„Aktivně jsme prosazovali co nejrychlejší schválení tohoto zákona tak, jak to požadovala Evropská unie. Díky jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů se na českých silnicích bude pohybovat více vozidel šetrnějších k životnímu prostředí,“ říká místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
Nový zákon upravuje minimální podíly nízkoemisních vozidel, které budou muset zadavatelé veřejných zakázek a objednatelé veřejných služeb v přepravě cestujících dodržet v rámci jimi uzavíraných smluv.
Plnění stanovených podílů mezi nově pořizovanými nízkoemisními vozidly bude sledováno ve dvou časových obdobích. První fáze začne účinností zákona a skončí v prosinci roku 2025. Následující fáze bude trvat do konce roku 2030. V té první je poměr nastaven ve výši 29,7 % u osobních a lehkých užitkových vozidel, 41 % u autobusů a 9 % u nákladních vozidel. V následujícím období budou požadované minimální podíly nízkoemisních vozidel v případě autobusů a nákladních vozidel dále navyšovány.
Požadavek na úpravu vychází z evropské právní úpravy, která podporuje čistou mobilitu s důrazem na elektrický pohon.