V Mexiku do práce i za zábavou v obrněnci

V Mexiku se vraždí a těží z toho byznys s pancéřovanými automobily.



Loni bylo v nejnebezpečnější zemi světa v Mexiku zavražděno více než 33 tisíc lidí. Mezi oběťmi povětšinou bojů mezi drogovými kartely převládali muži, žen bylo zabito „pouze“ 861. Oproti předešlému roku počet zavražděných narostl o 15 procent.

Od roku 2006, kdy mexická vláda nasadila proti pašerákům armádu, zemřelo více než dvě stě tisíc lidí. Podle stanice Deutsche Welle přitom zůstalo až devadesát procent všech násilných zločinů v Mexiku bez trestu. Je zřejmé, že vláda boj s organizovaným zločinem prohrává.

Z neklidu v zemi tak těží byznys s vozy, které dokážou odolat palbě z ručních střelných zbraní. Dříve lokální firmy automobily upravovaly pro potřeby policie, nyní hlavně pro movité zákazníky. Jen mezi roky 2017 a 2018 stoupla poptávka po nich o 23 procent.

Loni jich přibylo v Mexiku o deset procent více oproti roku 2012, kdy se jich prodalo dosud vůbec nejvíce. V roce 2018 si je pořídilo 3500 podnikatelů a politiků podle údajů Mexické asociace pancéřovaných aut (AMBA).

Už i globální výrobci

Poptávka po pancéřovaných vozech vzrostla natolik, že někteří globální automobiloví výrobci dokonce začali tato auta kompletovat na svých výrobních linkách přímo v zemi Aztéků. Až donedávna je upravovali povětšinou lokální firmy.

3500 pancéřovaných vozů bylo loni prodáno v Mexiku.

Tak například Audi začalo montovat obrněnou verzi svého crossoveru Q5 exkluzivně v centrálním mexickém státě Puebla už v polovině roku 2017. Upravené vozy od německé automobilky zůstávají nejen v Mexiku sužovaném násilím, ale směřují i do Brazílie a Argentiny. Společnost však odmítá uvést, kolik jich do těchto zemí prodává.

„Bezpečný“ vůz Made in Audi stojí 87 tisíc dolarů. To je méně než od místních úpravců, u nich se celková cena pohybuje u tohoto modelu kolem 95 tisíc dolarů, navíc bez tovární záruky. Podobně jsou v zemi aktivní i další výrobci: BMW, Jeep a Mercedes-Benz.

Strach z únosu

Poté, kdy byl v minulých letech několikrát přepaden a okraden, cestuje podnikatel Arturo Avila po Mexiku pouze v obrněné limuzíně, píše Automotive News. „Nejvíce nás ohrožují únosci. Těch se bojíme nejvíce,“ řekl a dodal, že auto mění každé dva roky.

V Mexiku bylo loni prodáno kolem 1,5 milionu aut. Jen malá část z toho byly vozy s pancéřováním. Ne každý si je mohl dovolit kvůli vysoké ceně. Hlavně si je pořizovali movití byznysmeni, kteří v nich cestovali se svými ozbrojenými strážci. Používali je i k ochraně svých rodin. V Mexiku rozdělují pancéřované vozy do tří kategorií. Nejprodávanější jsou ty s „úrovní tři“, s dodatečnou ochranou o váze od 420 do 460 kilogramů odolnou proti střelám z pistole Magnum .44, což je nejvýkonnější krátká palná zbraň na trhu.

Ve své nabídce mají v současnosti obrněné vozy i mexické půjčovny a lokální bezpečnostní společnosti. Kolem osmdesáti procent těchto aut je využíváno v soukromém sektoru, zbytek používá vláda.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jaroslav Matějka.

• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl | Doprava, logistika

Doporučujeme