Vietnam ve střetu zájmu exportérů vína

Přestože Vietnam není bez výzev, ukazuje se jako jedna z nejslibnějších zemí pro vinařský průmysl. Zaznamenal obrovské zvýšení životní úrovně. Kupní síla roste a u alkoholu se preferují zahraniční značky.

Konzumace alkoholu je pro mnoho Vietnamců každodenní událostí. Spotřeba alkoholu se od roku 2010 do roku 2020 zvýšila o 95 % a Vietnam je dnes 5. největší spotřebitel alkoholu na světě (9l etanolu na osobu a rok).

Vietnamský životní styl sice ještě nezačlenil víno do svých konzumních návyků, ale preference se postupně mění, zejména díky rostoucí střední třídě. Spotřeba vína se proto výrazně zvyšuje a v minulém roce činila 15,3 milionu litrů. Na trhu jsou hlavně francouzské značky (35 %), z Chile (25 %), následované italskými a australskými značkami. Nejprodávanější vína jsou červená s podílem kolem 65 % na trhu, následují bílá s 25 % a sekty s 10 %.

Čína uvalila clo na australské víno přes 200 % na období pěti let a Austrálie musí hledat kompenzaci za Čínu, ale také zmírnit dopady pandemie, kterou toto odvětví utrpělo.

Vietnam má nesčetné množství dohod o volném obchodu, a tím vzniká silné konkurenční prostředí. Pro české exportéry je to nejen konkurence, ale i propagace vína, které ve spotřebě za pivem a destiláty stále silně zaostává.

Firemní dárky představují klíčový segment trhu, přičemž nejoblíbenějšími příležitostmi jsou oslavy Nového lunárního roku, které mohou generovat až 80 % spotřeby. Láhev vína je obvyklý dárek jako poděkování na konci roku pro zaměstnance i obchodní partnery.

Autor: Luboš Marek, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Hanoji. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.




• Témata: Zahraniční obchod
• Teritorium: Asie | Vietnam | Zahraničí