Vermikompostér Plastie získal nejstarší a nejuznávanější americké ocenění „Good Design“

Vermikompostér Urbalive představuje nádobu určenou k domácímu kompostování kuchyňského odpadu za pomoci žížal. Zároveň je prvním svého druhu, který byl vytvořen s důrazem na estetiku. Pro společnost Plastia ho navrhl přední český architekt a designér Jiří Pelcl. Po ceně Red Dot Award, kterou vermikompostér Urbalive získal v roce 2017, se nyní může pyšnit i titulem Winner v soutěži Good Design.



Ocenění Red Dot Award uděluje německé Design centrum a bývá nazýváno designérským Oskarem. „Good Design zase lépe reflektuje severoamerické prostředí, které se liší od Evropy. Chtěl jsem znát reakce v tomto prostředí,“ odpověděl Pelcl na otázku, proč vermikompostér Urbalive do soutěže přihlásil. V posledním ročníku se soutěže Good Design zúčastnil rekordní počet výrobků ze 47 zemí světa. Tento nejstarší a jeden z celosvětově nejuznávanějších titulů se uděluje od roku 1950. „Z ocenění máme obrovskou radost. Obstáli jsme ve velké konkurenci,“ dodala Lenka Novotná, jednatelka a design manažerka společnosti Plastia

„Málokdy se stává, aby designér měl příležitost navrhnout produkt, který je prospěšný jak pro člověka, tak pro zvíře a zároveň pro přírodu,“ vyjádřil se k práci na vermikompostéru Pelcl. Samotný příběh vzniku je zajímavý.

Plastia původně oslovila předního českého architekta a designéra Jiřího Pelcla za účelem spolupráce na nové nábytkové řadě. Tak vznikl návrh taburetu s úložným prostorem vyrobený v kombinaci plastu a dřeva. Jeho vzhled inspiroval Plastii k naplnění myšlenky o designovém kompostéru. Při řešení kompostéru bylo využito zkušeností společnosti Kokoza, která se zabývá propagací kompostování a pěstování ve městě. Pelcl s Kokozou konzultoval a na svět přišly hned dva výrobky Urbalive – vermikompostér a pěstební nádoba.

Přečtěte si na BusinessInfo.cz: Plastia: S truhlíky na designérský Olymp


„Ochrana přírody a životního prostředí je stává klíčovým tématem naší doby. Urbalive je malinkým příspěvkem k aktivnímu řešení a lidé tomu rozumí,“ sdělil Pelcl na dotaz, čím si vysvětluje úspěch výrobku. Pelcl dlouhodobě propaguje design jako sociální fenomén a službu veřejnosti. Nevěnuje se tvorbě luxusních předmětů, ale naopak sériové výrobě a produktům, které si může dovolit téměř každý. „Chci navrhovat věci, které lidé potřebují a nestojí majlant, zároveň jsou nějakým způsobem udržitelné a mají dostatečnou životnost,“ vysvětlil Pelcl. Vermikompostér Urbalive je toho důkazem.

Největší prodejní úspěchy samozřejmě Urbalive sklízí na českém a slovenském trhu, vysoká čísla však hlásí i Německo, Velká Británie, USA nebo severské státy, které jsou tradičně zaměřeny na ochranu životního prostředí. V současnosti je vermikompostér k dostání ve čtyřech barevných variantách – k zelené a antracitové přibyly letos odstíny slonová kost a čokoládová. Produkt se vyváží do 16 zemí světa. „Díky svému jedinečnému designu je Urbalive zajímavý i pro ty, které předtím odrazoval nevábný vzhled obdobných výrobků. Stal se symbolem vítané změny. Díky pozornosti médií je u nás pro mnohé lidi synonymem městského kompostování obecně,“ shrnula Novotná a dodala: „Jsme moc pyšní na to, že jsme části veřejnosti otevřeli otázku trvale udržitelného rozvoje a bezodpadového hospodářství.“

 Redakčně upravená tisková zpráva

• Oblasti podnikání: Design

Doporučujeme