní opatření proti overturismu, nelze ho aplikovat plošně – každá destinace je jiná a potřebuje řešení přizpůsobené svým specifickým podmínkám,” doplňuje Kadlecová.

Nedostatek strážců, chybějící infrastruktura

Analýza identifikovala hned několik hlavních výzev. Mimo jiné z dat vyplynulo, že řada národních parků se potýká s nedostatkem strážců či chybějící doprovodnou infrastrukturou, jako je například nedostatek parkovacích ploch či zajištění hromadné dopravy. Zlepšení situace v těch nezatíženějších místech by také mohl přinést propracovanější marketing a koordinace turismu.

Česko patří k lídrům pivního turismu. Láká na unikátní zážitky

Svou roli hraje i fakt, že roste obliba elektrokol, což v důsledku přináší jak nové příležitosti pro provozovatele, tak i konflikty na turistických trasách. Pro všechny parky napříč Českem je pak velkou výzvou změna klimatu a její dopad na přírodní biotopy a v neposlední řadě neukázněnost některých turistů.

Turismus v národních parcích a rozvoj zdejších obcí řeší dlouhodobě také Ministerstvo životního prostředí.

„Národní parky jsou tu pro ochranu přírody, ale také pro lidi, ať už pro místní či turisty. Je potřeba zajistit, aby turismus mohl v národních parcích dlouhodobě a udržitelně fungovat. Tedy ho usměrňovat tak, aby nedocházelo k přelidnění na nejznámějších místech a k negativním dopadům na místní přírodu či obyvatele, což se dlouhodobě daří. Proto i resort životního prostředí dlouhodobě podporuje rozvoj infrastruktury v obcích v národních parcích,“ zdůrazňuje ministr životního prostředí Petr Hladík

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme