V nakupování potravin online jsme nad průměrem EU dokládá publikace ČSÚ Informační Česko 2021

V minulém roce došlo v důsledku pandemie koronaviru k velkým změnám ve využívání internetu. Ve větší míře jsme přes něj začali například sledovat placené pořady, nakupovat či vyhledávat informace o zdraví. Další podrobnosti o rozvoji informační společnosti přináší aktuální publikace ČSÚ.

Internet se stal vedle mobilního telefonu nejrychleji se rozvíjející technologií. V roce 2020 bylo bez internetu již jen 18 % českých domácností. Jde převážně o domácnosti seniorů, kteří o tuto technologii nemají zájem nebo ji neumějí používat. „Minulý rok se v Česku k internetu připojovalo denně 75 % dospělých osob. Ve věkové kategorii 16 až 44 let bylo online každý den dokonce 95 % z nich,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

I díky dynamickému rozšíření chytrých telefonů roste počet osob, které internet používají právě na svém telefonu. Minulý rok tak činilo téměř 6 milionů Čechů starších 16 let v porovnání s jedním milionem v roce 2012. Nejběžnější je to u mladých lidí ve věku 16 až 24 let, kde používá internet v mobilu téměř 97 % z nich. Naopak mezi osobami staršími 65 let je to jen 16 %. Jedním z důvodů může být i to, že mezi seniory má chytrý telefon pouze necelá čtvrtina osob, tři čtvrtiny stále používají klasický tlačítkový telefon.

Mezi Čechy roste také obliba internetového bankovnictví, které používají již dvě třetiny dospělých. Jde o výrazně vyšší podíl než v případě všech našich sousedních zemí. V rámci zemí EU je Česko na nadprůměrném sedmém místě.

Pandemie Covid-19 změnila chování lidí na internetu

Vlivem omezení kontaktů lidé více telefonovali a chatovali, velký boom zažilo také online sledování placených videí, filmů a seriálů. „Nejviditelnější změnou je však významný nárůst nakupování přes internet. Ve druhém čtvrtletí roku 2020 nakupovala online více než polovina Čechů. V případě nakupování potravin a nápojů přes internet se Česko nachází nad průměrem Evropské unie, hned za sousedním Německem,“ upozorňuje Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Pandemie se podepsala i na tom, že Češi na internetu častěji vyhledávali témata související se zdravím. Ve 2. čtvrtletí 2020 tak činila polovina mužů starších 16 let, téměř dvojnásobek oproti roku 2015. V případě žen informace o zdraví na internetu vyhledávaly dvě třetiny z nich. V obou případech je to nad unijním průměrem.

Mezi podniky zažívá rozmach používání sociálních sítí a cloudových služeb. Účet na sociálních sítích má téměř polovina podniků s deseti a více zaměstnanci, placené služby využívalo minulý rok 29 % firem.

Cestu do průmyslové výroby si v Česku našly také 3D tisk a robotika. Aditivní výrobu loni používalo ve zpracovatelském průmyslu 13 % firem a průmyslové roboty 18 %. Ve zpracovatelském průmyslu využívalo robotiku šest z deseti firem s více než 250 zaměstnanci.

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Analýzy a statistiky
• Oblasti podnikání: E-commerce | Obchod | Software a ICT služby

Doporučujeme