V Británii uspěl český Kanec. Pivovary teď chystají síť českých hospod

Zámecký pivovar Břeclav a Měšťanský pivovar v Kutné hoře patří k těm, které uspěly na britském trhu. Nyní ale odbyt rapidně poklesl kvůli uzavření restaurací v době pandemie. Navíc export zkomplikovala nová byrokracie v souvislosti s brexitem.

Expanzi malých tuzemských pivovarů na ostrovech má podpořit ambiciózní plán na vybudování sítě restaurací s českým pěnivým mokem. Ta první bude v Londýně a ponese jednoznačný název – PIVO.

Dobře se ve Spojeném království uchytil zejména dvanáctistupňový polotmavý ležák z Břeclavi.

Kutnohorský a břeclavský pivovar vstoupily na britský trh v roce 2019, kdy byla konzumace v plném proudu. „Celkem jsme vyvezli zhruba 200 hektolitrů piva v lahvích a sudech,“ říká o první sezoně po vstupu na ostrovy Richard Moravec, obchodní ředitel společnosti Pivovary Koruny české, pod níž oba pivovary spadají. „Situace s pandemií ale vše zastavila. Je to srovnatelné jako na českém trhu. Zastavil se prodej sudového piva, prodávali jsme v menší míře jen pivo lahvové,“ uvádí Moravec.

„Na rok 2020 jsme předpokládali prodat vyšší stovky hektolitrů. Realita byla nízké desítky, především v lahvích. Z pohledu velikosti našeho pivovaru ten rozdíl není zanedbatelné číslo,“ potvrzuje sládek Měšťanského pivovaru v Kutné hoře Jakub Hájek.

Kanec přišel z historických sklepů

Z Kutné hory putují za Lamanšský kanál například ležáky Kutnohorská stříbrná jedenáctka nebo zlatá dvanáctka. Z Břeclavi pak zejména značka Kanec v několika druzích včetně třináctky nachmelené za studena. Aliance Czech Beer Alliance (CBA), která sdružuje vybrané menší pivovary s cílem více se prosadit v zahraničí, zdůrazňuje v propagaci Kance jeho tradiční kvalitu jako poctivého českého piva. „Technologie je moderní…ale nebere žádné zkratky – stále zahrnuje vaření na dva rmuty, otevřenou fermentaci a osm týdnů dlouhé zrání v historických sklepeních,“ uvádí v propagačním textu CBA a zdůrazňuje, že za Kance ručí jeden z nejslavnějších českých sládků Dušan Táborský.

Kvůli zavřeným restauracím klesl hlavně vývoz sudového piva, u lahví je pokles menší.

Export do Británie? Po brexitu asi jako vývoz do Vietnamu

V české hospodě PIVO se má jako jedna z hlavních lahůdek točit Kutnohorská stříbrná jedenáctka, v nabídce ale budou i další značky od českých minipivovarů.

Vedle pandemie covidu zkomplikovala vývoz piva do Spojeného království také nová situace na hranicích.

„Brexit na nás dolehl negativně, ale pouze z pohledu vyšší administrativní zátěže. Kde dřív stačilo objednat dopravu a vyplnit celní papíry, dnes je problematické dopravce sehnat. Také protože my nevozíme celé kamiony, ale pouze pár palet. Papírování je více a také je potřeba využívat služeb celní deklarace. V podstatě je dnes ta administrativní zátěž srovnatelná například s exportem do Vietnamu,“ přirovnává Jakub Hájek. „Nicméně očekáváme či doufáme, že se tyto požadavky ještě učešou a některé zbytečnosti odpadnou,“ dodává sládek kutnohorského pivovaru.

PIVO nabídne české pivo

Čeští pivovarníci ale neupadají v malomyslnost a chystají na britských ostrovech ambiciózní projekt. „Aliance CBA připravuje otevření restaurace s českým pivem, kde by na čepu měla být Kutnohorská stříbrná jedenáctka jako jedno z hlavních piv,“ uvádí Richard Moravec. Restaurace má být otevřena v centru Londýna pod názvem PIVO. Následovat by mělo vybudování sítě dalších podobných hospod s širokou nabídkou piv z českých minipivovarů.

Zároveň chtějí čeští exportéři dál cílit prodejem lahvového piva na řadové britské konzumenty. „Plány jsou samozřejmě ve stylu „Kutnohorské pivo do každé britské rodiny“,“ uvádí s nadsázkou Jakub Hájek. „Osobně bych rád naše pivo někdy viděl i v britských řetězcích. Počáteční jednání před pandemií proběhla, třeba se je podaří oprášit,“ dodává.

Potenciál je pro další prodej pěnivého moku na ostrovech určitě velký. V roce 2018 zkonzumovali Britové v přepočtu na hlavu téměř 73 litrů piva, což je staví na 21. příčku světového žebříčku. Tomu před koronakrizí dominovala samozřejmě Česká republika se spotřebou téměř 192 litrů piva ročně na osobu. Jak se ale ukazuje díky útlumu turistického ruchu v tuzemsku, statistiku dost ve skutečnosti zkreslovali cizinci, kteří si v Česku užívali nezřízeného pití piva a dalšího alkoholu bez omezení. Mezi nimi hojně spanilé nájezdy „pivních výprav“ právě ze Spojeného království. Teď jim jde české pivo stále víc naproti přímo na ostrovy.

Tomáš Stingl




• Témata: Brexit | Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl