Víno z České republiky bodovalo v Hongkongu

Popularita vína z naší země v Hongkongu roste, což dokládá jak úspěšná expozice sedmi českých firem na významném veletrhu Hong Kong International Wine & Spirits Fair od 7. do 9. listopadu 2019, tak i získaná ocenění v rámci mezinárodní soutěže vín. Význam hongkongského trhu s vínem roste, je saturován místní spotřebou a zejména reexportem, který směřuje hlavně do Číny a Macaa.



Českou expozici na ploše 72 m2 v Hong Kong Convention and Exhibition Centre připravil Svaz vinařů ČR s finanční podporou Ministerstva zemědělství ČR. Celkem šest vinařství a firem vyvážejících víno představilo řadu mezinárodních i ryze národních odrůd: Vinařství Ludwig, Bluetouch s.r.o., Vinařství Krásná Hora, Vinařství Baraque, Víno J. Stávek, Vinařství Fučík. Sedmým vystavovatelem byla firma Česká whisky, která prezentovala svoji Třebíčskou whisky. České firmy představily téměř čtyři desítky výrobků a kromě vín mohli návštěvníci ochutnat i již zmíněnou whisky nebo absint.

V úvodu slavnostního zahájení veletrhu vystoupila výkonná ředitelka Hong Kong Trade Development Council paní Margaret Fong a jako čestný host ministr financí Paul Chan, kteří v čele „VIP Tour“ navštívili výstaviště a jako první se zastavili na pavilonu České republiky. Zde dostali základní informaci o českém vinařství a vystavujících firmách od generálního konzula Jana Juchelky a viceprezidentky Svazu vinařů paní Liany Hrabálkové.

Veletrh Wine & Spirits je úspěšný veletrh zaměřený na víno a alkoholické nápoje; na letošním 12. ročníku se představilo více než tisíc firem z 33 zemí a počet návštěvníků dosáhl 19 tisíc. Obliba veletrhu každoročně roste, stejně jako význam Hongkongu na světovém trhu s vínem. Podle oficiálních statistik poroste prodej vína v Asii i kontinentální Číně o 4 % ročně v období 2019–2023.

K rapidnímu růstu obchodu s vínem došlo v Hongkongu po roce 2008, kdy vláda zrušila clo a administrativní kontrolu vína. Od té doby se dovoz vína zvýšil sedm krát z 1,6 mld. HKD v roce 2007 na 12 mld. HKD/36 mld. CZK v roce 2018. Zhruba 80 % dováženého vína je z Evropy a 84 % reexportu vína směřuje z Hongkongu do kontinentální Číny a 8 % do Macaa. Přitom místní konzumenti hledají nové chutě i odrůdy a nápoje vysoké kvality, což dokládá vyspělý trh se stabilním růstem a poptávkou.

Postavení Hongkongu na tržní mapě dokládá jeho význam v širším regionálním kontextu, kdy se stává místem setkání obchodníků s vínem z Evropy a celého světa s odběrateli nejen z místa, ale i z kontinentální Číny a Macaa, jihovýchodní, jižní a východní Asie. Hongkong patří i mezi nejvýznamnější aukční místa pro kvalitní vína. Jen v roce 2018 zde dosáhl prodej vína na aukcích výše 133 mil. USD/3,1 mld. CZK.

Svaz vinařů ČR koordinoval svoji účast na veletrhu s generálním konzulátem, který v předvečer jeho zahájení připravil na rezidenci generálního konzula pro české firmy a dvacítku vybraných místních dovozců, distributorů a promotérů vína networkingovou akci s názvem „Czech Wine Night“. Setkání se uskutečnilo v rámci projektu ekonomické diplomacie a znásobilo prezentační příležitosti českých firem při jejich pobytu v Hongkongu.

K propagaci vývozu českých a moravských vín na hongkongský trh významně napomůže úspěch našich vinařství v letošním ročníku prestižní soutěže Cathay Pacific Hong Kong International Wine & Spirits Competition. Celkem 5 vinařství z naší země získalo za své výrobky v kategorii vín stříbrné medaile (B/V Vinařství, Vinařství Lahofer, Vinařství Ludwig a Znovín Znojmo) a bronzové medaile další čtyři firmy (Templářské sklepy Čejkovice, Vinařství Pavlov, Víno Mikulov, Znovín Znojmo). V kategorii šumivých vín stříbro získal Bohemia Sekt a bronz tatáž firma a navíc Chateau Bzenec. A na závěr poznámka, že výborné víno z firmy Víno J. Stávek si již dnes v Hongkongu můžete koupit.

Informace a fotografie poskytnuty Generálním konzulátem České republiky v Hongkongu (Čína).

• Teritorium: Asie | Hongkong | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme