Hledat optimální řešení pro velkokapacitní elektrobusy chtějí odborníci společně také v dalších sedmi evropských městech. V Praze se plánuje využití parciálních elektrobusů, které budou napájené kombinovaně z trolejí i baterií na více linkách.
Jedna z linek povede z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha. Tým akademiků Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice bude na této lince sbírat data z provozu a sledovat efektivitu systému tzv. dynamického nabíjení během jízdy.
„V rámci projektu se kolegové z Katedry elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě zaměří na energetické výpočty, simulaci provozu linky a na optimalizaci využití vozidel při provozu a při nočním stání. Přitom budou myslet na energetickou hospodárnost a šetrnost vůči akumulátorové výzbroji vozidel i vůči nabíjecí infrastruktuře. Přizvání našeho výzkumného týmu Dopravním podnikem Praha a. s. do tak významného projektu, jakým je Horizon Europe, je důkazem důvěry v práci naší fakulty. Kolegům k tomuto úspěchu moc blahopřeji,“ říká proděkan pro vědecko-výzkumnou činnost doc. Ing. Ladislav Řoutil, Ph.D. z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice.
Na lince budou jezdit nové velkokapacitní parciální elektrobusy Škoda-Solaris. Elektrobusy jsou tříčlánkové, dlouhé 24 metrů, které mají kapacitu srovnatelnou s tramvají a pojmou 179 cestujících. Trolejové vedení pokryje asi polovinu délky trasy linky, v další části pojedou vozidla na baterie.
Dopravní experti budou v projektu společně s Dopravním podnikem Praha a. s., Škoda Electric a. s. a Elektroline a. s. sledovat energetickou náročnost provozu a hledat optimální řešení nabíjení baterií elektrobusů. Zaměří se i na zpracování a vyhodnocování energetických dat. Návrh nabíjecích procesů a hospodaření s energií na vozidlech, který vznikne během pilotního projektu, se využije ve strategii řízení energetických toků při provozu i odstavení vozidel.
Hlavním řešitelem projektu je Mezinárodní sdružení městských podniků (UITP). Do pilotních projektů jsou zapojena města Barcelona, Menorca, Amsterdam, Eindhoven, Malmö, Athény, Rimini, Bogota a Praha. Ve většině z nich se uplatní elektrobusy. Projekt Horizon Europe – European Bus Rapid Transit 2030, který se zaměří na elektrifikaci a automatizaci velkokapacitních městských a příměstských linek, se plánuje na roky 2023 a 2024. Po vyhodnocení se výsledky využijí v Evropě i v dalších zemích.