Vietnam má našlápnuto stát se pivním centrem jihovýchodní Asie

Vietnamská pivní scéna roste raketovým tempem a země je na dobré cestě stát se pivním centrem jihovýchodní Asie. I když Vietnam čelí výzvám, jako jsou vysoké ceny a nové daně, daří se zejména řemeslným, ovocným a nealkoholickým pivům.

Ve Vietnamu se píše pivní historie s každým dalším lokem. První vlna řemeslných pivovarů se objevila kolem roku 2015, kdy vznikl slavný Pasteur Street Brewing Company v Ho Či Minově Městě. Krátce poté se začaly otevírat další a další nové pivovary, které rychle získaly popularitu zejména mezi bohatší a mladší městskou generací.

Ilustrační fotografie různých druhů piv
Ilustrační fotografie

Tyto podniky přinesly do Vietnamu moderní pojetí piva – silně chmelené IPA, tmavé stouty, kyselé sours, ale i experimentální varianty s tropickým ovocem, kávou, kakaem nebo jasmínem. Typické pro vietnamskou scénu je využití místních ingrediencí, které dávají pivům nezaměnitelný charakter a odlišují je od evropských druhů.

ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí

Objem trhu s řemeslným pivem ve Vietnamu se podle odhadů společnosti IMARC Group loni pohyboval kolem 570 milionů amerických dolarů a do roku 2033 by měl vzrůst na více než 1,2 miliardy USD. Tempo růstu kolem 9 % ročně ukazuje, že se tento segment stává pevnou součástí místního městského životního stylu. Z geografického pohledu zůstává hlavním centrem Ho Či Minovo Město – Saigon, kde se koncentruje většina moderních pivních barů a mikropivovarů. Hanoj se však postupně připojuje, a i v Da Nangu či Hoi Anu ve středu země se objevují nové podniky, které využívají spojení s turismem a gastronomickým zážitkem.

Pivo pro střední třídu

Navzdory rychlému růstu čelí řemeslné pivovary několika výzvám. V první řadě je to cena – craftové pivo je často dvakrát až třikrát dražší než běžné značky. Vyšší náklady na dovoz surovin, malé výrobní objemy a prémiové pojetí produktu znamenají, že řemeslné pivo zatím zůstává doménou městské střední třídy.

Ilustrační fotografie různých piv
Ilustrační fotografie

Dalším faktorem je měnící se legislativa – v posledních letech se zpřísnila pravidla pro prodej alkoholu a Vietnam také schválil postupné zvýšení spotřební daně na pivo, která má do roku 2031 dosáhnout až 90 %. V tuto chvíli jsou však podmínky pro piva vařená ve Vietnamu mnohem příznivější než pro importované nápoje.

Z pohledu ekonomických příležitostí má vietnamský trh značný potenciál. Mladá populace s rostoucími příjmy, rozvoj turismu a obliba západního životního stylu vytvářejí ideální prostředí pro další růst. Pivovary stále častěji expandují do lahvového a plechovkového prodeje, rozvíjejí obchodování po internetu a přinášejí limitované edice zaměřené na zkušené konzumenty. Mnoho podniků se angažuje i v udržitelnosti – například využívá solární energii, recykluje odpadní sladiny nebo spolupracuje s lokálními farmáři.

Šance pro chmel i technologie

Pro zahraniční partnery, zejména z Evropy, představuje tato scéna zajímavý prostor pro spolupráci. České firmy by mohly najít příležitost v dodávkách surovin – sladu, chmele, kvasnic – nebo v technologických řešeních pro menší pivovary. Důkazem jsou již dodané technologie z českých firem jako je Bucher Denwel, popřípadě různé odrůdy českého chmele, jako je Saaz, Premiant či Kazbek.

Na vzestupu je i nealkoholické pivo, s jehož výrobou má Česko dlouhé zkušenosti. I když ve Vietnamu stále dominuje tradiční pivo a alkoholické nápoje, s rostoucím důrazem na zdraví a kvalitu životního stylu je nealkoholické pivo trend, který by mohl získat na popularitě. Zajímavé by mohly být i společné limitované várky, exportní spolupráce či účast na vietnamských pivních festivalech. Příští ročník Konference craftových pivovarů pro jihovýchodní Asia Brew Asia 2025 bude pořádán právě ve Vietnamu.

Na konci října 2025 se díky podpoře Ministerstva zemědělství ČR uskutečnila akce PROPED, která poskytla českým firmám z oboru pivovarnictví a jeho technologií jedinečnou příležitost představit svá portfolia v Hanoji a získat kontakty na vietnamský trh, který je stále více vnímán jako jeden z nejperspektivnějších v regionu. Účastníci tak nahlédli do světa vietnamských pivovarů a prohloubili své znalosti o místní pivní kultuře.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Hanoji (Vietnam). Autorky: Nikola Sichlerová, ekonomická diplomatka, Viet Anh Nguyen, realizátorka projektu PROPEA+ ve Vietnamu.
• Teritorium: Asie | Vietnam | Zahraničí

Doporučujeme