S tím, jak se technologie virtuální reality rozvíjí a zároveň se stává dostupnější, rozšiřuje se i její využití ve firemním prostřední. Prostřednictvím virtuální reality se mohou zaměstnanci školit v nejrůznějších oblastech.
Navzdory vyšším pořizovacím nákladům se používání VR vyplácí. Podle údajů americké firmy Virtual Speech virtuální realita zvyšuje kvalitu učení a uchování znalostí o 75 až 90 procent.
Díky virtuální realitě také klesají náklady na školení, a to včetně cestovních nákladů. Vše je možné provádět „in-house“. VR také umožňuje zaměstnancům vyzkoušet si v bezpečném prostředí znalosti, které získali na tradičních kurzech.
Ve virtuálním prostředí je možné naprogramovat takřka jakoukoliv simulaci. Prezentace před plným sálem, networkingová událost, mediální brífink, to jsou jen některé z možností. Specializovaný software je schopen poskytnout zpětnou vazbu o očním kontaktu, parazitních výrazech nebo tempu. Vedoucí pracovníci tak mohou lépe odhadnout silné a slabé stránky zaměstnanců i pokrok, který učinili. S pomocí mobilních VR souprav mohou uživatelé trénovat i na dálku, stačí do nich připojit výkonnější chytrý telefon.
„Virtuální realitu zná většina lidí jen z televize či zábavného průmyslu. Ale možnosti jejího využití jsou mnohem širší a využití pro potřeby výuky či školení je pouze jedna z částí. Rozhodně však důležitá. V Asseco Solutions máme reálné zkušenosti s VR související se školením prezentačních dovedností. Mezi základní statistické výstupy patří například schopnost řečníka udržet oční kontakt, reakce na simulované nestandardní situace, analýza mluveného slova (rychlost, modularita, redundance slov, apod.). Je možné si navolit různá kritéria prostředí, od velikosti posluchačů, jejich reakcí či analyzovaného cíle. Výuka na lékařských fakultách, školení montážních či servisních pracovníků nabírá v tomto ohledu zcela jiných aspektů. Bylo by ale správné asi říct, že v těchto případech je více nežli VR uplatnitelná AR (Augmented reality – rozšířená realita),“ uvedl Lukáš Ontl, vedoucí oddělení inovace a rozvoje produktů ve společnosti Asseco Solutions.
Předsudky a diverzita na pracovišti
Dalším použitím virtuální reality v korporátu jsou školení o diverzitě a sexuálním obtěžování na pracovišti. Simulované prostředí pomáhá zaměstnancům lépe identifikovat nevhodné situace a také si mohou vyzkoušet reakce z pozice přihlížejícího.
Jiný software pomáhá zaměstnancům se lépe vypořádat s diskriminací a také snížit podvědomé předsudky, které často vznikají na pracovištích s vysokou diverzitou.
„Pro takový účel by pravděpodobně bylo vhodnější pracovat s rozšířenou realitou, kde se VR kombinuje s reálným prostředím. Navíc by zde pravděpodobně měla být zahrnuta i sofistikovanější míra užití umělé inteligence, která by získaná data dokázala vyhodnotit a nestandardní chování identifikovat. V této souvislosti lze monitorovat a vyhodnocovat řadu aspektů lidského chování, ale je otázkou, zda je tento monitoring správná cesta. Osobně se domnívám, že ´kultura chování na pracovišti´ by měla být řízena jinými způsoby,“ dodává Ontl.
Nejen korporát
Virtuální realitu používají také například v americkém maloobchodním řetězci Walmart. Pomocí simulací připravují zaměstnance na davy zákazníků při výprodejových akcích typu Black Friday. VR také umí připravit uživatele na krizové situace, s její pomocí je možné trénovat evakuační procedury nebo požární poplachové směrnice.
Pomocí simulací se školí také lékařský personál nebo třeba vojáci. Operace, ať už lékařské nebo ozbrojené, je možné trénovat zcela bezpečně bez riskování lidských životů. Své využití najde virtuální realita třeba i v logistice. Mezinárodní společnost DHL Express používá programy, které učí zaměstnance efektivně a bezpečně pracovat se zásilkami.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: Adam Krupa