Veska Games propojuje herní svět se vzděláváním

Perspektivní herní studio si dalo za cíl tvořit edukační hry s přidanou hodnotou pro děti i rodiče. Jeho zakladatelé, Jakub Doucek a Jakub Stránský, kombinují zkušenosti z herního průmyslu i edtechu, a se svým projektem Manabies chtějí dobýt nejen český, ale i zahraniční trh.

Když Jakubovi Douckovi dorostly děti do mladšího školního věku, zjistil, že je jen velmi málo zábavných mobilních her pro děti od šesti let, které by jim zároveň pomohly například s výukou matematiky. Oslovil tedy kamaráda, který měl zkušenosti v oblasti vzdělávacích technologií, a společně se rozhodli to změnit. Založili herní studio Veska Games, které pojmenovali po vesnici, ve které oba bydlí.

Jakub Doucek a Jakub Stránský představují hru Manabies | Veska Games

Není náhodou, že se pustili do vývoje právě mobilní edukativní hry. Jakub Doucek dříve působil v digitální sekci předního herního studia Czech Games Edition. To stojí za světoznámými tituly jako jsou Krycí jména, Through the Ages nebo Galaxy Trucker. Jakub Stránský měl zase za sebou zkušenosti s takzvaným edtechem, tedy edukačními technologiemi. V roce 2012 založil Techambition, společnost, která vyvíjí digitální pomůcky pro výuku matematiky na základních a středních školách.

Inkubátor Gamebaze a účast v soutěži

Při budování Veska Games měl Jakub Doucek ale ještě jednu práci. Práce, děti a hypotéka, to není úplně ideální konstelace pro rozjezd nového, v té době ještě nejistého projektu. Přesto slovo dalo slovo a společně se oba kamarádi naplno pustili do vývoje první hry. Pomohlo jim v tom také podporující rodinné zázemí. „Bez mé úžasné ženy by to vůbec nešlo,“ dodává Doucek.

Společně s programováním hry se tedy rovnou pustili do hledání investorů. Jako začínající vývojáři se přihlásili do inkubátoru Gamebaze, který spadá pod Jihomoravské inovační centrum (JIC).

Gamebaze je brněnské vzdělávací a komunitní centrum pro herní vývojáře, které funguje jako herní inkubátor a vývojářský cowork. Podporuje začínající herní studia a vývojáře poskytováním zázemí, mentoringu, workshopů, vzdělávání v podnikání a vytvářením komunity s cílem pomoci jim uspět na světovém trhu.

Kromě toho se také přihlásili do soutěže Creative Business Cup a v březnu 2025 postoupili až do finále. Odnesli si třetí místo, což jim přineslo nejen prestiž, ale i cenné kontakty a mentoring. Tato zkušenost jim také na jaře otevřela dveře do Technologické inkubace, kde získali další podporu pro rozvoj projektu.

Studio Veska Games získalo 3. místo na Creative Business Cupu 2025 | CzechInvest

Manabies učí děti tak, že to nepoznají

Herní projekt, který prezentovali před několika odbornými porotami, nazvali Manabies. Hra je zasazená do fantasy světa létajících ostrovů a začíná na domovské základně, odkud se hráči vydávají na různé mise. Na cestě je podporují malí, ale odvážní společníci jménem Manabies. Hra propojuje akční bojové sekvence s učením. K porážce nepřátel se využívá matematika a učící algoritmus se přizpůsobuje pokroku každého hráče.

Jenže vytvořit zábavnou a zároveň vzdělávací hru není vůbec jednoduché. Rozdíl mezi klasickou a edukativní hrou je velký, protože je tam třeba dbát na to, aby vzdělávací hra nebyla prvoplánově pouze vzdělávací.

Česká videohra válcuje žebříčky prodejnosti. Pomůže i turismu v Kutné Hoře a Českém ráji

Pokud je hra jen zábavná, nepřinese vzdělávací efekt, ale pokud zas příliš připomíná školu, děti ztratí zájem. „Nesmíte mít nějakou akci, kdy vám najednou zamrzne obraz a nemůžete se pohnout dál, dokud nevyřešíte úlohu,“ vysvětluje Jakub Doucek.

„Klasická hra je jednodušší, protože jde primárně za zábavou, ale edukativní hry často vznikají tak, že se identifikuje problém, který by se měl zpracovat, a k tomu se udělá hezká grafika, ale to dítě velmi brzo pozná, že se učí,“ dodává. Klíčovým prvkem pro vývoj hry se tak stal evidence-based přístup, zejména využití spaced repetition. Spaced repetition znamená cílené opakování učiva ve vhodně zvolených časových intervalech. Princip spočívá v tom, že nové informace se zopakují právě v okamžiku, kdy je člověk na hraně zapomenutí, a tím se nejefektivněji ukládají do dlouhodobé paměti.

Hra nejen na doma, ale i do školy

Samotná hra je chytře designovaná tak, aby si ji mohlo zahrát dítě samo, s podporou rodiče nebo i ve škole při výuce. „Učitel může jedné skupině žáků zadat hraní Manabies a věnovat se jiné skupině s jiným problémem. Potom se k první skupině vrátí a může zkontrolovat jejich výsledky, a na základě toho vyhodnotit, v čem by se žáci měli zlepšit nebo na čem už není třeba pracovat,“ vysvětluje používání hry ve výuce Jakub Doucek.

Evoluce postavičky Vinnie | Veska Games

Kvůli využití hry při vyučování se rozhodli vyvinout také webovou verzi hry. „Je to z toho důvodu, že na některých školách mají zakázané používání mobilních telefonů ve třídách během výuky anebo děti mají různé typy telefonů,“ popisuje problém zakladatel Veska Games.

Učitelé také budou mít speciální rozšířené rozhraní, kde uvidí pokroky jednotlivých žáků, a mohou tak snadno zjistit, jak si daný student poradil s právě probíranou látkou. S tím se pojí i jistá forma hodnocení a možnost přeskakovat do různých levelů v případě, že je třeba nějaké učivo probrat dříve nebo opakovaně.

Mikrotransakce nejsou cesta

Pro učitele také počítají zakladatelé s bezplatnou verzí, jinak se vydají formou předplatného. „Rozhodně nechceme jít cestou mikrotransakcí, kdy se z dětí a z rodičů tahají neustále nějaké částky,“ upřesňuje formu monetizace Jakub Doucek.

Zároveň ale cílí na to, že i bezplatná verze bude plně hratelná. Ve formě předplatného pak budou navíc bonusové prvky jako je například multiplayer. „Pokud se budete chtít nechat rozdrtit vlastním dítětem, budete mít možnost,“ usmívá se Jakub Doucek.

Beta verze do konce roku

Vývoj nové hry představuje značnou nejen časovou, ale hlavně finanční investici, a proto se ve Veska Games rozhodli přes léto oslovit další partnery z řad investorů. Jejich snaha se vyplatila a podařilo se jim získat potřebnou podporu pro financování projektu.

CzechInvest zahajuje spolupráci s další čtyřicítkou startupů v rámci Technologické inkubace

I přesto, že byli do Technologické inkubace vybráni už na jaře, teprve nyní na podzim se začíná vše pořádně rozjíždět. „Nabíráme nové lidi, zařizujeme kanceláře a do konce roku bychom chtěli mít venku testovací verzi,“ vypočítává Jakub Doucek plány na nejbližší měsíce.

Steam, Switch a globální ambice

V současné době pomýšlí zakladatelé Veska Games hlavně na americký trh, kde již zaznamenali pozitivní ohlasy. Účast na akcích pořádaných agenturou CzechInvest jim zároveň umožňuje budovat kontakty s partnery přímo z tohoto trhu.      

Spojené státy a západní trhy jsou pro studio nyní prioritou, v delším časovém horizontu pak považují za zajímavé zejména zahraniční trhy v Brazílii a Indii, kde díky početné mladé populaci vidí velký potenciál pro edukační hry. Zároveň sledují také asijské trhy, kde je edtech velmi v oblibě a Japonsko, které má tradičně jednu z nejsilnějších herních komunit na světě a kde by jejich koncept mohl najít přirozené publikum.

ExportMag.cz: VR Vitalis spojil rehabilitaci, hru a virtuální realitu

Kromě webové verze a verze pro mobilní telefony plánují hru vydat i na digitální platformě Steam a na Nintendo Switch. Nicméně dostat se do katalogu her pro Nintendo Switch není úplně jednoduché. Nintendo posuzuje studio i projekt, jestli zapadá do jejich portfolia a následně testuje hru podle svých technických a obsahových standardů. Bez úspěšného průchodu certifikací se hra na Nintendo eShop nedostane.

Steam a Nintendo Switch jsou silné herní platformy s oddanou komunitou, jen na Steamu bylo v roce 2024 aktivních přes 132 milionů hráčů měsíčně. Do všech koutů světa se ale hra Manabies může dostat především díky app storu Google Play, který používají dvě miliardy uživatelů po celém světě.

Anna Kratochvílová
• Oblasti podnikání: Gaming | Kreativní průmysly
Tematický Newsletter
Zajímá vás téma inovací a startupů? Nepropásněte nové články na BusinessInfo.cz, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.

Zpracování osobních údajů
Přihlášením potvrzuji souhlas, že jsem se seznámil(a) se Zásadami zpracování osobních údajů. Tento portál je chráněn technologií reCAPTCHA od společnosti Google a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky.

Doporučujeme