Ve znamení úspor. Výrobky společnost Sanela pomáhají šetřit s vodou

Společnost z Lanškrouna se specializuje na moderní sanitární techniku. S rostoucí cenou vody se úsporné technologie vyplácejí stále více. Společnost vyváží téměř čtyřicet procent své produkce na zahraniční trhy, nejvíce do Polska a na Slovensko.

Foto: Sanela

Tesla Lanškroun patřila dlouhá desetiletí k dominantním podnikům města v podhůří Orlických hor. Když se socialistický podnik začal po změně režimu v roce 1989 postupně rozpadat, rozhodlo se pět kolegů zkusit společně štěstí v podnikání. Přinesli si sebou zkušenosti s výrobou elektronických komponent i obchodem.

Tak vznikla v roce 1997 společnost Sanela. „Zkusili jsme jít do rizika a založit si firmu na výrobu a prodej elektronických výrobků pro použití v sanitárních prostorech. Všude tam, kde je potřeba nebo přání spouštět vodu bezdotykově, s maximální hygienou,“ popisuje spolumajitel společnosti Pavel Rybka. V současné době vlastní firmu čtyři spolumajitelé. „I přes mnohdy rozdílný pohled na věc se dokážeme domluvit a posouvat firmu správným směrem,“ oceňuje Pavel Rybka.

Šli do rizika

Přechod k vlastnímu podnikání nebyl jednoduchý. „Výzva to byla veliká, pokud mohu mluvit za sebe. Nejtěžší bylo rozhodnutí jít do rizika. Nikdo z nás neměl zkušenost se soukromým podnikáním, nevěděli jsme, zdali naše výrobky někdo koupí, zda budou peníze na výplaty. Nicméně v původním zaměstnání jsem neviděl žádnou budoucnost, kde vzhledem k přístupu privatizačního fondu chyběly peníze na nákup materiálů pro výrobu a další činnost firmy,“ podotýká Pavel Rybka.

Pavel Rybka, spolumajitel společnosti Sanela. | Foto: Sanela

Firmě se daří, v současné době má téměř 60 zaměstnanců, loňský obrat byl necelých 200 milionů korun. Její výrobky směřují převážně do veřejných sociálních prostor, takže se s nimi lidé setkávají jak na velkém stadionu, tak i v malé pizzerii. Při distribuci společnost důsledně dodržuje prodejní systém distribuce výrobce-velkoobchod-klient, neprodává přímo konečnému uživateli.

Vývoz začal u sousedů

Foto: Sanela

Již dva roky po svém založení začala společnost exportovat. „Začali jsme prodávat do Polska a na Slovensko, a i dnes se jedná o naše nejdůležitější zahraniční trhy. Podíl exportu v celkovém prodeji se neustále zvyšuje, v minulém roce to bylo 38 procent,“ popisuje Pavel Rybka. Firma se i dál snaží postupně rozšiřovat okruh svých zahraničních zákazníků.

Po vstupu České republiky do Evropské unie prodělala společnost kritické období.

„Před vstupem do unie proběhlo přitvrzení norem, kdy byla bezdotyková baterie vyžadována prakticky ve všech restauračních kuchyních a výrobnách potravin. To bylo období velkého nárůstu prodejů, zákazníci nám doslova trhali ruce, aby splnili požadavky nové normy. Během přibližně dvou let jsme vyráběli na hranici našich možností a kapacit. Ale po vstupu do Unie došlo naopak ke změkčení norem. Nebo to můžeme nazvat návrat do normálu. Pro naši firmu nastalo kritické období hlavně z důvodu blokace našich financí ve velkých objemech naskladněných zásob materiálů a polotovarů pro výrobu, které jsme spotřebovávali ještě dlouho poté,“ podotýká Pavel Rybka.

Objem objednávek firmě spadl v podstatě ze dne na den o 30 procent. Ale díky různým úsporám se podniku podařilo ustát toto období bez výraznějších problémů.

Zaostřeno na úspory

V současné době těží firma z trendu hledání úspor při spotřebě vody. „Tento posun v uvažování zákazníků je jasně patrný již delší dobu u nás a v okolních zemích. Naše zařízení z podstaty bezdotykového ovládání samo zastaví výtok vody, když uživatel oddálí ruce od umyvadlové baterie nebo poodejde ze sprchy. Automatické umyvadlové baterie dodáváme standardně s perlátorem omezujícím průtok na 6 litrů za minutu,“ popisuje Pavel Rybka. Běžnou baterií může oproti tomu protéct klidně 12 až 15 litrů za minutu.

Navíc se s příchodem zahraničních investorů a developerů se začínají i na českém trhu uplatňovat certifikace udržitelných budov známé pod zkratkami LEED a BREAM. Oba systémy mimo jiné kladou vysoké nároky na spotřebu vody v budovách. „Z tohoto důvodu jsme do naší nabídky zavedli perlátory s omezením 3,8 litru a dokonce i 1,9 litru za minutu, u kterých dochází k opravdu velké úspoře vody a díky tomu naše umyvadlové baterie dokážou vyhovět i těmto přísným požadavkům,“ konstatuje spolumajitel společnosti Sanela.

Ušetří litry vody za minutu

Z pohledu spotřeby vody v domácnosti je podle něj jednoznačně největší prostor pro úsporu vody v koupelně a na WC. „V případě stavby nové budovy bych doporučoval použití akumulační nádrže pro dešťovou vodu a její následné využití pro splachování WC, pisoáru, popřípadě na praní. Nicméně je nutné zajistit oddělení rozvodů vody pitné a dešťové a bezproblémové přepnutí na pitnou vodu v případě nízkých srážek, což není levná záležitost,“ zmiňuje Pavel Rybka.

Foto: Sanela

Zatímco během patnáctivteřinového mycího cyklu u klasické pákové baterie protečou 3 litry vody. U senzorové, bezdotykové baterie je tato spotřeba téměř třetinová. Šetřit může také úsporná sprchová hlavice se spotřebou 12 litrů za minutu, zatímco běžná má průtok 20 litrů za minutu.

Návratnost investic do těchto zařízení se liší podle četnosti použití. „Velmi všeobecně lze říci, že čím četnější použití, tím rychlejší návratnost. Vzhledem ke stále se zvyšujícím cenám vody a ceně energie na ohřev teplé vody v případě sprch a umyvadlových baterií se průměrná návratnost postupně snižuje,“ uzavírá Pavel Rybka.

Dalibor Dostál

Společnost Sanela v kostce    

Společnost Sanela  je předním českým výrobcem kompletního sortimentu sanitární elektroniky. Firma byla založena v roce 1997 v Lanškrouně, kde má vlastní výrobní závod. V současné době nabízí výrobní program pro využití na sociálních zařízeních ve veřejném i privátním sektoru a v gastronomických provozech.




• Oblasti podnikání: Elektronika a elektrotechnika
• Teritorium: Česká republika