Taková to mohla být pěkná sezona. Tuzemská ekonomika zažívá vrchol (před očekávaným útlumem) a tak si řada Čechů letos zcela jistě dopřeje finančně náročnější dovolenou. Dříve, než je zpomalení českého hospodářství probere do skromnějších časů. Jenže pro řadu cestovních kanceláří a leteckých společností přišlo přibrzdění dříve, než je k tomu přinutily makroekonomické ukazatele.
Do slovníků firem i turistů se vkrádá slovo, které mělo do té doby zcela jiný význam: uzemnění. Kvůli problémovému softwaru totiž stále trvá zákaz letů pro stroje Boeingů 737 MAX. Problémy kvůli odstávce tíží v Česku zejména aerolinku Smartwings, ale trpí také regionální letiště v Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.
„Smartwings zaznamenává kvůli odstávce stále hlubší ztrátu, kterou musí ‚záplatovat‘. Usiluje tak o navýšení svého kapitálu, aby byla finančně silnější a mohla ztrátě lépe čelit. Aerolince Smartwings musí v rámci ‚záplatování‘ půjčovat stovky milionu také její spolumajitel,“ popisuje dopady výpadku amerických letounů Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Czech Fund.
Pohroma pro letiště
„Prohlubuje se také ztráta zejména regionálních českých letišť. Ve vážných hospodářských potížích, spojených s propouštěním, se v letošní sezoně může ocitnout například Letiště Leoše Janáčka Ostrava nebo pardubické letiště,“ dodává Kovanda. Podle jeho slov problémy Boeingu zkomplikují dovolenou až 350 tisícům Čechů.
Navíc se ukazuje, že návrat strojů do provozu bude složitější, než se původně předpokládalo. Indonéské úřady signalizují, že problémová letadla typu Boeing 737 MAX zřejmě uzemní po celý letošní rok a že nejdříve jim vzlétnutí povolí v průběhu roku příštího.
„Ukazuje se, že samotné ukončení uzemnění vyhlášené americkým Federálním úřadem pro letectví ještě zdaleka nemusí stačit k tomu, aby boeingy mohly létat i v dalších zemích. Bude potřeba také souhlasu příslušných úřadů těchto zemí, což způsobí další časovou prodlevu, třeba i v řádu několika měsíců,“ konstatuje Lukáš Kovanda.
Nezávislé prověření letadel provedou kromě indonéského také příslušné úřady čínské, kanadské a také příslušný orgán pro EU.
Trvající potíže letounů přitom zasáhnou hospodaření českých aerolinií i letišť v řádu desítek procent. „Společnost Smartwings kvůli nucenému uzemnění zmíněných typů boeingů plánuje letos zrušit osm procent letů. Z Pardubic letos nebude operovat lety do dovolenkových destinací v Řecku, Turecku či Bulharsku. Smartwings má ve flotile sedm letadel Boeing 737 MAX a dalších devět měla společnost obdržet do začátku letní sezony. Nová letadla Boeing 737 MAX tak měla v letní sezoně činit zhruba jednu třetinu flotily. Lety ale ruší také třeba aerolinka Ryanair, která ze své nabídky stahuje lety z Pardubic do Londýna,“ vypočítává Lukáš Kovanda.
Dvojnásobná ztráta
Například pro pardubické letiště znamená tento vývoj závažný výpadek tržeb. „Už loni přitom letiště bylo ve ztrátě zhruba 20 milionů korun, letos může být až dvojnásobná. Akcionáři letiště jsou město Pardubice a Pardubický kraj, tudíž ztráta nepříznivě poznamená zejména obecní, respektive krajský rozpočet. V konečném důsledku ji ale ponese daňový poplatník. Ani jeho kapsa není bezedná, takže části zaměstnanců letiště hrozí propouštění, aby se ztráta zmírnila,“ předpovídá Lukáš Kovanda.
„Problémy kvůli odstávce tíží v Česku zejména aerolinku Smartwings, ale trpí také regionální letiště v Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.“ Lukáš Kovanda, Czech Fund.
Ostravské letiště zase přijde až o třicet procent letních charterových letů. Kvůli uzemnění boeingů ruší své lety jak letecké společnosti, tak cestovní kanceláře.
Směr Německo
Kvůli výpadku musí řešit zajištění dovolených u zákazníků, kteří již za pobyty zaplatili. „Lidé si mohou znovu vybrat zájezd se stejnými nebo podobnými parametry, u nějž se jednotlivé detaily mohou lišit dle dané cestovní kanceláře. Ceny zájezdů pak zůstávají stejné. Na vybranou dovolenou lidé poté odcestují z jiného letiště,“ vysvětluje Andrea Řezníčková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia.cz.
Čeští turisté tak v řadě případů hledají cesty, jak se dostat na dovolenou a vyhnout se přitom omezením způsobeným odstavenými boeingy. Zkoušejí například využít letiště v sousedním Rakousku či Německu. Na rozdíl od menších českých leteckých terminálů totiž tamní trh dokáže výpadky jednoho typu letadel lépe nahradit.
„Za poslední týdny jsme u odletů na dovolené s německými cestovními kancelářemi z letišť v Německu či Rakousku nezaznamenali žádné změny či rušení. Zatím sice nezačala hlavní sezona, nicméně s ohledem na informace od německých cestovních kanceláří nepředpokládáme, že by se situace zásadně měnila ani do budoucna. V České republice jsou problémy způsobeny výraznou dominancí letecké společnosti Smartwings (Travel Service) na českém trhu charterových letů. Německé cestovní kanceláře mají k dispozici nabídku více dopravců, trh je větší, a proto klienti, kteří si kupují dovolené s místem odletu v Německu či Rakousku, mají aktuálně výrazně větší jistotu, že jejich dovolené proběhnou beze změny,“ říká Eva Sedlmajerová, obchodní ředitelka portálu Dovolena.cz.
Nákup zájezdu s místem odletu z Drážďan, Mnichova, Berlína, Vídně, ale také například Linec, tak podle ní dává větší jistotu, že si zákazníci budou moci vybrat z dostatku míst a termínů a dovolená proběhne beze změn.
Sázka na jistotu
Trvající krize letecké dopravy zvyšuje zájem cestujících o jiné druhy cestování. V posledních letech roste zájem hlavně o železnici. Ta kromě tuzemských spojů nabízí také linky do zahraničí. Mezi nejvyhledávanější patří spoje do rakouské Vídně.
„V současnosti jezdí pod jménem Vindobona osm párů rychlovlaků railjet mezi Prahou a Vídní. Většina spojů pokračuje dál do Štýrského Hradce. Vlaky jezdí každé dvě hodiny a cestu mezi Prahou a Vídní zvládnou za tři hodiny a 59 minut,“ říká Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah.
Směr na jih posiluje před letní sezonou také autobusový dopravce RegioJet. „Sezonní autobusové spoje z Prahy a Brna na chorvatské pobřeží přes prázdniny pojedou dvakrát týdně. Kromě spoje v pátek tam a v sobotu zpátky, pojedou autobusy RegioJet na lince do Splitu také v úterý a středu. Zároveň bude v hlavní sezoně RegioJet posilovat víkendové spoje nasazením dalšího autobusu,“ vysvětluje mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.
Zájem o Česko roste
Důvod ke spokojenosti nemají jen železniční a autobusoví dopravci, ale také majitelé českých hotelů. Turistický ruch v Česku zažil loni historicky rekordní rok, letos se očekávají podobně příznivé výsledky. V roce 2018 totiž počet ubytovaných hostů v hotelích a dalších ubytovacích zařízení poprvé v historii přesáhl úroveň 21 milionů ročně. Rekordní byl jak počet domácích hostů, tak hostů zahraničních. V obou případech se jich ubytovalo zhruba 10,6 milionu. Počet zahraničních hostů tak v roce 2018 poprvé v historii překonal počet obyvatel České republiky.
„Za poslední týdny jsme u odletů na dovolené s německými cestovními kancelářemi z letišť v Německu či Rakousku nezaznamenali žádné změny či rušení.“ Eva Sedlmajerová, dovolena.cz.
„Poprvé v historii se u nás ubytovaly více než dva miliony Němců a více než 600 tisíc Poláků a také více než 600 tisíc Číňanů. Počet právě čínských návštěvníků strmě roste. Ubytovalo se jich čtyřikrát více než ještě v roce 2012. Takřka čtyřnásobný nárůst počtu hostů ve srovnání s rokem 2012 vykazuje také Indie. Počty Indů jsou však zhruba o řád níže než počty Číňanů. Stále populárnější je Česká republika zřetelně také mezi Korejci. Hostů z Jižní Koreje se v porovnání s rokem 2012 loni v ČR ubytoval zhruba trojnásobek,“ porovnává Lukáš Kovanda. Výraznější úbytek hostů vykazuje prakticky pouze Rusko. Loni se v ČR ubytovaly zhruba jen dvě třetiny ruských hostů v porovnání s rokem 2013.
Trendy v počtu ubytovaných hostů se podle ekonoma do značné míry odvíjejí od geopolitického a globálně ekonomického vývoje. Například úbytek ruských hostů souvisí s konfliktem na Ukrajině a sankcemi, které v souvislosti s ním Západ na Moskvu od roku 2014 uvaluje. Roli sehrál také pád cen ropy v letech 2014 a 2015, který ve spojení se sankcemi citelně zhoršil ekonomickou situaci Rusů.
„Naopak lidnaté asijské ekonomiky v čele s Čínou hospodářsky svižně rostou, takže tamní střední třída mohutní a může si dovolit do jisté doby finančně nedostupné cestování do Evropy. Ekonomicky se loni dařilo také zemím Visegrádské skupiny a do značné míry rovněž Německu, což dokumentuje další znatelný nárůst počtu ubytovaných Slováků, Němců či Poláků,“ uzavírá Lukáš Kovanda.
Nevíte kudy kam? ČD poradí
České dráhy v polovině dubna spustily největší výletní portál a mobilní aplikaci svého druhu Vlakem na výlet. Hned od první chvíle nabízí více než 600 tipů na výlety pro nejrůznější cílové skupiny ve všech regionech České republiky. Výletníci získají nejen tip na samotné cílové místo výpravy, ale také množství praktických informací.
Vyhledávání je možné například podle regionu nebo podle cílové skupiny, pro rodiny s dětmi, pro mladé, pro turisty, pro železniční fandy nebo třeba pro gurmány a jedlíky. Obsah se bude průběžně rozšiřovat a doplňovat o zajímavé akce, které jsou dobře dostupné vlaky Českých drah.
„Vlak je ideální dopravní prostředek na výlet. Můžete cestovat s dětmi nebo s přáteli, ve vlaku se bavit, hrát společenské hry. Při cestách za gastronomickými zážitky nemusíte přemýšlet nad tím, že si nemůžete dát ani obyčejné pivo,“ vysvětluje Zuzana Čechová, ředitelka cenotvorby a produktové komunikace Českých drah, co je vedlo k vytvoření portálu.
Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.