V regionu Velkých jezer tebe srdce amerického autoprůmyslu. Uplatnit se mohou i Češi

Elektromobilita je spolu s autonomním řízením vozidel ve Spojených státech amerických na vzestupu, zájem českých firem a vědecko-výzkumných institucí o nová partnerství roste a projekty ekonomické diplomacie se vrací do fyzické podoby.

To jsou tři klíčové teze, které stojí za první úspěšnou realizací projektu ekonomické diplomacie v jurisdikci Generálního konzulátu v Chicagu v roce 2022.

Ilustrační fotografie

Spojené státy americké mají tradičně silný automobilový průmysl, jsou druhým největším výrobcem automobilů na světě. Automobil vlastní 76 % obyvatel, dalších 19 % využívá automobil rodinný či má k dispozici služební vůz. V loňském roce navíc došlo ke dramatickému zvýšení poptávky o 12 %, což je nejvyšší nárůst od roku 1946.

Americká automobilová trojka General Motors, Chrysler LLC a Ford Motor však i přes tento nárůst poptávky vyrobila méně automobilů, než by si bývala přála, a to v důsledku globálního nedostatků čipů, který americký automobilový sektor výrazně ochromil.

I z tohoto důvodu slavila úspěch společnost Toyota, která poprvé v historii předstihla v počtu prodaných automobilů na místním trhu americké výrobce. Odborníci na americký automobilový průmysl považují tuto skutečnost za milník v sektoru. Toyota prodala celkem 2,3 milionu vozů a přestihla tak GM s 2,2 milionu prodaných vozů.

Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami

Asijský gigant těžil ze zkušenosti s šoky z minulosti a byl čipy více předzásoben. Profesor Erik Grodon z Univerzity v Michiganu se domnívá, že sice není jisté, zda se podaří Toyotě tento úspěch na americkém trhu zopakovat, ale jednoznačně jde o jeden z milníků v odvětví. Toyota je však pomalejší v přechodu na elektromobily, které jsou jedním z hlavních trendů automobilového průmyslu, což by mohlo zpomalit její růst v příštích letech.

Elektromobilita a automatizace

Hlavními trendy v oblasti automobilového průmyslu zůstávají automatizace a elektromobilita. Důraz na automatizaci se objevoval již před pandemií covidu-19. Celosvětová pandemie však celý proces významně urychlila a na výrobce jsou v této oblasti kladeny stále vyšší nároky.

Zájem o elektromobily se rovněž rok od roku zvyšuje. Odhaduje se, že celosvětový prodej elektromobilů v roce 2022 vzroste o 51 %, na což americké automobilky reagují a významně do rozvoje elektromobility investují.

Dvě největší americké automobilky již nedávno ohlásily výstavbu nových výrobních linek, a to ve státech Michigan, Kentucky a Tennessee. Plánované linky budou určeny pro výrobu elektrických pickupů a bateriových článků. Pokud popularita elektromobilů poroste, je pravděpodobné, že se počet nových továren výhledově ještě zvýší.

Plánované investice jsou v souladu nejen s ekonomickou strategií stávající administrativy usilující o expanzi výrobních společností, ale i s její klimatickou politikou a nezávazným cílem, aby elektromobily do roku 2030 tvořily 50 % všech nově prodaných automobilů.

Pokud bude schválena potřebná legislativa, předpokládá se, že stát podpoří rozvoj elektromobility v roce 2022 investicemi až ve výši 174 miliard dolarů. S ohledem na tyto mimořádné plánované investice je elektromobilita a s ní související potřebná infrastruktura oblastí, která skýtá pro české firmy řadu možností, jak se na americkém trhu uplatnit.

Ilustrační fotografie

Oblast Velkých jezer

Region Velkých jezer je domovem velké americké automobilové trojky, ekonomicko-technologickými centry jsou pak města Chicago a Detroit. Význam regionu v automobilovém sektoru není jen historickou záležitostí, potvrzují ho i aktuální data.

Z top 100 dodavatelů v oblasti autoprůmyslu působí 96 ve státě Michigan a 60 z nich tam má své sídlo pro oblast Severní Ameriky. Michigan je v rámci USA rovněž lídrem nejen ve výrobě automobilů (18 % veškeré produkce), ale i ve vědě, výzkumu a investicích. V letech 2009–2019 bylo v Michiganu realizováno 41 % všech amerických investic do rozvoje mobility. Dále více než třetina veškeré výroby baterií se rovněž nachází v tomto státě.

Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy

Rozvoj elektromobility stojí v popředí zájmu i Illinois. Prérijní stát jako významný dopravní uzel amerického Středozápadu považuje rozvoj elektromobility za jeden z nástrojů boje proti negativním dopadům dopravy na životní prostředí. Na podzim loňského roku podepsal guvernér J.B. Pritzker zákon (Reimagining Electric Vehicles Act), prostřednictvím kterého jsou poskytovány daňové úlevy a vytvářeny finanční pobídky na výrobu elektromobilů, jejich součástek i potřebné infrastruktury. Illinois dává signál, že se chce profilovat jako hub elektromobility v USA.

Ve správný čas na správném místě

Vývoj v oblasti amerického automobilového programu i související legislativě se promítl do plánování projektů ekonomické diplomacie Generálního konzulátu v Chicagu pro rok 2022. Elektromobilita a autonomní řízení vozidel tak byly stěžejními tématy prvního projektu uskutečněného v letošním roce.

Realizátoři mise si od počátku stanovili jasný cíl – připravit atraktivní program pro účastnící se subjekty a vytipovat jim perspektivní partnery v regionu Velkých jezer. S ohledem na významnou koncentraci firem a vědecko-výzkumných institucí, které se zabývají nejnovějšími trendy v oblasti mobility, byl důvod zacílení mise do tohoto regionu zřejmý.

Program mise byl pestrý. V Chicagu členové delegace diskutovali mimo jiné s ředitelem Illinoiské asociace pro autonomní řízení vozidel, sdíleli své poznatky s výzkumnými pracovníky Illinois Institute of Technology a navštívili dynamicky se rozvíjející startupové akcelerátory. Právě Chicago se totiž stává novým hubem startupových jednorožců v USA.

Program v Detroitu byl navázán na mezinárodní veletrh World Congress Experience pořádaný asociací SAE International, která sdružuje odborníky z automobilového, leteckého a dopravního průmyslu. Nad rámec tohoto veletrhu absolvovali členové delegace řadu pracovních schůzek s předem pečlivě vytipovanými protějšky.

Ilustrační fotografie

„Prakticky všichni partneři, s nimiž jsme se setkali, byli pro naši instituci relevantní. Jejich výběr tedy proběhl organizačním týmem k naší plné spokojenosti a jsme jim za to vděční. S minimálně dvěma získanými kontakty budeme usilovat o navázání formální spolupráce a rozvíjení vztahů,“ popsal své dojmy z mise vedoucí oblasti autonomního řízení Centra dopravního výzkumu Marek Vanžura.

Spokojenost projevil i proděkan Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze Miroslav Svítek: „Přínos akce pro FD ČVUT byl významný, protože chceme naše aktivity rozšířit na další univerzity v USA.“

Mise je výsledkem dlouhodobého záměru o posilování česko-americké spolupráce v obchodní i vědecko-výzkumné oblasti. Vznikla jako společný projekt ekonomické diplomacie financovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu a byla realizována Generálním konzulátem České republiky v Chicagu ve spolupráci se zahraniční kanceláří CzechInvest v New Yorku, a to za podpory kanceláře CzechTrade v Chicagu. Její úspěšná realizace je tak potvrzením synergií zahraničních zastoupení České republiky.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Chicagu (Spojené státy americké). Autorka: Monika Bokšová, ekonomická diplomatka.

• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme