Hlásí se i nové firmy z obou zemí a letos se zúčastnili se i podnikatelé z Německa, Maďarska, Finska apod. Do Žiliny se sjelo téměř 350 společností, mezi nimi i nákupčí a zástupci OEM či TIER 1. Opět se zachoval osvědčený model, tedy první den probíhá celodenní konference o aktuální situaci v automobilovém průmyslu v Evropě a na druhý den jsou naplánována obchodní B2B jednání.
Úvodního panelu konference, nazvaného „Co očekávat od nového složení Evropského parlamentu a prezidentských voleb v USA ve vztahu k automobilovému průmyslu, co přinese budoucnost?“ se zúčastnili jak zástupci Sdružení automobilového průmyslu ČR i SR, tak on-line i Dita Charanzová, bývalá místopředsedkyně Evropského parlamentu a Sigrid de Vries, generální ředitelka ACEA (Evropské sdružení výrobců automobilů). Přítomní diskutovali o současné krizi v evropském automobilovém průmyslu, na níž má vliv mnoho ekonomických i geopolitických faktorů a shodli se i na nutnosti změny přístupu ze strany evropských institucí.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Pokud má být evropský automobilový průmysl konkurenceschopný i do budoucna, není možné zatěžovat firmy nepřiměřenými sankcemi, jak je naplánováno dosud. Již v roce 2025 hrozí velké pokuty automobilkám, kterým se nepodaří snížit emise na 93,6 gramů CO₂ na kilometr. A rok 2035 stále platí jako termín pro ukončení výroby spalovacích motorů. V tomto směru je Česká republika hodně aktivní a snaží se domluvit změnu, nicméně panují obavy, že placení penále v příštím roce se automobilky nevyhnou.
Během konference se hovořilo se také o sílící čínské expanzi na evropský trh, a to dodávkami kvalitních a levnějších elektromobilů, o přírodních zdrojích pro výrobu baterií, které nyní vlastní právě Čína a tím v podstatě ovládá světový trh s bateriemi, o omezování výroby v Evropě, rušení pracovních míst i závodů apod. Situace není nijak dobrá, nicméně se všichni přítomní shodli na tom, že ještě stále je v silách evropského automobilového průmyslu najít východisko z této krize. Na konferenci vystoupili i zástupci dvou špičkových OEM na Slovensku: již několik let vyrábějící Jaguar Land Rover a připravované továrny Volvo Cars u Košic.
Většina přítomných se zúčastnila i B2B jednání, která probíhala po celý druhý den akce. Otevřeni k jednáním byli i zástupci OEM, TIER 1. Právě tento program zajišťovala pracoviště EEN na Slovensku a v Čechách. Více než 300 přítomných zástupců firem realizovalo kolem 500 dvoustranných jednání.
Účastníci už bezprostředně po akci vysoce hodnotili především formu a přínos akce, tedy synergii obou dnů, spojení významné konference s B2B jednáními. Již nyní je vyhlášen termín konání CEE Automotive Supply Chain 2025. Uskuteční se ve dnech 4. a 5. listopadu 2025 v Olomouci.