Cílem tohoto opatření, o kterém rozhodla ruská vláda již v roce 2018, je zajistit transparentnost, dohledatelnost výrobků, digitalizaci obchodu, boj s falzifikáty a sankcionovaným zbožím. Registrací v systému a označením zboží bude každý mléčný produkt dohledatelný od momentu výroby až po načtení jeho unikátního Data Matrix kódu na pokladně obchodu.
Zavádění systému zprvu vzbuzovalo řadu nevole mezi výrobci, jelikož pro ně přináší práci a náklady navíc. Stát náklady se zavedením systému, nakoupením zařízení pro označování a další náklady spojené s touto povinností výrobcům kompenzuje. Zároveň výrobcům pomáhal prostřednictvím specialistů s řešením praktických problémů. Všichni měli dostatek času se připravit, a tak ke dni startu systému bylo v povinném označování zapojeno 100 % výrobců sýrů a 87 % výrobců zmrzliny v Rusku. Za první den bylo vygenerováno 44 milionů kódů.
Mléko a další produkty je již v Rusku registrováno v systému „Merkurij“, jehož cílem není sledovat, každý kus zboží, avšak kontrolovat a garantovat biologickou bezpečnost surovin živočišného původu.
Od 1. září začne druhá etapa povinného označování, která se bude týkat veškerých mléčných produktů s dobou trvanlivosti delší než 40 dní, od 1. prosince pak bude třetí etapa pro mléčné produkty s dobou trvanlivosti kratší než 40 dní. Pro farmáře, kteří prodávají napřímo, začne povinné označování mléčných výrobků platit 1. prosince 2022.
V Rusku se tento systém označování týká také např. tabáku a nově i léků. Od září by měl začít platit také např. pro balenou vodu.
Podrobnější informace a přesný postup je možné získat na webu Честный ЗНАК.
Autorka: Nikola Hrušková. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku