„To je vidět i v rámci konsolidace obratu e-commerce v žebříčku TOP 100 hráčů. Ale ten koláč tu není jen pro ně. Ujídají z něj marketplaces a chuť je rozhodně neopouští. Klasickým e-shopům tak odlákávají zákazníky na nízké ceny, na které Češi stále slyší. Marketplaces zároveň zvyšují svým konkurentům i marketingové spendy,“ popisuje obchodní ředitel společnosti Skip Pay David Filippov.
Už tak vysoké náklady na marketing jsou jedním z důvodů, proč se e-shopy letos snaží a budou nadále snažit přijít se sofistikovanějšími a originálnějšími aktivitami. Ukáže se, kdo zainvestoval do inovací typu vlastní aplikace, posílení svých komunit a obecně si během roku získával loajální zákazníky.
Do strategií podle Filippova letos promluví velké množství proměnných. „Jsou to především nadcházející podzimní volby, které do října blokují reklamní prostor a od října pravděpodobně mediální pozornost většiny populace. Ale také geopolitická situace, která se může propsat do reálné chuti nakupovat. Nezapomeňme, že peněženky máme stále otevřené tak málo, že je kdykoli dokážeme zaklapnout,“ doplňuje David Filippov.
Kamenný retail chytil druhý dech, obchodníci to podceňují
Podle zástupce Skip Pay je tu v letošním roce nový trend, který řada obchodníků podceňuje. „Kamenný retail chytil druhý dech a na zákazníka má – ať chceme nebo ne – více peněz než běžný internetový obchod. E-shopy tak z mého pohledu letos čeká maturita. Vyhrají ty, které si dokáží udržet vysokou přidanou hodnotu i ve chvíli, kdy se celá nálada Česka zhoupne a změní,“ myslí si Filippov.
České e-shopy překonaly krizi, obraty rostou. Jakou hrozbou jsou pro ně asijská tržiště?
Co to znamená v praxi? E-commerce se nepřestává globálně dařit, důležitá pro její budoucnost nicméně bude schopnost zkrátit co nejvíce nákupní proces. Je to poměrně logická reakce na tlak zákazníků, které zastupují nemladší generaci, a to jak v USA tak v Asii, ale také další snaha přizpůsobit se všemu dobrému, co přináší kamenný retail.
„V případě e-shopů to znamená umožnit co nejjednodušeji nakupovat přímo ze sociálních platforem, integrovat BNPL mechanismy (v USA bylo například loni na Vánoce 7,7 % všech plateb přes BNPL platformy), ale také zkrátit poslední míli, doručení a vracení,“ vypočítává obchodní ředitel Skip Pay.
Kamennému retailu se ve světě snaží internetové shopy paradoxně konkurovat výdejnami, které sázejí i na upsell. V Česku oblíbené boxy jsou podle Filippova lokální specialitou.
Trendy v obchodech s módou? Bracketing a Order hedging
Lídrem e-commerce bude i v roce 2025 nadále móda, tlačená další schopností snižovat ceny a zjednodušovat vracení. Standardem se stává nákup několika kusů (bracketing) a ponechání si jediného či omezeného počtu kusů oblečení. Na internetu se ale nově prosazuje také „order hedging“ – tedy objednávání na více e-shopech a zaplacení tomu, kdo zboží doručí jako první.
Podvody s falešnými e-shopy narostly v Česku o stovky procent. Jak se jim bránit?
„V závěsu za oblečením očekávám růst segmentu home-decore, který však začíná trpět podobnými neduhy. Jakou vázu doopravdy chci, zjistím až ve chvíli, kdy ji mám doma rozbalenou,“ říká David Filippov.
Na třetím místě je pak elektronika, která chytá druhý dech (často se mluví o tom, že se definitivě vrací staré cykly obměn zařízení, které před pěti lety rozbila koronavirová pandemie) následovaná longevity.
Čemu v e-commerce fandí český zákazník?
Co se týče situace v tuzemsku, mohou zde e-shopy pracovat se silnou kartou. Typický český zákazník stabilizoval svoje aktuální nálady a motivace a má poměrně přehlednou nákupní misi – jednoduše hledá „dobrý kauf“. Tedy kvalitní ale zároveň levné produkty, ideálně s přidanou hodnotou. Češi nemají problém zkoušet kvůli tomu nové značky, pokud mu ty stávající nenabídnou, co hledá (loajalita klesla o 13 procent na skóre 6 z 10).
„Na druhou stranu český zákazník pořád očekává, že ho bude chtít někdo ošidit. Deklarovaná nedůvěra je dnes v e-commerce rekordně vysoko (skóre 8,9 z 10) a je to z mého pohledu mimochodem jasně vypsaný účet za phishingové kampaně, „kvalitu“ servisu mnoha asijských marketplaces, ale také slevy neslevy, které zaplavily trh,“ upozorňuje David Filippov.
Kdo neinvestoval v posledních letech do zlepšení zákaznického zážitku, tomu z očekávaných 6 až 8 procent meziročního růstu nespadne do košíku vůbec nic
David Filippov, Skip Pay
Zároveň český zákazník jasně naznačuje, že je připraven utrácet, což je podle experta klíčová zpráva. Češi tak pravděpodobně letos na e-shopech utratí výrazně více než loni nebo předloni.
„Jenže aby se obchodník dostal k jejich penězům, musí – podobně jako ve světě – patřit k těm nejlepším. Dá se tedy předpokládat, že kdo neinvestoval v posledních letech do zlepšení zákaznického zážitku, tomu z očekávaných 6 až 8 procent meziročního růstu nespadne do košíku vůbec nic,“ dodává zástupce Skip Pay.
Volby i kamenní prodejci
Kdo nemá podle Filippova pohromadě takzvaného svatou trojici úspěšného e-shopu, ten to bude mít těžké. Vyhrávat bude ten, kdo má produkt, na jehož cenu má zásadní vliv. Službu, která má jednoduchý nákupní proces, rychlé doručení a zvládne i skokovou škálu. A komunitu, se kterou je v pravidelném kontaktu a která zná jeho unikátní story.
„Ti největší hráči to mají a po zásluze si ukousnou další kus koláče. Má to i takzvaná čtvrtá generace e-shopů, které většinou rostly na zkušenostech z korony a zároveň přežily klinickou smrt celého odvětví. Zbytek se alespoň dozví, co v něm je. Někteří starší hráči mohou překvapit, jiným stálicím to může začít lámat vaz,“ domnívá se obchodní ředitel Skip Pay.
Startovní dráha bude podle experta kvůli volbám a následné ukradené pozornosti krátká. A řadu restů už nepůjde dohnat včas. Zejména ve chvíli, kdy se dá očekávat výrazná aktivizace kamenných prodejců a jejich pokračující vstup do e-commerce.
„Zejména mezinárodní řetězce dokážou plnit základní pravidla e-shopové trojčlenky paradoxně lépe než některé e-shopy a řadu vychytávek z onlinu (jako třeba pohodlné rozložené platby) si umí překlopit i na prodejní plochu. A dokáží oslovit kvůli extrémnímu nárůstu shopping parků zcela nové zákazníky na úrovni menší, než jsou okresní města. Což může být – ruku na srdce – úplně nová zkušenost,“ uzavírá Filippov.
