Šetření provedly Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje a Inovační centrum Ústeckého kraje letos mezi únorem a dubnem v rámci činnosti Vodíkové platformy ÚK. Největší zájem o vodíkem poháněné autobusy mají samotné krajské město Ústí nad Labem a Dopravní společnost Ústeckého kraje. Oba subjekty plánují do roku 2030 pořídit po 15 vozech. Dva vodíkové autobusy by rádi vyzkoušeli v Kadani a jeden v Duchcově.
Zájem o zařízení komunální techniky poháněné vodíkem je ještě o něco větší. Města a obce na Kadaňsku uvažují o 15 kusech, na Litoměřicku o 10 a i obce a města na Teplicku si dokážou využití vodíku představit u 9 zařízení. Zájem ale mají i na Ústecku, Děčínsku, Žatecku a Rumbursku.
„Vodík jako alternativní, ekologické palivo pro veřejnou dopravu a komunální techniku je perspektivní. Vzniká tu v průmyslu jako vedlejší produkt a je škoda ho nevyužít. Když bude do budoucna ještě zelený, jedině dobře. Jsem rád, že obce v našem regionu se nebojí myslet odvážně a inovativně, a přitom s ohledem na životní prostředí,“ komentuje výsledky ředitel ICUK Martin Mata.
Plánovaná potřeba vodíku pro provoz těchto autobusů a zařízení by do r. 2030 ročně dosahovala více než 96 tun vodíku.
„Ústecký kraj je prvním českým regionem, který se zařadil mezi evropská vodíková údolí. Nyní připravujeme vodíkovou strategii, která popíše potřeby regionu a konkrétní kroky od výroby přes distribuci až po využití vodíku, např. právě pro veřejnou dopravu. Šetření realizované ve městech a obcích je jedním z podkladů,“ doplnila Gabriela Nekolová, předsedkyně krajské tripartity a koordinátorka Vodíkové platformy Ústeckého kraje.
Podrobnější informace včetně poptávky i po roce 2030 najdete v infografice ve výstupech šetření.
Redakčně upravená tisková zpráva Inovačního centra Ústeckého kraje