V polovině roku 2024 se do českých obchodů začíná vracet optimismus

Zákazníci oceňují konec ekonomické krize a začínají více utrácet, častěji sahají po kvalitnějším zboží a mírně klesá podíl slevových akcí, který v posledních letech stále rostl.

To jsou tři hlavní zprávy z průzkumu o vývoji obchodu, který představily Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) a výzkumná agentura NielsenIQ (NIQ).

Ilustrační fotografie

Z analýzy nákupního chování agentury NIQ vyplývá, že se na český trh vrací opatrný optimismus a zákazníci jsou ochotni více utrácet za kvalitnější výrobky. „Díky tomu, že zejména u potravin ceny již půl roku klesají, roste objem nákupů i jejich frekvence. Lidé se také vracejí ke kvalitnějšímu zboží a rádi si za kvalitu připlatí. Naopak nechtějí platit za značkové zboží, a tak dále roste podíl privátních značek. V roce 2020 tvořily privátní značky 22 % všech prodejů potravin a drogerie, aktuálně je to již 28 % a podíl dál roste,“ shrnuje současnou situaci v retailu prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

„Po čtyřech letech turbulencí konečně vidíme náznaky stabilizace. Rok 2024 je rokem změn, které by měly vést k rychlejšímu růstu v roce 2025. Poprvé po mnoha letech vidíme pokles promoční závislosti, i když v některých kategoriích podíl prodeje ve slevách stále přesahuje 75 % všech prodejů,“ připomíná ředitel NIQ Karel Týra.

Objem prodejů dále poroste

Přispívá k tomu především uklidnění inflace a zlevňování velké části potravin. „Česko je v rámci Evropské unie zemí, kde potraviny zlevňují nejrychleji, především díky rostoucímu podílu privátních značek a možnosti hledat kvalitní potraviny za co nejlepší cenu po celém evropském trhu,“ zdůrazňuje Tomáš Prouza.

Míra inflace v červnu dosáhla rovných 2 %. Co se týče cen potravin, ty jsou aktuálně o 4,2 % levnější než před rokem. K jejich meziročnímu zlevnění přitom dochází již několik měsíců v řadě. Také objem maloobchodních tržeb oproti minulému roku vzrostl, aktuálně růst tržeb dosahuje 4,4 %. Po více než rok a půl trvajících poklesech rostou nyní meziročně tržby obchodníků již několik měsíců v řadě.

Větší optimismus je vidět i v rámci rostoucích prodejů s nepotravinářským zbožím, na kterém Češi v rámci krize hodně šetřili. „Objem prodejů zboží dlouhodobé spotřeby letos rostl o 6,1 %. Nejrychleji rostou tržby v oblasti elektroniky a malých domácích přístrojů,“ připomíná Karel Týra.

Aby obchod v Česku dále rostl, je potřeba konečně řešit strukturální problémy u dominantních dodavatelů. U řady komodit jsou na českém trhu často jen 2 až 3 dodavatelé, což výrazně omezuje jejich konkurenci, protože vědí, že se bez nich žádný obchod dlouhodobě neobejde. Citlivě to vnímá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který například nedávno začal prověřovat cenovou politiku hlavních českých dodavatelů nealkoholických nápojů.

Problém jménem teritoriální omezení

Dalším tématem s velkým dopadem do cen je boj s takzvanými teritoriálními omezeními obchodu, kdy velcí nadnárodní producenti potravin nebo drogerie parcelují evropský trh, pro každou zemi nastavují jinou cenovou hladinu a zneužívají svou sílu k tomu, aby donutily obchody nakupovat výhradně přes lokálního distributora. Za toto protisoutěžní chování byl například nedávno potrestán koncern Mondelez pokutou ve výši 8,3 miliardy korun.

„Jsme přesvědčeni, že by se antimonopolní úřady měly tomuto tématu věnovat mnohem aktivněji, protože snaha bránit nákupům kdekoliv na evropském trhu zbytečně prodražuje značkové zboží,“ říká Tomáš Prouza s odkazem na studii Evropské komise, podle které zákazníci v Evropě kvůli této nekalé praktice výrobců zbytečně platí o 355 miliard korun ročně víc.

„Vedle boje o co nejlepší ceny pro naše zákazníky nás v následujících měsících čeká také několik dalších velkých úkolů. Obchodníci se musí soustředit na nová pravidla pro nefinanční reporting a zejména pak na vykazování tzv. scope 3 emisí CO2 v rámci celého zemědělsko‑potravinářského řetězce. Obchodníci také začínají rozšiřovat počty lokálních dodavatelů, dále bude pokračovat podpora privátních značek a rozvoj věrnostních programů. Velkým tématem dalších měsíců také bude zálohování PET lahví a plechovek a nutnost reformy zálohování pivních lahví,“ shrnuje priority dalších měsíců Tomáš Prouza.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Martin Pitro

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod

Doporučujeme