Unuodesign začínal jako cesta z krize. Teď kraluje české metráži pro děti

Český internetový obchod unuodesign.cz je v současnosti tuzemskou jedničkou v prodeji certifikované metráže pro děti. Část nabízených látek si malá firma vyrábí, kromě toho na sesterském webu unuo.cz prodává také vlastní funkční oblečení a látkové pleny pro děti.

Petra Plemlová, zakladatelka unuodesign. Foto: unuodesign V Táboře, kam se zakladatelka internetového obchodu Petra Plemlová před několika lety přestěhovala, zaměstnává zhruba pět desítek zaměstnanců. Firma roste o desítky až stovky procent ročně.

To, co na první pohled vypadá jako podnikatelský příběh snů, přitom začalo spíše jako drama. „Začala jsem podnikat na mateřské dovolené se svými čtyřmi dětmi. Moje pohádka nezačíná obvyklým ‚na trhu jsem nenašla nic, co by vyhovovalo mým potřebám‘… Na trhu jsem našla prakticky vše, ale nemohla jsem si to dovolit, protože jsem zůstala po duševní nemoci muže sama s dětmi a byla jsem prakticky nezaměstnatelná,“ vzpomíná Petra Plemlová na těžké začátky.

Ani další měsíce rozhodně nepřipomínaly procházku růžovou zahradou. „Tehdy to byl sled událostí, které jsem si definovala jako podstatné kroky k cíli. V té době jsem necítila žádný strach, žila jsem v rozbitém bytě, každý měsíc jsem dlužila tisíce korun bankám a prostě nemohlo být hůře. Ven vedla v podstatě jediná cesta, a to vzhůru,“ pokračuje Petra Plemlová.

Šicí stroj a nápad

Proč se rozhodla zaměřit právě na látky? „Textilní průmysl z pohledu výroby oblečení je nejjednodušší průmysl obecně, stačí k němu kousek stolu, šicí stroj a trocha invence, to vše jsem měla, tedy neměla jsem nic jiného a logicky tak padla volba sem,“ popisuje zakladatelka unuodesign.cz.

Pomohla jí také rodinná tradice. „Pocházím z rodiny, kde maminka s námi zůstala také sama a pomáhala našemu domácímu rozpočtu, pletením a vyšíváním deček nejen pro přátele z Krnova, kde jsem se narodila, ale také je prostřednictvím babičky prodávala do Německa. Více než výdělek to byl ale koníček a uspokojování maminčiných snů o tvorbě. Domácí šití a tvoření je však na hony vzdálené průmyslové výrobě, kde se čas měří minutami a úspěch tkví v technologiích,“ říká Petra Plemlová.

Důležité znalosti pro rozjezd podnikání ale získala jinde. „Jediné, co jsem o oboru věděla, bylo to, co mě naučila moje ‚adoptovaná babička paní Krausová‘, prvorepubliková švadlenka,“ zmiňuje Petra Plemlová.

Konkurenci neřeší

Petra Plemlová, zakladatelka unuodesign. Foto: unuodesign Zákaznice e-shopu s látkami jsou ženy, které si pro své děti chtějí sami ušít oblečení. „Jsou to ženy tvořivé, milující barvy a přírodu. Velmi často maminky, které nepřemýšlí pouze o ceně produktu, chápou, že český průmysl a česká ekonomika může prosperovat jen díky podpoře českých podnikatelů. Ví, že kupování látkových plen a „rostoucího“ oblečení je velmi šetrné k přírodě, které si velmi váží,“ charakterizuje Petra Plemlová typické zákaznice svých e-shopů.

Podobně jako mnozí další úspěšní podnikatelé se příliš nezabývá analyzováním konkurence. „Naší největší konkurencí je brzda v našem myšlení. Kromě toho jsme determinováni časem, který nás hrozně moc omezuje. Ostatní konkurenci si nepřipouštíme, víme, že stačí být nejlepší a pak není třeba uvažovat o konkurenci. Myšlenky na ostatní vás jen zdržují od myšlenek na nejlepší produkt na světě,“ říká Petra Plemlová s úsměvem.

I díky tomu zaznamenala firma za tři roky růst obratu z 0 na 50 milionů. „Zlí jazykové tvrdí, že jsem workoholik a studna nápadů v jednom. Také hodně ráda počítám,“ zmiňuje zakladatelka e-shopů další přísady, které přispěly k raketovému růstu firmy. K dalším patří to, že se rozhodla prodávat jen přes on-line platformu, aby netříštila síly na budování vlastních kamenných obchodů. I do klasických prodejen se však její výrobky dostávají, a to prostřednictvím velkoobchodů, které její zboží odebírají.

Obor bez dorostu

I když se jejímu podnikání daří, nemůže se úplně oprostit od celkové situace, v jaké je tuzemský textilní průmysl. „Devadesát procent látek nakupujeme v zahraničí. Bohužel, vzhledem k nízkým mzdám pro zaměstnance v porovnání příjmového průměru, české školy zavřely obory pro tkalce, pletaře…“ posteskla si Petra Plemlová.

To, že místní textilky nedokáží kvůli odlišné úrovni mezd vyrábět tak levně jako jejich konkurence z Polska, Turecka nebo Číny, podle ní není jediná příčina současného stavu, jaký v oboru panuje. „Český průmysl spíše dožívá z tradic a neinovuje, nemodernizuje, nehledá nové trendy. Navíc český textilní průmysl nad sebou nemá ochrannou ruku tak jako zemědělci nebo jiná odvětví, kde se dovoz reguluje vyššími cly,“ dodává Petra Plemlová.

Ze statistik, které má e-shop k dispozici, vyplývá, že český původ výrobků je pro tuzemské zákazníky důležitý. Ale až za cenou a kvalitou. Právě tlak na co nejnižší cenu pak nahrává zahraničnímu zboží ze zemí s levnější pracovní silou. „Pokud čeští zákazníci budou svým dětem kupovat oblečení v řetězcích za ceny v řádech nižších stokorun, je jen otázkou času, kdy textilní průmysl zcela vymře,“ upozorňuje podnikatelka, která se v jinak spíše chřadnoucím oboru dokázala prosadit.

Aplikace pro zásoby

Petra Plemlová, zakladatelka unuodesign. Foto: unuodesign Navíc nedávno dokázala uspět i ve zcela odlišné oblasti. S vlastními vývojáři vytvořila speciální aplikaci pro vedení skladových zásob. Nyní ji pod názvem Picki nabízí i dalším malým e-shopům. „Věděli jsme, že náš obor, je tak těžký a má tak malé marže, že ho první rýmička může zabít. Lékem měla být automatizace, která má však i druhou stranu své mince. Tou je její nesmírně vysoká cena a riziko, že při jejím zavádění mohou být ohroženy všechny procesy ve firmě,“ podotýká Petra Plemlová.

Právě proto, aby se vyhnula úskalím nakoupení drahého systému od externí firmy, vyvinula vlastní a cenově dostupnou aplikaci. „Když jsme pak viděli její výsledky řekli jsme si: Pecka, to musíme nabídnout dál… Už jen proto, že je škoda, aby tak šikovná věc zůstala v našem šuplíku. Konkurence velkých e-shopů je v ČR opravdu ohromná a jediné místo, kde se jako malý e-shop cítíme silní je schopnost rychle manévrovat, hledat nové cesty a inspirativní řešení,“ podotýká Petra Plemlová.

Výhodou je podle ní i levný provoz. Aplikace dokáže objednávku vyřídit za nižší cenu, než pokud by se tiskla na papír. „Doufáme, že se naše aplikace zabydlí v českých skladech a pomůže dalším podnikatelům, aby byli více ziskoví, efektivní a udělali si polštářek na období, která nás někdy straší ve snech a jmenuje se krize,“ uzavírá Petra Plemlová.

Dalibor Dostál 

V soutěži získala hned dvě ceny

Se svým e-shopem unuodesign Petra Plemlová opanovala poslední ročník soutěže Ocenění českých podnikatelek. Odnesla si cenu za výjimečný růst firmy a díky aplikaci Picki také cenu za digitální transformaci.

Doporučujeme